جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هدیه پیامبر(ص ) به فاطمه (علیهاالسلام)


غیر از هدایای فوق العاده معنوی كه پیغمبر اكرم(ص)‏ به دخترش فاطمه زهرا(س) داد كه هر كدام از دیگری گرانبهاتر و پر ارزشتر بود كه بعضی از آن‏ها در تاریخ ضبط شده مانند تسبیح حضرت فاطمه(س) و بعضی را ما نمی‏دانیم یك هدیه ظاهرا مادی نیز به او داد و عجب اینكه این هدیه نیز به فرمان خدا صورت گرفت چنانكه در حدیث زیر آمده است:
۰- «سیوطی» در درالمنثور نقل می‏كند: هنگامی كه آیه شریفه «و آت ذالقربی حقه»: «حق ذی القربی (نزدیكان) را ادا كن» پیغمبر(ص) فاطمه(س)‏ را صدا زد و سرزمین «فدك» را به او واگذار كرد.
البته چنانكه در فصل «ماجرای غم‏انگیز فدك» می‏آید، بخشیدن فدك به فاطمه(س)‏ یك مسأله ساده نبود، پشتوانه‏ای بود برای مسأله ولایت علی(ع)‏ و سندی برای تحكیم و تثبیت مقام والای این خانواده، و از این نظر یك هدیه معنوی نیز محسوب می‏شد.
ولی نظام حاكم كه این مطلب را به خوبی درك كرده بود بعد از رحلت پیامبر(ص) تقریبا بدون هیچگونه فاصله زمانی، به استناد یك حدیث مجعول، فدك را از فاطمه زهرا(س) گرفت و جزء بیت المال كرد كه خود داستانی بسیار طولانی و دردناك و عبرت انگیزی دارد و می‏تواند به عنوان یك سند مهم اسلامی برای تجزیه و تحلیل تاریخ صدر اسلام و طوفانهای بعد از پیامبر(ص) مورد استناد قرار گیرد.
«خداوندا»! ما را با محبت این بانوی بزرگ و پدر و همسر و فرزندانش (علیهم الصلوهٔ و السلام) زنده بدار، و با محبت آن‏ها محشور گردان.
«بارالها» به ما توفیق پیروی از مكتبشان، و اهتداء به نور هدایتشان، و اقتداء به سنت پربارشان مرحمت فرما
«و اجعلنا ممن یأخذ بحجزتهم، و یمكث فی ظلهم، و یهتدی بهداهم».
آمین یا رب العالمین‏


. سوره اسراء آیه .۲۶
. میزان الاعتدال ج‏۲ ص ۲۸۸ و كنز العمال ج ۲ ص ۱۵۸ و در المنثور ذیل آیه ۲۶ سوره اسراء.
منبع : سایت بلاغ
منبع : سایت پیامبر اعظم


همچنین مشاهده کنید