شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چه مسواکی بخریم؟


چه مسواکی بخریم؟
شاید شما هم هنگام خرید مسواک سرگردان شوید که از میان این همه مسواک قد و نیم قد و رنگ و وارنگ کدام یک را بخرید و به خانه ببرید. یک مسواک خوب باید دسته‌ای داشته باشد که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه و شما بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید. هرچه دسته مسواک ضخیم‌تر باشد، شما بهتر آن را در دست گرفته و کنترل بهتری هنگام مسواک زدن خواهید داشت. یک مسواک خوب باید دارای سه یا چهار ردیف مو یا الیاف باشد و بزرگی سر آن متناسب با اندازه دهان شما باشد...
در این مقاله نکاتی را بیان می‏کنیم که توجه به آنها هنگام خرید مسواک مفید خواهد بود:
▪ سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندان‌ها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندان‌های عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز کنید.
▪ سلیقه و نظر شما مهم است، مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندان‌هایتان را بشویید. سعی کنید با مسواکتان احساس خوبی داشته باشید.
▪ درصورتی که تحلیل لثه دارید و یا دندان‌های شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواک‌های فوق نرم (سوپرسافت یا اکستراسافت) استفاده کنید.
▪ دسته مسواک باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هرچه حجیم‌تر باشد، راحت‌تر در کف دست جای می‌گیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسواک‌ زدن خواهیم داشت.
▪ زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی‌به سر ختم شود.
▪ برخی کارخانجات تولیدکننده مسواک، مدعی هستند که به دلیل ایجاد تغییراتی اندک در نحوه قرارگیری، طول، سختی و نحوه قرار گرفتن، دارای بهترین طراحی هستند و طرح جدید مسواک ارایه ‌شده آنها، بهترین کارایی را دارد. اگرچه ادعا می‌شود بعضی انواع مسواک‌های جدید، پلاک‌های میکروبی را بهتر برمی‌دارند ولی در کاربرد عملی و تحقیقات، نشان داده شده است که هیچ یک برتری مشخصی بر دیگری ندارند و هیچ مسواکی قادر نیست همه پلاک‌ها را بردارد. به نظر دندانپزشکان، روش مسواک زدن صحیح مهم‌تر از نوع مسواک است.
▪ مسواک شما باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف وموهای مسواک در صورتی‌ که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش می‌یابد.
▪ یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید که همه مسواک‌ها بعد از مدتی این‌طور می‌شوند اما مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود ۳،۴ ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار می‌کند. واقعیت این است که تمیز کردن دندان‌ها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند. خاصیت ارتجاعی پرز مسواک به حالتی گفته می‌شود که وقتی پرز مسواک خم شود به حالت اولیه خود برگردد. این حالت سبب می‌شود که پرزها مواد غذایی را به خوبی تمیز کنند. در غیر این صورت موقعی که پرزهای مسواک را روی دندان می‌کشیم به جای اینکه مواد غذایی را تمیز کنند از روی آن سر می‌خورند و رد می‌شوند. حال اگر مسواک خوبی داشته باشید پرزهای آن برای چند ماه خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می‌کند ولی پرزهای یک مسواک ارزان و نامرغوب بعد از چند بار استفاده پخش و پلا می‌شود. اگر دیدید مسواکی این‌گونه است دیگر از آن نوع نخرید.
▪ خیلی‌ها فکر می‌کنند خرید یک مسواک برقی مشکل تمام دندان‌هایشان را حل خواهد کرد و دندان‌هایشان خیلی بهتر از همیشه تمیز می‌شوند ولی نتایج مطالعات گوناگون نشان داده است که مسواک برقی بیشتر از مسواک‌های دستی دندان‌ها را تمیز نمی‌کند. شما می‌توانید با حرکات درست دستتان هنگام مسواک زدن حتی موفق‌تر از مسواک برقی و یا حداقل در همان حد دندان‌هایتان را تمیز کنید. مطالعات نشان می‌دهد که اثرات خوب مسواک برقی بیشتر مربوط به روزهای اول استفاده از آن است چون شما در این روزها ذوق و شوق بیشتری برای مسواک زدن دارید، مسلما بیشتر مسواک خواهید زد و به مراتب دندان‌هایتان تمیزتر خواهند بود ولی خرید مسواک برقی برای کودکان، معلولان و سالمندان گزینه خوبی است که بتوانند با نظارت شما بهتر دندان‌هایشان را تمیز کنند.
▪ از تجربه دندانپزشک خود در زمینه انتخاب مارک مناسب برای خرید مسواک استفاده کنید چون این مارک در هر کشوری فرق می‌کند. در ضمن چند مسواک با مارک‌های متفاوت وجود دارند که همگی خوب هستند.
● نگهداری مسواک
شما مسواکتان را کجا نگه می‌دارید؟ در جا مسواکی کنار دستشویی و یا در یک لیوان روی میز آرایشتان؟ تا به حال فکر کرده‌اید بهترین محل برای نگهداری مسواک کجا است؟ بد نیست بدانید جامسواکی کنار دستشویی اصلا محل مناسبی برای قرار دادن مسواک نیست چون وقتی شما از توالت خارج می‌شوید و دست‌هایتان را در دستشویی می‌شویید، کاسه دستشویی آغشته به تعداد زیادی میکروب خواهد شد. این میکروب‌ها با فشار آب در فضای دستشویی پخش می‌شوند و روی مسواک‌ها می‌نشینند. شما با وارد کردن مسواک به دهانتان میکروب‌های به ویژه روده‌ای را وارد دهان و دستگاه گوارشتان خواهید کرد. توصیه ما این است که برای دستشویی‌تان یک کابینت مخصوص نگهداری مسواک بخرید و مسواک‌ها را درون این کابینت دربسته نگهداری کنید. اگر تغییر دکوراسیون برایتان دشوار است حداقل یک کاور مسواک برای هر کدام از مسواک‌هایتان بخرید و سر مسواک‌ها را درون این درپوش‌ها نگهداری کنید. روش دیگر هم این است که مسواک‌ها را خارج از دستشویی مثلا در اتاق خوابتان نگهداری کنید.

دکتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید