شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۵ آبان: در شهر چه گذشت؟!


۵ آبان: در شهر چه گذشت؟!
در شهری که مملو از خودرو‌های تک‌سرنشین است و برخی افراد تا سر کوچه نیزرانندگی با خودرو را به پیاده‌روی ترجیح می‌دهند، مشکلات پیش روی وفاداران به مقوله پیاده‌روی بی‌شمار است.
برای نمونه چاله‌ها و دست‌انداز‌های کوچه‌ و خیابان‌های شهر گاهی اوقات علاوه بر اینکه چرخ‌های خودرو‌ها را هدف قرار می‌دهند و آنها را راهی جلوبندی سازی می‌کنند، شلوار و بلوز پیاده‌ها را نیز هدف قرار داده و آنها را راهی خشکشویی یا ماشین لباسشویی می‌کنند.
البته برای این نشانه‌گیری اول نیاز به یک چاله پرآب است و بعد از آن کافی است یک راننده بی‌احتیاط با خودرو از روی آن عبور کند. در این هنگام است که آب موجود در چاله آب به پیاده‌ها پاشیده و آنها را غرق درگل و لای می‌کند.
رهگذر بخت برگشته نیز تا سر بلند می‌کند به راننده حرفی بزند نه راننده‌ای می‌یابد و نه خودرویی. بنابراین و با وجود چنین موانعی پیش روی علاقه‌مندان به پیاده‌روی، چگونه می‌‌توان از آنها انتظار داشت مسیر‌های کوتاه را با پای پیاده طی کنند و مسیر‌های نیمه‌ طولانی را با دوچرخه بپیمایند.
در حالی که اغلب زیرساخت‌های لازم برای این منظور در شهر پیش بینی نشده است.
● پارک مورب
یکی از اقامات خوبی که در چند هفته اخیر شاهد اجرای آن در سطح شهر هستیم، تعویض جدول‌های کنار خیابان و سنگفرش پیاده‌رو‌هاست. با توجه به اینکه این اقدام پیش از آغاز بارندگی‌ها صورت می‌گیرد، همانند گذشته برای تردد عابران دردسر ایجاد نمی‌کند.
اما از آنجایی که جدول‌ها یا سنگفرش‌های کنده شده توسط کارگران کنار خیابان قرار داده شده اند، این امر نحوه پارک خودرو‌ها را تحت تاثیر قرار داده وبرخی رانندگان که حوصله عقب و جلو کردن خودرو را ندارند آن را همانطور مورب کنار خیابان رها می‌کنند.
این موضوع برای خودرو‌های دیگر که از کنار خودرو‌های پارک شده عبور می‌کنند، مشکل‌ساز است. به هر حال در این ترافیک کلافه‌کننده شهر باریک شدن عرض معابر به دلیل پارک‌های مورب، وضعیت را غیر قابل تحمل‌تر می‌کند.
● شلوغی نانوایی‌ها
هرچند زمستان هنوز از راه نرسیده و خبری از قطعی گاز نیست تا به موجب آن همانند سال گذشته، صف‌های کیلومتری برای نان ایجاد شود اما باز هم در برخی مناطق شهر صف نانوایی‌ها نسبت به قبل شلوغ‌تر شده است.
تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر ضمن انتقاد از این شلوغی، اعلام کرده‌اند که برخی از نانوایی‌ها به دلخواه خود قیمت نان‌هایشان را افزایش داده و در مقابل اعتراض مشتری می‌گویند می‌توانید نان نخرید.
از آنجایی که به نظر می‌رسد این اقدام راسا توسط برخی نانوایی‌ها صورت گرفته و پشتوانه قانونی ندارد، بهتر است تا بررسی‌های لازم انجام شده و با این اقدام برخورد شود تا موج گرانی به دیگر نانوایی‌ها سرایت نکند.
● در انتظار سرویس مدرسه
دیروز سرانجام ابر‌های سیاه با شهر آشتی کردند و چهره شهر کمی نمناک شد. اما زیر باران و با دیرکرد برخی سرویس‌های مدارس، چهره تعدادی از کودکانی که زیر باران مانده‌ بودند نیز نمناک شد.
بار‌ها مشاهده شده که زمان از راه رسیدن راننده‌ سرویس با زنگ تعطیلی مدرسه هیچ هماهنگی ندارد.
کودکانی هم که زیر باران هیچ سرپناهی ندارند و برای از دست ندادن سرویس، به اجبار باید کنار خیابان منتظر بمانند پس از چند دقیقه انتظار، مستعد یک سرماخوردگی حسابی می‌شوند.
شاید هر یک از ما زیر بارش برف و باران دست کم چند مرتبه‌ای قربانی بدقولی‌های راننده‌های سرویس مدرسه شده‌ایم و دکتر با قرص و آمپول از ما پذیرایی کرده است.
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین وظایف راننده‌های سرویس مدارس به ویژه برای سرویس‌دهی به مدارس ابتدایی به موقع حاضر شدن است.
البته انتظار می‌رود در چنین شرایطی کارکنان مدارس،‌ دانش آموزان را به داخل مدرسه هدایت کرده و از بیمار شدن آنها جلوگیری کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید