جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یرقان


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- پوسته شدن با خارش شدید همراه است.
- ناحیهٔ پوسته شده ملتهب یا عفونی شده است.
- پوسته‌ریزی (احتمالاً بدون خارش) در قسمت پائین پا دیده می‌شود.
- درمان خانگی بعد از سه هفته مؤثر واقع نشده است.

- پوسته شدن پوست نشانهٔ چیست؟
خشکی پوست می‌تواند باعث پوسته شدن آن در تمام بدن گردد، اما این حالت در دست‌ها و پاها شایع‌تر است، چون پوست آنها نازک‌تر است. خشکی و پوسته شدن پوست علل زیادی دارد.
برخی مردم با آن به دنیا می‌آیند. اما پوسته شدن در افراد سالمند شایع‌تر است، زیرا بالا رفتن سن پوست را خشک‌تر می‌کند. خشکی پوست در هر سنی با شستن و حمام کردن زیاد تشدید می‌شود.
متوجه شده‌اید که در بعضی فصول سال خشکی پوست بدتر می‌شود. پوسته شدن در زمستان بیشتر است، چون هوای سرد و خشک بیرون و گرم و خشک درون خانه رطوبت پوست را می‌گیرند. بدون رطوبت کافی، پوست خشک پوسته پوسته شده و شکل رنگ ریختهٔ یک دیوار قدیمی را به‌خود می‌گیرد.
پوسته شدن در بسیاری از حالاتی که پوست آسیب ببیند یا تحریک و ملتهب شود روی می‌دهد، از جمله در آفتاب سوختگی، آلرژی، تماس با پیچک سمی، پسوریاز، و سبوره.
پسوریاز با پوسته شدن لکه‌های قرمز و ملتهب پوست مشخص شده و باید توسط پزشک درمان شود. این بیماری مقاوم پوستی نخست خود را در آرنج‌ها، زانوها و پوست سر نشان می‌دهد، ولی ممکن است تمام بدن را گرفتار کند.
سبوره هم پوست سر را گرفتار می‌کند و معمولاً پوسته‌های روغنی زردرنگ به‌وجود می‌آورد. اکزما، که نامی عامی برای تعداد زیادی ناراحتی‌های پوستی است، معمولاً پوسته‌های خشک می‌ریزد. اکزما می‌تواند در هر جای بدن ظاهر شود، ولی در بزرگسالی در دست‌ها بیشتر شایع است. برخی داروهای پوستی - مثلاً رتین A - ممکن است پوست را ملتهب کرده و سپس ورقه ورقه یا پوسته پوسته کند. پوسته شدن ریختن پوست مرده به دنبال التهاب آن است.

- درمان پوسته شدن پوست
پوسته شدن پوست به دلائل مختلف است، اما درمان آن تقریباً همیشه مرطوب کردن پوست است.
صابونتان را عوض کنید. بسیاری از صابون‌های ضدباکتری و معطر برای پوست تند هستند. در بسیاری موارد، عوض کردن آن با یک صابون ملایم‌تر پوسته شدن را متوقف می‌کند. برخی صابو‌ها قدرت مرطوب‌کنندگی خود را مدیون چیزی مثل روغن زیتون هستند. اما از محلول‌هائی که ممکن است مواد آلرژی‌زا داشته باشند بپرهیزید.
خشک کنید، نمالید. بعد از حمام کردن، پوست را به آرامی خشک کنید. حوله را بر پوست نمالید تا باعث تحریک نشود. بعد از دوش گرفتن حتماً خود را خشک کنید، اگر بگذارید آب روی پوست خود به خود تبخیر شود، پوست بیشتر خشک می‌شود، چون رطوبت زیر آن را نیز بیرون می‌کشد.
رطوبت را حبس کنید. پوست را خشک کرده و بلافاصله مرطوب کننده به آن بزنید. بسیاری از مرطوب کننده‌ها روغنی هستند که با ایجاد لایه‌ای ضد آب بین پوست و هوا مانع تبخیر می‌شوند. وازلین نمونه این مواد است. اما اگر با این کار هنوز پوست ورقه می‌شود، برای دریافت داروی مؤثرتر نزد پزشک بروید.
پوست را ببندید. مرطوب کردن ممکن است به تنهائی کافی نباشد و آب برای ورود به پوست نیازمند کمک باشد. اگر دست‌ها خیلی خشک باشند و عفونت‌ نشان دهند، قبل از خواب به آنها پماد یک درصد هیدروکورتیزون بزنید و دستکش جراحی به دست کنید. در نواحی وسیع‌تر لایه‌ای لاستکی بر روی پوست بکشد.
صورت را کرم بزنید. در مورد شورهٔ صورت - یعنی پوسته شدن ابرو، بینی، و پیشانی - استفاده از کرم ۵/۰ درصد هیدروکورتیزون، یک بار در روز و حداکثر به مدت یک یا دو هفته، مؤثر است.


همچنین مشاهده کنید