جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نطق رسمی هشتم سپتامبر رئیس جمهوری آمریکا و برخی اظهار نظرها (در این روز ۹ سپتامبر)


جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا هشتم سپتامبر۲۰۰۳ در یك نطق ۱۷ دقیقه ای رسمی گفت به كاری كه شروع كرده است ادامه خواهد داد و هزینه عملیات نظامی و اطلاعاتی در عراق و افغانستان و جاهای دیگر و تامین آب و برق و ترمیم بعضی خرابی های این دوكشور در سال مالی آینده ( از اول اكتبر ۲۰۰۳ تا آخر سپتامبر سال ۲۰۰۴ ) بالغ بر ۸۷ میلیارددلار خواهد شد و كسر بودجه را در این سال از ۵۰۰ میلیارد بیشتر خواهد كرد كه باید تحمل كنیم. ۶۶ میلیارد دلار از این پول صرف هزینه های نظامی و اطلاعاتی مربوط خواهد شد.
وی گفت كه تروریسم اینك در عراق متمركز شده است و ما قطعنامه تازه ای به شورای امنیت پیشنهاد می كنیم كه با تصویب آن سایركشورها از لحاظ مالی و اعزام نیروی نظامی به مساعی ما در عراق كمك كنند ، البته این نیروها باید تحت فرماندهی ما عمل كنند. كشورهایی چون ژاپن ، اروپا و همسایگان عراق كه از اقدام ما سود می برند باید كمك كنند. مبارزه در عراق كه شده است خط اول جبهه جنگ با تروریسم نیاز به زمان طولانی و فداكاری دارد.بوش در نطق خود بار دیگر نیروهای نظامی آمریكا در عراق را لیبراتور (آزادیبخش) و عمل آنان را آزاد ساختن عراق خواند!.
برخی از آگاهانی كه پس از پخش مستقیم این نطق از شبكه های تلویزیونی در باره آن كه به دقت تهیه و تنظیم شده اظهار نظر كرده بودند گفته بودند از این اظهارات چنین بر می آید كه آمریكا می خواهد برای مدتی طولانی در عراق بماند و برای این كشور همانند ژاپن پس از جنگ دوم ، قانون اساسی بنویسد و برپایه آن دولت تعیین كند. اینان اضافه كرده اند از پولی كه جورج بوش به آن اشاره كرده ممكن است تنها حدود ۲۰ میلیارد دلار آن و عمدتا به كمپانی های آمریكایی داده شود تا موسساتی ازجمله آب و برق و جاده های عراق و بعضی كارهای مشابه را در افغانستان رو به راه كنند و مابقی صرف نظامیان آمریكایی و خرید خودرو و جنگ افزار برای آنان خواهد شد كه شمار شان در عراق و كویت ۱۸۱ هزار نفر است . از این پول نظامیان دیگر كشورها كه در عراق مستقر هستند از جمله لهستانی ها سهم خواهند داشت. قسمت عمده این پول كه به نظامیان آمریكایی پرداخت و یا صرف خرید خودرو وجنگ افزار خواهد شد به آمریكا بازگشت داده خواهد شد و پولی است كه از این جیب به آن جیب می رود ؛ وانگهی تردید نیست كه روزی عراق باید از منابع خود این پول را به نحوی باز پرداخت كند.
نظر بعضی از آگاهان بر این است كه تكرار عبارت «آزاد كردن عراق» مردم سایر كشور ها را عصبی می كند زیرا كه آزاد كردن معمولا رها ساختن یك كشور از اشغال خارجی است كه عراق چنین وضعیتی را نداشته و بركنار كردن رئیس حكومت یك كشور هم بر عهده مردم همان كشور، نه خارجی. به علاوه، اگر شورای امنیت كه در كنترل پنج دولت است با تصویب قطعنامه به اشغال نظامی عراق رسمیت دهد دلیل وجود سازمان ملل بیش از پیش از میان می رود.
« هوارد دین » متقاضی نامزدی حزب دمكرات در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریكا در واكنش به نطق جورج بوش گفت كه مفاد این نطق با اظهارات لیندن جانسون كه آمریكا را در باتلاق ویتنام فرو برد تفاوت ی زیاد نداشت ؛ باید به آمریكاییان اطلاعات درست داده شود تا در جریان حقایق قرار گیرند ، نه مطالبی كه تنها برای توجیه سیاست دولت باشد.
سناتور آمریكایی « باب گرام » ضمن ابراز نظر درباره این نطق گفت ۸۷ میلیارد دلاری كه بوش برای هزینه عملیات نظامی و اطلاعاتی خود در خاورمیانه می خواهد بیش از همه پولی است كه برای آموزش و پرورش كشور خرج می كنیم.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید