شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بهترین هدایای والدین گرفتار به کودکانشان


بهترین هدایای والدین گرفتار به کودکانشان
هدیه اول
یک شام خانوادگی
زمان شام، تنها زمانی است که تمام افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و حس ارتباط و پیوند واقعی در بین آنها به‌وجود می‌آید که مسلماً بدون آن، کودکان احساس انزوا و تنهائی می‌کنند. برای دست یافتن به نتیجهٔ بهتر، هنگام صرف شام تلویزیون را خاموش کنید و تا همه سر سفره حاضر نشده‌اند غذا را شروع نکنید. اگر فرزند نوجوانی دارید که مشغول صحبت با تلفن است و شما بدون حضور او شامتان را صرف کنید، در واقع نشان داده‌اید که وی ارزش منتظر شدن را نداشته است، به همین ترتیب همه باید صبر کنند تا آخرین عضو خانواده نیز غذا را تمام کند زیرا شام یک رویداد خانوادگی است.
اگر راهی برای شام خوردن دسته جمعی وجود نداشته باشد، یک وعده غذای بیرون در روزهای تعطیل راه‌حل خوبی است.
هدیه دوم
کتاب خواندن برای کودکان یا همراه آنان
همراهی با کودک در مطالعهٔ کتاب علاقهٔ شدید در او به‌وجود می‌آورد. کودکان عمدتاً در طول تعطیلات تابستانی، فرصت‌های یادگیری را از دست می‌دهند اما والدین می‌توانند به راحتی از این بطالت وقت جلوگیری کنند. مثلاً می‌توانند هر شب برای کودکان خود کتاب خوانند، حتی بعد از آنکه کودک خواندن را کسب کرد، این کار را ادامه دهند. یکی از متخصصان روانشناسی معتقد است ”برای کودکان برنامهٔ کتابخوانی در نظر بگیرید و طبق آن هر هفته یک کتاب برایشان بخوانید یا آنها را به کتابخانه ببرید. همچنین می‌توانید در انتخاب موضوع مورد علاقه به کودک کمک کنید و در پایان هفته در مورد کتابی که مطالعه کرده به بحث و گفت و گو بپردازید.
هدیه سوم
تماشای جمعی تلویزیون
تماشای تلویزیون به همراه سایر اعضاء خانواده می‌تواند راه را بحث و گفت و گو در مورد موضوعات پیچیده و دشوار، اما مهم با کودکان هموار سازد.
برنامه‌هائی را انتخاب کنید که امکان تماشای آنها به همراه کودک وجود داشته باشد که البته این انتخاب به سن کودک بستگی دارد. هنگامی که برنامه‌ای را مناسب تشخیص می‌دهید، می‌توانید بحثی را با کودک آغاز کنید و از او بپرسید در مورد آنچه که در تلویزیون دیده است چه نظری دارد. مادری می‌گفت که نگاه کردن به برنامه‌های تلویزیونی حتی آنها که مورد علاقهٔ او نیستند، روش مناسبی برای انتقال ارزش‌ها به کودک است.
هدیه چهارم
گوش کردن به اظهارنظرهای کودکان
گوش کردن به صحبت‌های کودکان به عمیق‌ترین شکل ممکن چنین می‌رساند که برای آنچه می‌گویند ارزش قائل هستند و به آنان علاقه‌مندید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نخستین راه برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخطر در سنین نوجوانی، ایجاد نوعی رابطه است، به‌طوری که نوجوان احساس می‌کند می‌تواند به راحتی با شما صحبت کند. اگر همهٔ مشکلات کودکان برای آنان حل شود، هرگز نخواهند آموخت که مستقل فکر کنند و برای خود تصمیم بگیرند. بهترین روش برای تضمین ارتباط و اتحاد خانوادگی، تنظیم برنامه‌ای است که براساس آن هر هفته یک نشست خانوادگی تشکیل شود. به‌عنوان مثال تبادل ‌نظر در مورد مقررات موجود در خانواده و تصمیم‌گیری در زمینهٔ فعالیت‌های هفته آتی و نیز گفت و گو در مورد تعیین جائی برای رفتن به تعطیلات می‌توانند موارد خوبی برای نشست خانوادگی باشند.
هدیه پنجم
رعایت انضباط
همه بچه‌ها تصور می‌کنند که می‌خواهند مسئول باشند و قدرت داشته باشند، اما در اعماق وجودشان واقعاً اینطور نیست. کودک که به اندازه کافی با مقررات انضباطی مواجه نیست، قلباً نگران است که اگر همه کارها را خراب کند، چه کسی جوابگو خواهد بود.
کارشناسان می‌گویند بسیاری از والدین ناآگاهانه و بیش از حد سهل‌انگار و آسان‌گیر هستند. لازم است آنها بدانند که گاهی ”نه“ گفتن به بچه‌ها صحیح است، بلکه برای رشد سالم آنها ضرورت دارد.
برخی والدین در مقابل رفتارهای نامطلوب کودکان متوسل به تنبیه بدنی می‌شوند، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که این روش، بالأخص در درازمدت نمی‌تواند مفید واقع شود. وقتی ما از راه تنبیه بدنی وارد عمل می‌شویم، به کودکان یاد می‌دهیم که خشونت آنها راه‌حل مشکلات است. کودکانی که تنبیه بدنی می‌شوند، در مدرسه بچه‌های دیگر را کتک می‌زنند و در آینده همسرانشان را آزار می‌دهند.
هدیه ششم
مهر ورزیدن
پدر و مادر خوبی بودن، مستلزم فراهم کردن سخاوتمندانه و بی‌دریغ هدایای عشق و محبت، توجه، انرژی و منابع کودک، طی مدت زمان طولانی است. بچه‌ها تا حد زیادی با دلبستگی عاطفی رشد پیدا می‌کنند که اغلب هدیه یک پدر یا یک مادر است، نیروی سحرآمیزی است که اساس عشق به خود را تشکیل می‌دهد. زمانی که بچه‌ها بیاموزند خود را دوست بدارند، احساس عاطفه و علاقهٔ عمیقی را نسبت به دیگران پرورش می‌دهند.
هدیه هفتم
دیدگاه مثبت و خوش‌بینانه به جهان
اگر همواره تصویری که از جهان ترسیم می‌کنید، مکانی بی‌روح و بی‌رحم باشد، فرزندانتان کم‌کم دید مثبت و طبیعی خود را نسبت به زندگی از دست می‌‌دهند. لازم است بچه‌ها احساس خوبی نسبت به جهان داشته باشند تا بتوانند به آینده خود امیدوار باشند.
به کودکان کمک کنید تا درک کنند با وجود خطرات زیاد، زندگی یک تجربهٔ تلخ نیست. البته اگر نگران آلوده شدن کودک به مواد مخدر یا فسادهای اخلاقی هستید، می‌توانید از او بخواهید که با طرح نگرانی‌هایش به آرامش دست یابد.
هدیه هشتم
به کودکان خود کمک کردن به دیگران را بیاموزید
انجام کارهای داوطلبانه، حس همدلی را در کودک ایجاد می‌کند و او را فردی مسئول بار می‌آورد. کودکانی که حس همدلی در آنها قوی‌تر است، در مدرسه بهتر عمل می‌کنند، روابط سالم‌تری برقرار کرده و بیشتر از دیگران پایبند اصول اخلاقی خواهند بود.
اینکه فقط دربارهٔ کمک به دیگران صحبت کنید، کافی نیست. مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های تربیتی، شما باید خودتان الگوی این رفتار باشید. به‌عنوان مثال کار کردن در کنار هم در محلی که برای فقرا غذا تهیه می‌شود به کودک درس‌های ارزشمندی خواهد داد. اما شیوه‌های دیگر نیکوکاری را که کمتر حالت تشریفاتی دارند نباید از یاد برد. کارهائی نظیر کمک به یک همسایهٔ مسن در انجام کارها، می‌تواند نمونه‌ای از این شیوه‌ها باشد.
هدیه نهم
کودکان و نوجوانان خود را در آغوش بگیرید و نوازش کنید
تحقیقات جدید نشان می‌دهند که نوازش و در آغوش گرفتن بچه‌ها مغز را تحریک می‌کند، موجب آزاد شدن هورمون‌های اساسی رشد می‌شود.
در دوران آغازین زندگی، لمس و تماس ماده‌ای حیاتی برای بچه‌ها است. دریافت تماس دمای عاطفی و محبت‌آمیز از والدین و دیگران به اندازهٔ دریافت ویتامین و انرژی اهمیت دارد. در صورت دریافت نشدن آن، مغز بچه به‌درستی رشد نخواهد کرد.بنابراین از زمان تولد به کودک خود توجه بسیار مبذول دارید. وقتی نوزادی به هنگام گریه کردن با واکنش سریع محبت‌آمیزی روبه‌رو می‌شود، یاد می‌گیرد که کمتر گریه کند و شب‌ها بهتر بخوابد.از ساعت زنگ‌دار صرف‌نظر کنید و به‌جای آن فرزند خود را با نوازش مختصر بیدار کنید. فقط دو دقیقه طول می‌کشد و روش خوبی برای شروع روز است.به‌خاطر داشته باشید که هر روز، روز جدیدی برای تربیت و کار پرورشی است. بنابراین هر کاری را که سال قبل یا دیروز انجام داده‌اید، می‌توانید از امروز شروع کنید.

منبع: Readers digest


همچنین مشاهده کنید