جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاخ هخامنشی بردک سیاه (برازجان)


کاخ هخامنشی بردک سیاه (برازجان)
کاخ زمستانی داریوش که در ۱۲ کیلومتری شمال برازجان قرار دارد به نام بردک سیاه معروف است و در سال ۱۳۵۰ به وسیله یک هیئت باستان شناسی ایرانی به سرپرستی آقای علی اکبر سرفراز مورد مطالعه قرار گرفت .
این کاخ با توجه به شیوه معماری به خصوص از نظر بستهای دم چلچله ای و استفاده از سنگ سیاه بر خلاف بستهای ساده کاخ پاسارگاد و کاخ برازجان و همچنین با توجه به استفاده از انواع سنگ سیاه و سفید در بنای کوروش ,در بناهای دوره داریوش مربوط دانست . کاخ دارای ۱۰ ستون در دو ردیف ۵ تائی است که با سبک و شیوه معماری هخامنشی ساخته شده است . وجه تسمیه آن به خاطر استفاده از سنگ سیاه در زیر سازی پایه ستون ها است .
در جریان عملیات اخیر حفاری و کاوش در کاخ بردک سیاه ، علاوه بر قطعات شکسته ای از سنگ درگاه جنوبی تالار ، پایه ستونی به دست آمد که روی آن یک سطر کنده کاری شده است. این سنگ نبشته که ابتدا و انتهای آن شکسته است ، مشتمل بر چند واژه است که هم اکنون توسط کارشناسان زبان و خطوط باستانی در دست بررسی و مطالعه است.
روی این سنگ نیز نقشی از صورت داریوش شاه حک شده که از پشت سر ، یک خدمتکار ، چتری سایبان گونه ، بر فراز سرش نگاه داشته است. بررسی های اولیه نشان می دهد صورت داریوش شاه در این تصویر به سختی آسیب دیده و تکه های خرد شده آن از لابه لای خاکها به دست آمده که احتمالا حاصل یورش مهاجمان در حمله به این کاخ ، پیش از دستیابی به تخت جمشید بوده است.
منبع : جاذبه‌های گردشگری


همچنین مشاهده کنید