شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

لزوم انجام خدمات دندانپزشکی در زنان باردار


لزوم انجام خدمات دندانپزشکی در زنان باردار
یک دندانپزشک به خوبی در مورد برخورد با مادران باردار آموزش دیده است. به طور کلی می توان گفت به شرطی که دندانپزشک از حاملگی بیمار مطلع باشد، خدمات دندانپزشکی هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد. دردی که مادر از دندان خود می کشد، به مراتب ضرر بیشتری دارد. مساله یی که باعث می شود یک دندانپزشک از کار روی یک مادر باردار خودداری کند یا رغبتی نشان ندهد، افکار غلطی است که مردم در این زمینه دارند. بسیاری از زنانی که سقط جنین یا بارداری ناموفق داشته اند و چند ماه قبل از سقط به دندانپزشک مراجعه کرده بودند، با این مستمسک که فلان آمپول یا درمان دندانپزشکی باعث افتادن بچه شده، از دندانپزشک خود شکایت کرده اند. در صورتی که چنین موضوعی صحیح نیست و این شکایت ها نیز به جایی نمی رسد.
● مراقبت از دهان و دندان زنان باردار
در زنان حامله، به سه دلیل بیماری دندان و لثه بیشتر دیده می شود؛
۱) مصرف بیشتر مواد قندی
۲) حالت تهوع و استفراغ که باعث اسیدی شدن بزاق می شود.
۳) بی حوصلگی
در دوران حاملگی با توجه به تغییرات هورمونی که در مادر رخ می دهد، تغییراتی در لثه های مادر ایجاد می شود که در مجموع باعث تورم جزیی لثه ها شده و همین امر رعایت بهداشت دهان و دندان را مشکل می کند. همین لثه های متورم اگر با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان همراه باشد، معمولاً خونریزی از لثه را همراه خواهد داشت. مادران باردار توجه داشته باشند که در طول دوران حاملگی لثه ها به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به ویژه دو بار جرم گیری در طول حاملگی به رعایت این بهداشت کمک بسزایی خواهد کرد.
در صورتی که زنان باردار بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند، دندان و لثه آنها کمتر دچار مشکل می شود. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند به ایجاد یک غده روی لثه منجر شود که گاهی دردناک است. اما این غده خطرناک نیست و تومور حاملگی گفته می شود. این تومور معمولاً با رعایت بهداشت و بعد از زایمان خودبه خود فروکش می کند. ولی در بعضی موارد اگر این تومور بزرگ باشد نیاز به جراحی خواهد بود. در صورت مشاهده این مورد، حتماً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. زنان باردار باید رعایت بهداشت دهان و دندان را به طور دقیق انجام دهند. در ماه های آخر حتی باید ماهانه دو بار به مراکز بهداشتی و درمانی، مراجعه و سلامت دندان ها وارسی شود. خوشبختانه این مراکز، تسهیلات و خدمات معاینه زنان باردار را در دستور کار دارند و در شهرهای دور و نقاط محروم نیز این امر انجام می گیرد.
● خدمات دندانپزشکی برای مادران باردار
▪ تزریق آمپول بی حسی؛ برخی آمپول های بی حسی حاوی مقداری آدرنالین است که ممکن است باعث افت فشار مادران باردار شود. در این مورد از نوع دیگر آمپول ها مثل سیتانست که آدرنالین ندارد، استفاده می شود. افت فشار ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری موقت بیمار شود که برای جنین زیان آور است.
▪ رادیوگرافی از مادران باردار؛ اگر ضرورتی احساس نشود باید از آن پرهیز کرد. در عصب کشی مادران باردار، تا مرحله یی پیش می رویم که نیاز به رادیوگرافی نباشد. در حدی که درد بیمار را ساکت و دندان را پانسمان کنیم، کافی است و بقیه درمان را به بعد از زایمان موکول می کنیم.
در این مورد مادران باید توجه داشته باشند که این پانسمان باید سالم باقی بماند و در صورت افتادن پانسمان، هرچند دردی هم نداشته باشد، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه و مجدداً دندان خود را پانسمان کنند چرا که ممکن است دندان عفونت کند.
● رسیدگی به دندان ها قبل از اقدام به حاملگی
انجام کارهای لازم دندانپزشکی پیش از اقدام به بارداری، در کاهش مشکلات دندان و دهان در دوران بارداری بسیار کمک می کند. خوشبختانه با پیشرفت سطح فرهنگی جامعه، روند مراجعات زوج های جوان جهت رفع مشکلات دندان پیش از اقدام به بارداری، رو به افزایش است.

دکتر یاشیل احدی مقدم
جراح، دندانپزشک
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید