جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

«اتحاد» ضرورتی قطعی برای جهان اسلام


«اتحاد» ضرورتی قطعی برای جهان اسلام
اولین گروه از زائران حج تمتع چهارشنبه به مقصد خانه خدا پرواز می‌کنند تا خود را به بزرگ‌ترین کنگره مسلمانان برسانند؛ کنگره‌ای که وحدت بخش‌ترین امکان مسلمانان است.
جهان اسلام با همه امکانات و توانایی‌هایی که دارد و آن را قادر می‌کند تا با به‌کارگیری این قابلیت‌ها، خود را در هیبت یک ابر قدرت جهانی مطرح سازد، متاسفانه امروز با چالش‌های بسیاری روبه‌روست که ریشه همه آنها را می‌توان در تفرقه، نبود همدلی و مهربانی و اتحاد این کشورها با هم بویژه در برابر دشمنان مشترک دید.
دشمن، امروز وحشت زده از بیداری اسلامی ‌بویژه در بین جوانان مسلمان و گرایش روزافزون روشنفکران به اسلام، تحولات درکشورهای اسلامی ‌را تعقیب می‌کند و از هیچ اقدامی ‌نیز برای تخریب چهره اسلام و مسلمین در جهان فرو گذار نمی‌کند.
دشمنی قدرت‌های استکباری با بیداری اسلامی‌ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با کارگزاران حجاج بیت الله الحرام اشاره کردند، واقعیتی انکار ناپذیر است.
در برابر بیداری روز افزون اسلامی‌درسطح جهان، استکبار با هجمه‌ای سنگین و با همه امکانات و ابزارهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی، اسلام و مسلمین را دین و امتی واپسگرا، خشونت‌طلب، عبوس و با فکرهای بسته معرفی می‌کند و نمودها و مظاهر خود را از این ادعا، گروه‌های دهشت افکنی معرفی می‌کند که به تعبیر رهبری معظم انقلاب، مسلمین «بشدت (به آنها) مشکوک هستند که آیا این گروه‌ها و عناصر اصلا وجود دارند یا در واقع همان عوامل سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا و انگلیس هستند که این کارها را می‌کنند و از برخی آدم‌های غافل نیز استفاده می‌نمایند.»
«اسلام بر اندیشه، عقل، علم، انسانیت، آزاد فکری، مهربانی و مهرورزی و رعایت کامل حقوق انسان‌ها» تاکید دارد و جریان بیداری اسلامی ‌نیز همین راه را دنبال می‌کند. گردهمایی بزرگ مسلمانان در ایام ذیحجه می‌تواند نشانگر همدلی و وفق و وفای مسلمانان نسبت به هم باشد.
امروز دنیای اسلام بیش از همیشه احتیاج به وحدت دارد. باید یک صدا در دنیای اسلام بلند شود. با اتحاد مسلمین می‌توان جلوی ستم بر مردم فلسطین را گرفت. می‌توان جلوی دخالت‌های مستکبرانه‌ آمریکا در خاورمیانه و در کشورهای اسلامی را گرفت.
دشمنان اسلام از شکاف‌ها و اختلاف‌های جهان اسلام استفاده می‌کنند و می‌خواهند آن را توسعه دهند تا این‌که بر سرنوشت کشورهای اسلامی مسلط شوند. به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند: «هرکس در این راه به آنها کمک کند، پیش خدای متعال محسوب با آنهاست و این مواخذه‌ عجیبی دارد از سوی پروردگار عالم. خیلی باید مراقب بود.»
جهان اسلام در شرایطی که امروز با آن روبه‌روست، برای حیات آتی خود، بیش از هر زمانی به وحدت و همدلی نیاز دارد و بهترین و اصلی‌ترین محور برای تحقق این مهم «اتحاد کلمه بر محور اسلام» و «پایداری در مقابل مطامع و زیاده خواهی مستکبران» است.
به عبارت دیگر، وظیفه اصلی حجاج بیت‌الله الحرام از هر کشوری که باشند ‌ حفظ این وحدت و کمک به همدلی و همصدایی مسلمانان است.

غلامحسین اسلامی‌فرد
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید