شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


برتری «تاریخ خشونت»


برتری «تاریخ خشونت»
بهترین های سینمای سال ۲۰۰۵به انتخاب نشریه ویلج وویس
مقاطع زمانی رند مثل یک سالگی، ۱۰۰ سالگی و ... زمان مناسبی به نظر می رسد برای نگاه کردن به گذشته، برای بررسی آنچه که بر ما و بر جهان گذشته است. آنچه که معمولاً رسم است درپایان هر سال نیز چنین کاری انجام می شود. کاری که سبب می شود معیاری برای سال گذشته داشته باشیم؛ چون به هر حال در ذات هر نگاه به گذشته نوعی انتخاب و گزینش و سرند کردن سره از ناسره وجود دارد. وقتی قرار است که به پشت سر نگاه کنیم بالطبع باید عیار سنجش گیری را نیز به کار بریم. دنیای سینما با چنان شتابی تغییر می کند که نگاه به گذشته حتی به بهانه ای مثل زمان رند هم نیاز ندارد، معمولاً با هر اتفاقی ما می توانیم گذشته سینما را مرور کنیم (چه کسی است که می تواند تاریخ سینما را و لزوم توجه به آن را رد کند) سایت اندساند هر بیست سال این کار را می کند و هر چند وقت یک بار به بهانه چند ساله شدن فلان فیلم برایش بزرگداشت برگزار می شود و ...، و مجله ویلج وویس درپایان هر سال بهترین فیلم های سال را به انتخاب می گذارد. ویلج وویس سالهاست که منتشر می شود و نخبه گرایی و سلیقه عالی منتقدان سینمایش به نمونه ای تمام عیار برای «خوب بودن» تبدیل شده است.حالا که قرار است به سال گذشته نگاه کنیم و باید به سلاح انتخاب گری هم مجهز باشیم چرا نگاه ویلج وویس را قبول نکنیم. مطلب زیر نتیجه رأی گیری امسال است و فیلم تاریخچه خشونت در صدر فهرست قرار گرفته، انتخابهای دیگر مثل بهترین کارگردان، بازیگر، بازیگر نقش مکمل، فیلمنامه ... نیز در این فهرست جای گرفته اند. در پایان نیز انتخابهای جی هوبرمن و مایکل اتکینسون به عنوان مهمترین منتقدین مجله و دو تن از مهمترین منتقدین فعلی دنیای انگلیسی زبان به صورت جداگانه چاپ شده است و انتخاب فیلم بهمن قبادی به عنوان هشتمین فیلم برتر سال از نظر مایکل اتکینسون هم برای ما جالب است.به هر حال اکنون در آغاز سال ۲۰۰۶ باید به گذشته نگاه کرد. به لحاظ سینمایی با سال بدی هم مواجه نبودیم پس با خشم به گذشته ننگریم.
فهرست ۱۲ فیلم برتر سال ۲۰۰۵
۱ - تاریخچه خشونت (۶۶۸ امتیاز) ۲- ۲۰۴۶ (۴۸۵ امتیاز) ۳- شاهان و ملکه ها (۴۴۳ امتیاز) ۴- GrizzlyMan (۴۱۰ امتیاز) ۵- دنیا (۳۹۳ امتیاز) ۶- Tropical Malady (۳۸۹ امتیاز) ۷- ماهی مرکب و نهنگ (۳۸۲ امتیاز) ۸- پنهان شده (۳۷۸ امتیاز) ۹- دختر مقدس (۲۶۰ امتیاز) ۱۰- آخرین روزها (۲۵۸ امتیاز) ۱۱- کوهستان بروکبک (۲۴۸ امتیاز) ۱۲- کافه لومیر (۲۱۹ امتیاز).
بازیگرهای برتر سال ۲۰۰۵
۱- هیث لجر، کوهستان بروکبک (۵۱۶ امتیاز)
۲- فیلیپ سایمورهافمن، کاپوته (۳۴۲ امتیاز)
۳- جف دانیلز، ماهی مرکب و نهنگ (۲۶۸ امتیاز)
۴- امانوئل دووس، شاهان و ملکه ها (۱۹۲ امتیاز)
۵- ماتیو آمالریک، شاهان و ملکه ها (۱۸۸ امتیاز)
۶- جوزف گوردون، ظاهر اسرارآمیز (۱۸۲ امتیاز)
۷- ویگو مورتنسن، تاریخچه خشونت (۱۷۰ امتیاز)
۸- ترنس هاوارد، Hustle & Flow (۱۵۸ امتیاز)
۹- دامیان لوییس، کین (۱۵۶ امتیاز)
۱۰- دیوید استراترین، شب بخیر و موفق باشید (۱۳۲ امتیاز)
۱۱- ریز ویترسپون، walk the line (۱۱۰ امتیاز)
بهترین بازیگران نقش مکمل ۲۰۰۵
۱- ماریا بلو، تاریخچه خشونت (۲۸۲ امتیاز)
۲- ژی ژانگ، ۲۰۴۶ (۲۴۶ امتیاز)
۳- ابی آدامز، Junebvg (۲۰۲ امتیاز)
۴- کاترین کینر، کاپوته (۱۶۴ امتیاز)
۵- ویلیام هارت، تاریخچه خشونت (۱۴۸ امتیاز)
۶- شیلد ویلیامز، کوهستان بروکبک (۱۱۴ امتیاز)
۷- لورالینی، ماهی مرکب و نهنگ (۹۴ امتیاز)
۸- ادهریس، تاریخچه خشونت (۹۰ امتیاز)
۹- اوون کلاین، ماهی مرکب و نهنگ (۸۶ امتیاز)
۱۰- فرانک لانگلا، شب بخیر و موفق باشید (۷۶ امتیاز)
۱۱- هیث لجر، اربابان دانگ تاون (۷۲ امتیاز)
۱۲- یون کیو kung fu Hustle (۶۸ امتیاز)
بهترین فیلمنامه های سال ۲۰۰۵
۱- نوا باوم باخ، ماهی مرکب و نهنگ (۲۲ امتیاز)
۲ - راجر بوهبات و آرنورد دسپلچین، شاهان و ملکه ها (۱۱ امتیاز)
۳- جاش اولسون، تاریخچه خشونت (۵ امتیاز)
۴- دان فاترمن، کاپوته (۴ امتیاز)
۵- دری مک مورتی و دایانا اوسانا کوهستان بروکبک (۳ امتیاز)
۶- مایکل هانکه، «پنهان»، ژان پیر بارسی و اگنس ژاکی «به من نگاه کن» میراندا جولی من و تو و همه کسانی که می شناسیم (۲ امتیاز)
بهترین کارگردانان سال ۲۰۰۵
۱- دیوید کراننبرگ، تاریخچه خشونت (۱۶ امتیاز)
۲- وونگ کاروای، ۲۰۴۶ (۱۰ امتیاز)
۳- ژیا ژانگ، دنیا (۷ امتیاز)
۴- مایکل هانکه، پنهان و آرنود دسپلچین، شاهان و ملکه ها آپی چاتونگ ویراستاکول (۶ امتیاز)
۷- لوکرسیا مارتل، دختر مقدس (۵ امتیاز)
۸- هوشیائوشین ـ کافه لومیر، فاتح آکین ـ Headon ، کلردونی ، مهاجم و ترسن مالیک ـ دنیای جدید (۳ امتیاز)
ده فیلم برتر سال ۲۰۰۵ از نگاه جی هوبرمن
سال ۲۰۰۵ هم مثل سالهای قبل سالی فوق العاده برای تماشای فیلم و سالی گیج کننده برای تهیه فهرست ده فیلم برتر پایان سال است. اما فیلم Ichiban می تواند در هر فهرست سالیانه ای از پنج فیلم برتر قرار گیرد و یا حتی هر کدام از ده فیلم دوم امسال می تواند جایگزین یکی از فیلم های فهرست اول شود. به همین دلیل من فهرست ده فیلم برتر سال را به صورت الفبایی اعلام می کنم و ده فیلم را هم در رتبه بعد قرار می دهم.
۱- تاریخچه خشونت
۲- آخرین روزها
۳- کافه لومیر
۴- Grizzly Man
۵ - شاهان و ملکه ها
۶ - جهان
۷ - ۲۰۴۶
۸ - دختر مقدس
۹ - ماهی مرکب و نهنگ
۱۰ - Tropical Malady
فیلم های رتبه بعد: جسد عروس، Funny HaHa، صبح بخیر، شب، سرزمین مردگان، ظاهر اسرارآمیز، Kung Fu Hustle، اودسا اودسا، قدرت کابوس ها، سیاره سبز را نجات دهید، Steamboy
ده فیلم برتر سال ۲۰۰۵ مایکل اتکنیسون
اجازه دهید فیلم افسون شده را فراموش کنیم. امسال اتفاقات خوبی در سینما رخ داد که از آن جمله شکست فاجعه بار فیلم های پرخرج (ملکوت آسمان، استیلث، چارلی و کارخانه شکلات، کنستانتین، جزیره، صحرا و حاضرم شرط ببندم، کینگ کونگ ۲۰۷ میلیون دلاری!) بود.
تاریخ سینما و شرایط صنعت سینما در حال حاضر نشان می دهد که فیلم ها زمانی سیرصعودی را از لحاظ کیفی طی می کنند که پول کمتری در این صنعت به هدر برود و اگر نخواهیم به جنگ های ستاره ای و کینگ کونگ اشاره کنیم، فیلم های ارزشمند سال ۲۰۰۵ به قدری پراکنده توزیع شدند که به دلیل عدم اطلاع به موقع مخاطب از آن به سختی می توان موفقیت و یا شکستی را در گیشه به پای آنها نوشت. ولی فیلم ها به دست من رسیدند و این رده بندی من است:
۱ - ۲۰۴۶ ، ۲ - معصوم ۳- The weeping Meadow ۴- کوهستان بروکبک ۵ - Tropical Malady ۶- پنهان ۷ - کین ۸ - لاکپشت ها پرواز می کنند ۹ - کافه لومیر ۱۰ - جهان.

ترجمه امیرنوری زاده
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید