شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۹ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۹ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
با وجود اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه‌ای برای رانندگانی که اصرار بر حفظ صحنه تصادف دارند، در نظر گرفته است.
همچنان شاهد آن هستیم که در برخی موارد رانندگان به هیچ وجه حاضر نیستند تا زمان سر رسیدن مأمور راهنمایی و رانندگی صحنه تصادف را تغییر دهند و خودرو‌های تصادفی را به حاشیه خیابان منتقل کنند.
این در حالی است که حفظ صحنه تصادف فقط موجب ایجاد ترافیک سنگین و نارضایتی راننده‌های عبوری می‌شود و تاثیری بر تصمیم‌گیری ماموران راهنمایی و رانندگی ندارد. بهتر است که رانندگان در صورت بروز تصادف به قوانین راهنمایی و رانندگی عمل کنند و با پافشاری بیجا برای حفظ صحنه تصادف به سنگینی بار ترافیکی دامن نزنند.
البته تعدادی از رانندگان زیان‌دیده در سوانح رانندگی در تماس با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند، برهم زدن صحنه تصادف موجب شده تا آنها به عنوان مقصر قلمداد شوند در حالی‌که پیش از تغییر صحنه تصادف کاملا مشخص بوده که طرف مقابل مقصر است. به هر حال پلیس راهنمایی و رانندگی باید با اندیشیدن تمهیداتی این اطمینان را در رانندگان به‌وجود بیاورد که برهم زدن صحنه تصادف تاثیری بر تشخیص مقصر تصادف نخواهد داشت.
● پیش به سوی خرید‌های نوروزی
با توجه به نزدیک شدن نوروز، بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرح فروش نوروزی اجناس را از هم‌ اکنون به اجرا گذاشته‌اند و تعدادی از آنها هم ساعت کار خود را به منظور رفاه حال شهروندان افزایش داده‌اند.
با توجه به اینکه هنوز ۳ هفته به آغاز سال نو باقی مانده است، شهروندان می‌توانند با استفاده از این فرصت، زودتر خرید‌های نوروزی خود را انجام دهند تا در آخرین‌ روزهای سال که ترافیک چند برابر شده و ازدحام مشتریان در فروشگاه‌ها زیاد می‌شود، دچار مشکل نشوند.
برای مثال می‌توان مواد غذایی فاسد نشدنی مورد نیاز در تعطیلات نوروز یا پوشاک را زودتر تهیه کرد. همچنین افزایش ساعت کاری فروشگاه‌ها هم این امکان را پدید می‌آورد که شهروندان با استفاده از خلوتی ساعات پایانی شب، برای خرید مایحتاج خود مراجعه کنند.
● گذرگاه باریک
با اینکه انواع و اقسام دستفروش‌ها و دیگر فروشنده‌های سطح شهر به اصطلاح ید طولایی در سد معبر دارند، اما گاهی اوقات خود امکانات و سازه‌های شهر نیز در هم پیچیده و گذرگاه‌های باریکی ایجاد می‌کنند که بی‌شباهت به سد معبر نیستند.
تصویری که بهزاد حمیدی برای ما ارسال کرده یکی از همین تداخل‌ها و گذرگاه‌های باریک را نشان می‌دهد که باعث شده پله‌های پل عابر پیاده حسابی منزوی و گوشه‌گیر به نظر برسد. حال آنکه تلاش مسئولان پیوسته بر این بوده است که شهروندان با پل‌های عابرپیاده آشتی کنند.
برای استناد به نمونه‌های دیگر نیز باید یادآور شد که گاهی جدول‌های خیابان‌های شهر به حدی بالا نصب شده‌اندکه در‌های خودرو‌ هنگام پیاده‌شدن سرنشینان به آنها گیر می‌کند و اخم‌های راننده را در هم می‌کشد.
به هر حال بایدتکلیف مسافران و سرنشینان خودرو‌ها در مورد ارتفاع جدول‌ها روشن شود؛ زیرا در بسیاری از مناطق شهر هیچ اطمینانی برای برخورد نکردن در‌های خودرو به جدول‌ها وجود ندارد.
● لنگرموتورسواران
این اواخر برخی موتورسواران به جای محدوده‌های مجاز در پیاده‌رو لنگر‌می‌اندازند. پیاده‌رو‌‌های شهر به عنوان امن‌ترین بخش شهر برای رهگذران، گاهی جولانگاه موتورسوارانی می‌شود که پس از تاخت و تاز در این‌محدوده در کمال خونسردی همانجا موتورسیکلت را قفل و زنجیر می‌کنند و تا پاسی از شب پیاده‌رو را تنگ می‌کنند.
این در حالی است که در چنین مواقعی متخلفان باید از وجود پلیس احساس ناامنی کنند و فضای پیاده‌رو را اشغال نکنند. به هر حال شهروندان از پلیس توقع دارند همانگونه که به چرخ خودروهای متخلف قفل می‌زنند با این تخلف موتورسواران نیز به شدت برخورد کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید