شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بیماری صرع


بیماری صرع
صرع چیست ؟
درهنگام كاركرد طبیعی مغز میلیونها جریان الكتریكی كوچك بطور منظم و پیوسته در یاخته های مغز جریان دارند اما در موقع تشنج یك جریان الكتریكی مهار نشده در مغز بـراه می افتد و علائم مختلفی پدید می آورد .صرع حالتی است كه فرد ، مبتلا به حملات مكرر تشنج باشد . بیش از بیست نوع اختلال تشنجی در علم پزشكی شناخته شده است كه شایعترین و مشخص ترین نوع آن شامل حركات جهشی سریع اندامها به همراه كاهش هشیاری موقتی است .
چه عواملی باعث بروز صرع می شوند ؟
در ۷۰ درصد از مواردِ صرع ، هیچ علت مشخصی یافت نمی شود امادر ۳۰ درصد باقیمانده علل زیر دخیل هستند :
ضربه و جراحت سر ، مسمومیت ، عفونت های درگیركننده مغز ، توده های خوش خیم و بدخیم مغزی ، صدمات زایمانی ، ارث و برخی بیماریهای دیگر .در سنین كودكی عوامل زایمانی ، ارثی وناشناخته بیشتر شایعند اما در سنین بالاتر بخصوص تشنج هایی كه در سالمندی شروع می شوند علل دیگر از جمله توده های مغزی شایع می شوند .
باورهای نادرست در مورد صرع
متاسفانه هنوز برخی خرافات و باورهای غلط در مورد صرع در میان مردم رواج دارد برای مثال برخی فكر می كنند صرع واگیر دارد و سعی می كنند از افرا مبتلا بویژه درحین حملات دور شوند .در حالیكه بیمار صرعی بهیچ وجه خطری برای دیگران ندارد و باید در هنگام حملات به او كمك شود تا صدمه نبیند .برخی فكر می كنند بیماران صرعی نباید هیچ كاری انجام دهند در حالیكه صرع مانع انجام اكثر فعالیتهای شغلی و حتی ورزش ها نیست .اگر بیماران صرعی از داروهای تجویز شده بطور منظم استفاده كنند اغلب از ابتلا به حملات تشنجی پیشگیری میشود و مشكلی در انجام فعالیت های روزمره مانند دیگران نخواهد داشت .
چگونه به بیماران صرعی كمك كنیم ؟
درهنگام حملات صرع كه فرد مبتلا هشیاری خود را از دست می دهد اطرافیان باید او را از وضعیتهای خطرناك مانند بلندی ها و كنار آب دور كنند ، او را به پهلو بخوابانند و زیر سر او بالش یا جسم نرمی قرار دهند .سعی نكنید دهان فرد دچار تشنج را به زور باز كنید تا چیزی میان دندانهایش بگذارید چون در خیلی از موارد این كار بیش از آنكه مفید باشد موجب صدمه به فك و دندانها می شود . در كنار فرد تشنجی بمانید تا بهوش آید ، و اگر تشنج ها طولانی شدند فورا‌ً‌ با مراكز فوریتهای پزشكی تماس بگیرید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید