جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
نفت و فرآوری
در كشور ایران نیز پس از حدود ۷ سال مطالعات اولیه و تجسسهای منطقهای در سال ۱۲۷۸ شمسی اولین چاه در مسجدسلیمان به نفت رسید كه پس از سه سال پالایشگاه آبادان توانست نفت خام این ناحیه را تصفیه نماید. به مرور مناطق نفتخیز جدیدتری كشف شدند و پالایشگاههای متعددی نیز احداث گشتند و اقتصاد تقریباً وابسته كشور به این صنعت بسیار باارزش و مهم رتبه چهارم را در سطح جهان از لحاظ ذخایر نفتی به خود اختصاص داده است. اگر ذخایر عظیم گاز طبیعی كشور نیز به این ثروت ملی اضافه شود، جایگاهی تقریباً ممتاز در جهان خواهد یافت كه امید است با نگاهی مآلاندیشانه و منطقی زمینهساز توسعه اقتصادی كشور از جمیع جهات گردد و كشور از فروشنده نفت و گاز به عنوان مواد اولیه خارج و به صادركننده توانایی از مشتقات و فرآوردههای آن كه ارزش افزودهای حدود دهها برابر قیمت نفت خام و گاز طبیعی دارد تبدیل گردد، به امید آن روز.
مهندسی نفت و پالایش
معمولاً اگر از كسی در مورد صنعت نفت سؤال شود، ابتداییترین پاسخها از حفاری چاههای نفت، انتقال آنها از طریق خطوط لوله به پالایشگاهها و تأسیسات بلندمرتبهای كه از دور دیده شده و معمولاً مشعلهای بلند و پرشعلهای بر فراز آنها دیده میشود خبر میدهند درحالیكه صنعت نفت، صنعتی بسیار پیچیده و رو به رشد است و در قلمروهای مختلف اكتشاف، حفاری، انتقال، پالایش و فرآوری علوم و تكنیكهای متنوعی را به خدمت گرفته كه به مرور زمان با كاهش ذخایر نفتی جهان و پی بردن هر چه بیشتر انسان به ارزشهای واقعی این صنعت پیشرفتهای قابل ملاحظهای در كلیه مراحل فوق به دست میآید.در این گزارش سعی میشود شمای كلی و اجمالی از مراحل فوق به منظور آشنا شدن مخاطبان با این صنعت پردامنه ارائه گردد تا حداقل از لحاظ نظری اطلاعات بیشتری به گنجینه باارزشی كه در زیر پای خود در سرزمین مادری داریم آشنا و به قلمروهای رو به توسعه صنایع مرتبط با نفت و آنچه در پالایشگاهها میگذرد آگاهتر از گذشته بیندیشیم.
آشنایی با اكتشاف و استخراج نفت
در گذشته از نشانههای سطحی نفت یا گاز در یافتن معادن زیرزمینی استفاده میشد اما چون اكثر این مناطق مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند در حال حاضر برای اكتشاف نفت از روشهای زمینشناسی و ژئوفیزیكی استفاده میشود.
روش زمینشناسی
در این روش ابتدا از عكسهای هوایی منطقه استفاده میشود و سنگهای سطحی و رنگ زمینههای منطقه مورد بررسی قرار میگیرند سپس نقشهای از منطقه در مقیاس بزرگ با استفاده از عكسهای هوایی تهیه میشود. سپس از زمینشناسی زیرزمینی برای بررسی و مطالعه لایهها در زیرزمین همزمان استفاده میشود كه در این خصوص حفاریهای اكتشافی ( Exploration drilling ) صورت میگیرد و كلیه خواص فیزیكی لایهها (نظیر سختی، تخلخل، مقاومت الكتریكی، نوع كانیها، نوع مایعات موجود و...) در برابر عمق مربوطه روی نموداری ثبت میگردد و متخصصان با مطالعه این نمودارها نتیجهگیریهای لازم را مینمایند.
روشهای ژئوفیزیكی
در این روش از اندازهگیریهای فیزیكی برای شناسایی زمین و پدیدههای مربوط به آن استفاده میشود. روش ثقلسنجی یا گراویمتری كه شتاب ثقل در نقاط مختلف یك ناحیه اكتشافی برای پی بردن به وضع ساختمانی و احتمالاً جنس لایههای زیرزمینی را اندازهگیری كرده و تغییرات آن را ثبت مینماید. روش مغناطیسسنجی: تغییرات حوزه مغناطیسی زمین در ناحیه اكتشافی اندازهگیری میشود و تغییرات خواص مغناطیسی سنگها ثبت میگردد. دو روش فوق با استفاده از پدیدههای فیزیك طبیعی زمین صورت میگیرد. روش دیگری در ذیل روشهای ژئوفیزیكی مورد استفاده قرار میگیرد كه پدیدههای ایجاد شده جدید در سطح منطقه را ثبت و اندازهگیری میكند كه روش لرزهنگاری است.
روش لرزهنگاری: در این روش با ایجاد نوعی زمینلرزه بسیار خفیف امواج لرزهای ایجاد میكنند و این امواج به شكل نیمكرههای در حال انبساط در لایهها و سنگهای مختلف زمین منتشر میشوند. مطالعه آثار این امواج پس از شكست و بازتابهای فراوان دوباره به سطح زمین بازگشته و پس از دریافت توسط گیرندهها برای پی بردن به وضعیت لایههای مختلف زمین مورد مطالعه قرار میگیرند.
حفاری
نتیجه مطالعات زمینشناسان تنها میتواند احتمال وجود حوزههای نفتی را در یك ناحیه بیان نماید و تأیید یا رد این مطالعات صرفاً با حفاری امكانپذیر است. در گذشته از روش حفاری ضربهای استفاده میشد كه تقریباً منسوخ شده و امروزه از روش حفاری دورانی استفاده میشود كه امكان حفاری تا اعماق بسیار زیاد را دارد. در این روش حركت دورانی در سطح زمین به یك رشته لوله فولادی منتهی به یك مته منتقل میشود. حركت دورانی این مته باعث خرد شدن سنگها و پیشروی حفاری میشود.لوازم حفاری
لوازم حفاری شامل لوازم بیرون چاه و لوازم داخل چاه به شرح ذیل میباشد:
لوازم حفاری بیرون چاه شامل دكل حفاری، بالابرها، موتورها و پمپها.
لوازم حفاری داخل چاه شامل لوله حفاری (لوله حفاری، لوله چهارگوش، طوقه حفاری و جداره) میباشند. از گل حفاری نیز برای خارج نمودن خرده سنگها از چاه، خنك كردن مته، جلوگیری از ریزش دیواره چاه و تسهیل در متلاشی نمودن سنگها و همچنین موازنه با فشار سیالهای موجود در لایهها استفاده میشود. جنس گل حفاری از نوعی خاك رس با قدرت بادكنندگی زیاد است كه گل حفاری بنتونیت نام دارد. لولههای حفاری طولی كمتر از ۱۰ متر دارند و به یكدیگر پیچ میشوند و هرچه عمق چاه بیشتر شود قطر لولهها كمتر میشود و در اعماق از متههای كوچكتر استفاده میشود.
برای حفاری در دریاها از سكوها و دكلهای عظیمی استفاده میشود كه دكلها به صورت ثابت، نیمه غوطهور یا مواج استفاده میشود كه بسیار مقاوم هستند و معمولاً حدود ۲۰ متر از سطح آب بالاتر قرار دارند.
بهرهبرداری
پس از ورود لایه مورد نظر نفتی به داخل چاه وزن گل حفاری را كاهش میدهند تا سیال بتواند وارد چاه شود و مورد بهرهبرداری قرار گیرد. تمام وسایل حفاری جمعآوری میشوند و دستگاههای دیگری به همراه لولهها و شیرهای مربوط بر روی چاه نصب میگردند كه مجموعه این لولهها را درخت كریسمس مینامند.
اگر فشار مخازن كشف شده كافی باشد نفت انرژی لازم برای رسیدن به سطح زمین را دارد و اگر این فشار كفایت نكند از روش پمپاژ یا روش گاز بالابر ( Gaslift ) استفاده میشود. معمولاً تمامی نفت موجود در یك مخزن قابل بازیابی نیست و نسبت مقدار نفت بازیابی شده به مقدار كل نفت مخزن معمولاً بین ۱۵ تا ۵۰ درصد میباشد.
جداسازی گاز و آب
در اولین مرحله پس از انتقال نفت به سطح زمین آب و گاز آن جدا میشوند. جداكننده گاز مخزنی استوانهای شكل و فولادی است كه براساس كاهش فشار عمل میكند و گاز از بالا و نفت از پایین مخزن خارج میشود.
حمل مواد نفتی تا پالایشگاه
متداولترین روش حمل مواد نفتی از طریق لوله است، اما استفاده از تانكر و یا كشتیهای عظیم نفتكش نیز هنوز مورد استفاده قرار میگیرند. در روش لولهگذاری در خشكیها معمولاً آنها را در زیرزمین قرار میدهند اما در بعضی مناطق كویری گاهی لولهها را بر روی ستونهای فلزی قرار میدهند و در دریاها نیز هم به صورت هوایی (بیرون آب) و هم به صورت زیرآبی لولهها نصب میشوند. در لولهكشی زیرزمینی یا از لولههای با قطر زیاد استفاده میشود كه افت فشار در آنها كمتر است و ایستگاههای پمپاژ كمتری در مسیر نیاز دارند (هزینه سرمایهگذاری بیشتر و هزینه بهرهبرداری كمتر) و یا از لولههای با قطر كم استفاده میشود كه افت فشار بیشتری دارند و تعداد بیشتری ایستگاه پمپاژ در مسیر نیاز دارند (هزینه سرمایهگذاری كمتر و هزینه بهرهبرداری بیشتر) لولهها در عمق ۲ متر یا بیشتر از سطح زمین قرار میگیرند. قطر آنها از ۱۵ سانتیمتر تا یك متر میباشند و با توجه به طول ۱۰ متری آنها از جوش برق برای اتصال آنها استفاده میشود و پس از جوشكاری نیز با تست اشعه و دستگاههای نوری جوشكاریها تست میشوند. سطح خارجی لولهها قیراندود میشوند و یك لایه پشم شیشه به وسیله ماشین مخصوصی به دور آنها پیچیده میشود. وقتی با جوشكاری یك رشته طویل از لولهها به هم اتصال یافتند، با استفاده از جرثقیلهای بزرگ آنها را داخل كانالها قرار میدهند و با بیل مكانیكی كانالها را با خاك پر میكنند. فاصله ایستگاههای پمپاژ معمولاً ۴۰ كیلومتر از یكدیگر میباشند و سرعت حركت مواد نفتی در داخل لولهها بین ۳ تا ۸ كیلومتر در ساعت است. حفاظت از مسیر لولههای نفت به عهده افراد گشت شبانهروزی است.
حفاظت كاتدیك چیست؟
پوششهای لولهها به تنهایی مانع از خورندگی نمیشوند و به خصوص در محیطهای مرطوب برای حفاظت از لولهها از روش حفاظت كاتدیك استفاده میشود كه از مجموعه ابتكارات مهندسی خورندگی ( corrosion Engineerig ) است. در این روش با استفاده از مخازن چدنی كمارزش و برقراری جریان الكتریكی در لولهها و اتصال كامل مدار به نحوی كه آند (مخازن چدنی) و كاتد (سیستم لولهكشی) و محلول الكترولیت (رطوبت موجود در محیط) را تشكیل دهند، برقراری جریان الكتریكی باعث حركت الكتریكی شده و به مرور مخازن چدنی دچار زنگزدگی شده در عوض لولهها كاملاً سالم باقی میمانند. این روش از نظر سرمایهگذاری كمهزینه و در عوض عمر لولهها را بسیار افزایش میدهد.
فرآوردههای پالایشگاهی
به رغم این كه سالانه بیش از ۲۰۰۰ فرآورده نفتی در جهان تولید میشود ولی فرآوردههای هر پالایشگاه را میتوان در یكی از سه گروه زیر دستهبندی نمود:
۱ - فرآوردههای كامل كه میتوانند مستقیماً مصرف شوند مانند بنزین و نفت گاز.
۲ - فرآوردههای نیمه تمام كه به عنوان مخلوطهای بعدی به كار میروند و برای بهبود كیفیت نیاز به مواد افزودنی ( Addetives ) مختلف دارند مانند برشهای پایه روانكننده برای ساخت روغنها.
۳ - فرآوردههای جنبی یا واسطهای نظیر مواد اولیه پتروشیمی.در یك برج تقطیر در پالایشگاه از بالا به پایین كه دما افزایش مییابد و جرم ملكولی نیز بیشتر میشود محصولات برحسب طبقهبندیهای زیر به دست میآیند:
۱ - گازهای سبك: شامل ئیدروژن و هیدروكربنهای سبك كه به عنوان سوخت صنعتی و یا ماده اولیه پتروشیمی به كار میروند.
۲ - گازهای مایع شده ( L.P.G ): شامل پروپان و بوتان یا مخلوط تجارتی این دو كه به عنوان سوخت خانگی یا صنعتی به كار میروند (گازهای سیلندری).
۳ - بنزین ( Gasoline ): كه به عنوان سوخت موتورهای اتومبیل به كار میروند.
۴ - بنزینهای مخصوص و نفتا ( Naphta ): به عنوان حلال رنگها و حلال صنعتی برای استخراج روغنها و سایر مواد به كار میروند.
۵ - سوخت جت ( Jet Fuel ): در موتورهای واكنشی، توربینهای گاز و موشكها مصرف میشوند.
۶ - نفت سفید ( Kerosene ): در انواع چراغها برای ایجاد روشنایی و یا گرما به كار میرود.
۷ - گازوئیل یا نفت گاز ( Diesel Oil ): به عنوان سوخت موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار میگیرد.
۸ - نفت سوخت سبك: به عنوان سوخت تأسیسات حرارتی خانگی یا تأسیسات صنعتی كمقدرت به كار میرود.
۹ - روغنهای سبك ( Spindles ): هم به عنوان پایه در تركیب روغنهای موتور وارد میشوند و هم به عنوان روانكننده ( Lubricant ) در مكانیك ظریف (ساعتسازی، چرخ خیاطی، دوچرخه و غیره) به كار میروند.
۱۰ - روغنهای سنگین ( Bright Stock ): به عنوان پایه گرانروی بالا در تركیب روغنهای موتور وارد میشوند.
۱۱ - روغنهای سیلندر ( Cylinder Oil ): در ماشینهای بخار و صنایع سنگین به مصرف میرسند.
۱۲ - پارافینها و مومها ( Waxes ): در عایقكاری الكتریكی و حفاظت مواد غذایی كاربرد دارند.
۱۳ - نفت سوختهای سنگین ( Heavy Fuel Oil ): بهعنوان سوخت تأسیسات حرارتی پرقدرت و نیز سوخت دیزلهای بزرگ به كار میروند.
۱۴ - آسفالت و قیر ( Bitumen & Asphalt ): مصارف آن در جادهسازی، نفوذناپذیر كردن ساختمانها و غیره است.
۱۵ - كُك ( Coke ): به عنوان سوخت صنعتی و نیز در ساخت الكترودها به كار میرود.
تعداد اتمهای كربن
معرفههای فرآوردههای نفتی و استانداردها
برای آشنایی با معرفههای فرآوردههای نفتی و استانداردهای بینالمللی در این خصوص با استناد به یكی از معتبرترین مراكز استاندارد فرآوردههای نفتی ( American Society of Testing Materials) A.S.T.M و كتابچههای استاندارد آن توضیحاتی نسبت به بعضی فرآوردهها ارائه میگردد كه آشنایی با این استانداردها، كیفیت فرآوردههای استحصالی را معین مینماید.
بنزین
معمولاً بنزینهای به دست آمده از نفتهای مختلف را با مقایسه عدد اكتان آنها مقایسه میكنند. عدد اكتان درصد حجمی ایزواكتان در مخلوطی از ایزواكتان با نرمال هپتان است. در فاز شتابگیری موتور، اینرسی قطرات بنزین در مقایسه با هوا موجب تفكیك مخلوط میشود و موتور نیز ترجیحاً قسمتهای فراتر سوخت را دریافت میكند. برای ارزیابی رفتار واقعی سوختها باید عدد اكتان سازندههای سوخت برحسب فاصله تقطیرشان تعیین شوند. افزایش عدد اكتان نه تنها مرغوبیت سوخت را افزایش میدهد بلكه با بالا بردن بازدهی حرارتی، مصرف آن را نیز كاهش میدهد. در گذشته برای بهبود عدد اكتان از تترا اتیل سرب ( T.E.L ) استفاده میشد كه به دلیل خطرات عدیدهای كه سرب موجود برای سلامتی انسان ایجاد میكرد بیش از بیست سال است از ( M.T.B.E ) كه متیل ترشیاری بوتیل اتر میباشد استفاده میشود كه ارزش گرمایی بالایی دارد و نقطه انجماد آن در حد مطلوب است، حلالیتش در آب كم است و در تمامی نسبتها میتواند با بنزین مخلوط شود و به همین دلیل باعث جداسازی فازها نمیشود و خطرات آن برای محیط زیست نیز به مراتب كمتر از سرب است ولی حدود ۷ برابر گرانتر از T.E.L میباشد.
سوخت جت
موتورهای جت از جریان مداوم گاز استفاده میكنند (برخلاف موتورهای پیستونی) مشخصات شیمیایی مربوط به احتراق خود به خود در اینجا هیچ نقشی ندارد. به علت ارتفاع زیاد سوخت جت در معرض دمای ۴۰- تا ۵۰- درجه سانتیگراد است و باید سیالیت خود را در این محدوده دمایی حفظ نماید. حضور آب در سوخت جت كه در صفر درجه سانتیگراد منجمد میشود مشكلزاست و باید از مواد ضد یخ استفاده كرد. (نوعی اتر الكلها) كه حداكثر به میزان ۱۵۰۰ P.P.m به سوخت اضافه میشود. سوخت جت از شستوشوی نفت سفید با تركیبات حلقوی به دست میآید و یكی از بارزترین تستهای مربوط به آن میزان مجاز صمغ موجود در سوخت جت است كه باعث گرفتگی در مسیر نازلها نشود و سوخت جریان طبیعی خود را داشته باشد.
نفت سفید
برش پس از بنزین را ئیدروكربنهای C۱۰ تا C۱۴ شامل میشود. استعمال این فرآورده برای ایجاد روشنایی تقریباً در حال از بین رفتن است و كاربرد آن در وسایل گرمایی نیز روز به روز محدودتر میشود.
نفت سفید خوب باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- پایین بودن غلظت آروماتیكها جهت جلوگیری از دود زدن و جرمگرفتگی فتیله
- پایین بودن مقدار پارافینهای قابل تبلور در ۱۵- درجه سانتیگراد از نظر امكان صعود نفت در فتیله در زمستان
- عاری بودن از تركیبات با بوی تند نظیر مركاپتانها.
نفت سفید پس از تخلیص و بیبو كردن به عنوان حلال حشرهكشها به كار میرود.
معیار سنجش كیفیت نفت سفید در روش ASTM ، حداكثر افزایش طول فتیله در چراغهای استاندارد نفتی است كه دود نكند و این نقطه را نقطه دودی یا Point Smoke میگویند.
گازوئیل یا نفت گاز
مخلوطی از هیدروكربنهای بین ۱۴ تا حداكثر ۲۵ كربنه را شامل میشوند و به عنوان سوخت موتورهای دیزلی و تأسیسات حرارتی استفاده میشوند.مهمترین ویژگیهای نفت گاز مناسب به چگالی، منحنی تقطیر، گرانروی و رفتار در دمای پایین آن بستگی دارد تا موتور دیزل نرم و بیصدا و با حداكثر احتراق و بدون دود كار كند.
فرق گازوئیل با سوختهای گرمایی خانگی در رنگ و بعضی خواص فیزیكی و شیمیایی و میزان گوگرد آنهاست كه گازوئیل در برش بالاتری در برج تقطیر قرار دارد.
روغنها
روانسازها كه طیف وسیعی با گستره جوش ۴۰۰ تا ۵۴۰ درجه سانتیگراد و تعداد كربنهای بین ۲۵ تا ۳۷ و جرم ملكولی ۳۵۰ تا ۴۹۵ را شامل میشوند. این روانسازها برای روغنكاری در موتورهای درونسوز باید حرارت زیادی را تحمل كرده حركتهای سریع و مستمر پیستونها، میللنگ و شاتونها را درون موتور تحمل كنند، قابلیت دودهگیری مناسبی نیز داشته باشند. به این منظور افزایندههایی ( Addetvies ) به آنها اضافه میشود. پایه اصلی افزایندهها كلر میباشد كه با قرار گرفتن در زنجیره هیدروكربور پیوندی قوی و قطبی ایجاد مینمایند و باعث تحمل درجه حرارتهای بالا و ویسكوزیته زیاد در روغن موتور میشوند. روغنها برای استفاده در شرایط متفاوت (مناطق خیلی گرم تا مناطق خیلی سرد) دو معرفه عمده در آزمایشات ASTM به نامهای نقطه ریزش و نقطه ابری Cloud & Pour Point) (Point دارند كه با منجمد كردن روغنها و گرم كردن تدریجی آن مشخص میگردند.
درجه ( Society of Automotive Engineers) S.A.E اندیس گرانروی روغنها و مناسب بودن آنها را برای دمای محیط مورد استفاده مشخص مینماید و از ۵ تا ۵۰ درجه S.A.E (از منطقه خیلی سرد تا خیلی گرم) تقسیمبندی میشود. روغنهای چهار فصل اتومبیلها با درجه ۲۰ W۵۰ مشخص میگردند.
قیرها
قیرها سنگینترین قسمت نفت خام را تشكیل میدهند. در شرایط عادی جامد یا نیمه جامد هستند. قیر شامل تركیبات پیچیده كربنی، آسفالتن، صمغها و مواد روغنی هستند. مشخصات قیرها طبق تعاریف ASTM ، درجه نفوذ و نقطه نرمی آنها هستند. درجه نفوذ یا Penetration Point میزان نفوذ سوزن استانداردی است كه در دمای استاندارد و مشخصی با وزنه معینی در قیر نفوذ میكند. نقطه نرمی قیر نیز نشاندهنده دمای نرم شدن قیر است و تقسیمبندیهایی با این دو مشخصه برای انواع قیر با كاربردهای مختلف ایجاد شده است.
آزمایشگاه نفت
در هر پالایشگاه برای كنترل استانداردهای فرآوردههای نفتی آزمایشگاههای نفت فعال هستند تا مستمراً تستهای لازم را روی محصولات انجام دهند. چون كلیه فرآوردههای نفتی با استانداردهای مشخص بینالمللی كه قابلیت بهكارگیری آنها را در مناسبترین شرایط معرفی میكند به بازارهای جهانی عرضه میگردند.
تجهیزات پالایشگاهی
در پالایشگاهها واحدهای زیر باید پیشبینی شوند:
۱ - واحدهای فرایندی، برجهای تقطیر، مخزنهای جداسازی، مخازن كراكینگ تحت فشار.
۲ - تجهیزات و تأسیسات مربوط به انبارها و ذخایر، انبار مایعات فرار، مخازن دارای سقف متحرك و ثابت.
۳ - سیستمهای تولید بخار آب و انتقال آنها.
۴ - سیستمهای آب خنككننده.
۵ - سیستمهای سوخترسانی.
۶ - سیستمهای الكترونیك و انتقال نیرو و تولید برق.
۷ - سیستمهای تصفیه آب، انتقال آب، بازیابی و رسوبگیری.
۸ - سیستم هوای فشرده، هوای واحد صنعتی.
۹ - سیستم آب آشامیدنی، آب آتشنشانی، فاضلابها، گردآوری فضولات.
۱۰ - سیستمهای سوزاندن، تخلیه.
۱۱ - سیستمهای ارتباط واحدهای صنعتی.
۱۲ - جادهها و معابر.
۱۳ - راهآهن.
۱۴ - دیواركشی.
۱۵ - ساختمانها.
۱۶ - وسایل بارگیری.
۱۷ - تأسیسات اداری و رفاهی كاركنان.
جمهوری اسلامی ایران تجربیات گرانقدری در اجرای پروژههای پالایشگاهی به دست آورده و امكان استفاده از این تجربیات در كشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه قدرت مانور قابل توجهی در روابط سیاسی - اقتصادی با آن كشورها را ایجاد نموده است كه امید است از این قابلیتها و تجارب به نحو مطلوبی استفاده شود.
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور رئیسی دولت دولت سیزدهم توماج صالحی سریلانکا مجلس شورای اسلامی پاکستان رهبر انقلاب کارگران
کنکور تهران سیل هواشناسی سازمان سنجش آتش سوزی فضای مجازی سلامت شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو بازنشستگان قیمت دلار ارز بانک مرکزی مسکن ایران خودرو قیمت سکه
موسیقی ترانه علیدوستی تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سحر دولتشاهی سینما کتاب بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه چین حماس طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بارسلونا بازی جام حذفی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال تراکتور باشگاه پرسپولیس
تیک تاک ناسا رونمایی مریخ اپل تسلا فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه