جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دهـان و دنـدانـی سـالـم


دهـان و دنـدانـی سـالـم
دهان و دندان یکی از بخش‌های مهم بدن است زیرا اگر این بخش به صورت مطلوب کار نکند، سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این موضوع بویژه در جذب مواد غذایی و روند گوارش به خوبی قابل درک است. برخی افراد با تلاش‌های بسیار سعی در جلوگیری از پوسیدگی دندان خود دارند، ولی با تمام کارهایی که انجام می‌دهند باز هم دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.
پوسیدگی دندان دلایل زیادی دارد و حتی با وجود مسواک زدن هم، پوسیدگی دندان به وجود می‌آید. نحوه صحیح مسواک زدن در کاهش پوسیدگی نقش مهمی را ایفا می‌کند. مسواک زدن‌های طولانی، فشار بیش از حد و به طور کل عدم رعایت نحوه صحیح مسواک زدن، باعث تخریب مینای دندان می‌شود. از مسواک زدن فوری پس از صرف صبحانه اجتناب کنید و بعد از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه این کار را انجام دهید، چون محیط دهان شما گرم و دندان‌های شما حساس است. می‌توانید با کشیدن نخ دندان و شستن دهان با آب گرم خیال خود را آسوده کنید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه مسواک بزنید. کشیدن نخ دندان یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ سلامت دندان به شمار می‌آید و کشیدن نخ دندان غذاهای باقی مانده در دندان‌ها را که محل مناسبی برای رشد باکتری‌هاست از بین می‌برد.
کشیدن سیگار، نوشیدن چای، خوردن شکلات و نوشابه باعث تغییر رنگ و پوسیدگی دندان می‌شود. برای داشتن دندان‌های سفید از مصرف این مواد دوری کنید یا مقدار آن را کاهش دهید. استفاده غیراصولی از سفیدکننده‌های شیمیایی قومی نیز پوسیدگی دندان را به دنبال دارد، به طوری که اگر شما مدام از این محصولات استفاده کنید، نه تنها دندان‌هایتان سفید نمی‌شوند، بلکه مینای دندانتان هم تخریب خواهد شد. بهتر است هرچند وقت یکبار نوع خمیردندان خود را عوض کنید، این کار تأثیر بسیار خوبی روی دندان‌های شما دارد. برخی افراد با داشتن دندان‌های نسبتاً خوب دچار بوی بد دهان می‌شوند و برای رفع آن باید به دنبال منشأ بوی بد باشند. سوراخ‌های کوچکی که روی دندان به وجود می‌آید، بوی بد را در پی دارد که با پر کردن آن‌ها می‌توان این بو را از بین برد. گاهی اوقات بوی بد دهان به دندان‌ها بستگی ندارد و این بو به دلیل عفونت‌های گلو، سینوزیت و ... به وجود می‌آید. سلامت لثه در رفع بوی دهان بسیار مهم است، لثه‌های بیمار بوی نامساعدی ایجاد می‌کنند. اگر تمام منشأها را دنبال کردید و بوی دهان شما رفع نشد، بهتر است از آب‌نمک و دهان‌شویه‌های طبیعی استفاده کنید. خوردن ۵ تا ۱۰ برگ گیاه سوسنبر بوی دهان شما را برطرف می‌کند، برگ خشک شده این گیاه هم همین تأثیر را دارد. خوردن جعفری در رفع بودی دهان بسیار مؤثر است. گوجه‌سبز نیز کاهنده بوی دهان محسوب می‌شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید