جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دستورات مثبت به خودمان بدهیم


دستورات مثبت به خودمان بدهیم
افکار از چنان قدرتی برخوردارند که می توانند سازنده یا ویرانگر باشند، بنابراین بهتر است به خود و فرزندانمان بیاموزیم که افکارمان را هوشمندانه کنترل کنیم تا در زندگی به موفقیت ها و کامیابی های بزرگی دست یابیم.
۱) نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم و خود را خوب، توانا و باارزش بدانیم.
۲) فهرستی از صفات مثبت خود تهیه کرده و راه های تقویت آنها را بیابیم و تجربه کنیم.
۳) سعی کنیم در گفتار و برخوردهای روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنیم، مثلا در ملاقات با دیگران به جای استفاده از عبارت خسته نباشید که دارای بار منفی و القای حس خستگی است، بگوییم خدا قوت، شاد و پرانرژی باشید.
۴) با خوش بینی بکوشیم دستوراتی به ذهن خود بدهیم که اندیشه های جدید مثبت شکل گیرند.
۵) هر روز صبح که از خواب برمی خیزیم با نگاه کردن به منظره یک تابلوی نقاشی و یا اسماءالله روز خود را با نشاط و خوش بینی آغاز کنیم.
۶) از افراد منفی نگر یا موقعیت هایی که باعث ایجاد افکار ناخوشایند و منفی می شوند دوری کنیم و یا بکوشیم تا حد امکان کمتر با آنها برخورد داشته باشیم.
۷) به مشکلات به عنوان محکی برای ارزیابی توانایی های خود نگاه کنیم و هرگز نتیجه بدی را پیش بینی نکنیم، زیرا مشکلات فقط به اندازه ای مهم هستند که ما آنها را مهم می پنداریم.
۸) به لحظات و خاطرات زیبا و دوست داشتنی گذشته خود فکر کرده و سعی در تکرار آنها داشته باشیم.
۹) از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیت دنبال کنیم.
۱۰) به ندای منفی درونی خود و تلقین های مخرب و نگران کننده دیگران بی توجه باشیم و بکوشیم عکس آنها را انجام دهیم.
۱۱) به قدرت بیکران خداوند ایمان داشته باشیم و با خود تکرار کنیم که من لیاقت بهترین ها را دارم و با لطف خدای بزرگ به آنها خواهم رسید.
۱۲) از میان اهداف خود هدفی را انتخاب کنیم که امید بیشتری به موفقیت آن داریم و در تلاش برای تحقق آن، به فکر تایید یا تکذیب دیگران نباشیم.
۱۳) در توصیف احوال و زندگی خود از واژه های مثبت استفاده کنیم.
۱۴) از چشم و همچشمی و حسادت که باعث ایجاد افکار منفی می شود دوری و سعی کنیم روش زندگی خود را خودمان انتخاب کنیم.
۱۵) قدر لحظات زندگی را بدانیم و از آنها به خوبی استفاده کنیم، زیرا هرگز تکرار نخواهد شد.
۱۶) از خود انتظار بیش از حد نداشته باشیم و خود را همه فن حریف ندانیم، به عبارت دیگر از کمال گرایی مطلق که باعث اضطراب و احساس عجز و ناتوانی می شود خودداری کنیم.
۱۷) از انزوا و گوشه گیری که باعث ایجاد افکار منفی می شود دوری کرده و اوقات خود را در جمع خانواده، فامیل و دوستان سپری کنیم.
۱۸) اعتماد به نفس خود را در هر شرایطی حفظ کنیم و هرگز به دیگران اجازه ندهیم که آن را متزلزل کنند. باید متوجه باشیم که اعتماد به نفس کلید خلق تفکر مثبت است.
۱۹) اجرای راهکارهای تقویت مثبت هیچ هزینه ای ندارد و به سن و سال افراد نیز مربوط نمی شود فقط باید این شعار را فراموش نکنیم: اگر افکارمان را کنترل کنیم، زندگی مان متحول می شود.

آذر حاجی عباس تبریزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید