جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قرص ضد بارداری اضافه وزن نمی آورد


قرص ضد بارداری اضافه وزن نمی آورد
استفاده از قرص های ضدبارداری یکی از روش های متداول و آسان برای جلوگیری از باردار شدن است که ابتلا به اضافه وزن پس از مصرف آنها در مدت زمان کوتاه شکایتی است که اغلب زنان دارند، اما جدیدترین تحقیقات انجام شده نشان می دهد، رابطه ای میان اضافه وزن و مصرف قرص های ضدبارداری وجود ندارد. درواقع قرص های ضدبارداری سبب پیدایش تغییرات هورمونی در بدن زنان و تجمع آب میان بافتی در زیر پوست می شود.
به عبارت دیگر ورم ناشی از تجمع آب این باور را در ذهن ایجاد می کند که فرد به اضافه وزن مبتلا شده است. تحقیقات نشان می دهد، عوارض مصرف قرص های ضدبارداری در برخی افراد نیز منجر به افزایش اشتها یا حالت تهوع می شود. محققان معتقدند زنانی که به انسولین مقاوم هستند بیشتر در معرض ابتلا به اضافه وزن ناشی از افزایش اشتها قرار می گیرند.
مصرف قرص های ضدبارداری با دوز کمتر استروژن مطابق با نظر پزشک، در جلوگیری از افزایش اشتها و کاهش تجمع آب زیر پوست مؤثر است. پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات با کربوهیدرات کم در پیشگیری از اضافه وزن دوران بارداری مؤثر است. گفتنی است، مصرف قرص های ضد بارداری خطر احتمال ابتلا به سرطان سینه و لخته خون را افزایش می دهد و مصرف آنها باید مطابق با نظر پزشک متخصص انجام شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید