جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۶ اسفند: در شهر چه گذشت؟!


۶ اسفند: در شهر چه گذشت؟!
با آغاز اسفند، ترافیک ویژه این ماه که بسیار هم سنگین است در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها محسوس‌تر شده و رفت و آمد شهروندان را با دشواری بیشتری روبه‌رو کرده است.
در این ماه اتوبوس‌ها همیشه شلوغ و تاکسی و شخصی دربست، حکم کیمیا را پیدا می‌کند. این در حالی است که آژانس‌ها نیز با توجه به حجم بالای مشتریان، توان پاسخگویی به همه مراجعه کنندگان را ندارند و به همین دلیل «ماشین نداریم» یک ترکیب تکراری می‌شود که در تماس با بیشتر آژانس‌ها به گوش می‌رسد.
گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که بسیاری از آژانس‌ها به ویژه در ساعات پرتراکم و شلوغ، سرویس‌دهی ندارند و به این ترتیب مسافران درون شهری با مشکل رفت و آمد مواجه می‌شوند.
از سوی دیگر، برخی از آژانس‌ها هم برای ساعتی معین رزرو ماشین ندارند و به نوعی دیگر شهروندان را دچار مشکل می‌کنند.
● سرایت گرانفروشی به آش
در هوای سرد زمستان خوردن یک کاسه آش حسابی می‌چسبد و عده‌ای هم با توجه به این علاقه‌مندی مردم، اقدام به پخت آش کرده و آن را در کنار خیابان و جاده‌ها به فروش می‌رسانند.
این در حالی است که گاهی قیمت این کاسه‌های آش به طرز غیرمنطقی گران است و اعتراض در این زمینه هم به جایی نمی‌رسد. گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که گاهی قیمت یک کاسه آش یک‌نفره به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هم می‌رسد.
در چنین شرایطی که فروشنده چند برابر قیمت واقعی از مشتری بابت یک کاسه آش‌پول دریافت می‌کند انتظار می‌رود که مخلفات آش نیز متناسب با قیمت آن باشد اما به گفته مردم، متاسفانه هر چه آش گران‌تر می‌شود به موازات آن از مخلفاتش از جمله سیر و نعنا داغ کاسته می‌‌شود.
با توجه به استقبال مردم ، بهتر است تا فروشندگان هم انصاف به خرج داده و سود معقولی بابت فروش کاسه‌های آش از مردم بگیرند.
● پارکینگ مخفی
نبود پارکینگ‌های عمومی کافی به علاوه کمبود فرهنگ تبعیت از قوانین زندگی اجتماعی مساوی است با تجاوز به حقوق دیگران. در همین رابطه یکی از مصادیق بارز تجاوز به حقوق دیگران پارک در پیاده‌روست که در ستون در شهر چه خبر هر از گاهی به معرفی و نکوهش انواع و اقسام آن می‌پردازیم.
نوع نادری از آن‌را در تصویری که مجید سما برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید. مطابق اظهارات ساکنان منطقه، برخی راننده‌ها از وجود صف اتوبوس‌ها برای مخفی شدن استفاده می‌کنند و پشت آنها و البته در پیاده‌رو پارک می‌کنند. جذابیت این نوع پارک برای راننده‌های متخلف این است که در اغلب موارد پارک مخفی از دید پلیس مخفی مانده و احتمال جریمه شدن نیز کم است.
این در حالی است که به نظر همین گروه از شهروندان، چنانچه ماموران پلیس برای چنین تخلف‌های سودجویانه‌ای جریمه‌‌های سنگین‌تری در نظر بگیرند شاید در نحوه رفتار راننده‌های متخلف تغییراتی صورت گیرد.
حال آنکه تعداد مخفیگاه‌های دور از چشم پلیس در کلانشهر‌ها کم نیست.بنابراین در نبود جای پارک کافی در محدوده‌های مجاز، ریسک چنین توقف‌هایی برای راننده‌ها کاملا صرفه دارد.
● مخلوط شن و زباله
اگر در روز‌های نسبتا برفی اخیر روی کف خیابان به جای مخلوط شن و نمک، مخلوطی از شن و زباله مشاهده کردید به هیچ‌وجه ماموران زحمتکش شهرداری را مقصر ندانید.
تصویری که مجید محمدی برای ما ارسال کرده به خوبی نشان می‌دهد که مقصر آلوده شدن برخی مناطق شهر در روز‌های برفی، شهروندانی هستند که زباله را به جای سطل زباله در سطل مخلوط شن و نمک ریخته‌اند.
این در حالی است که هوای سر د چند روز اخیر نشان داد زمستان و برف همچنان چتر خود را از روی شهر برنداشته و هر لحظه ممکن است زمین سفیدپوش و لغزنده شود. بنابراین بهتر است از مخزن‌های مخلوط شن و نمک بهتر نگهداری کنیم.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید