جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

در پی سابقه!


در پی سابقه!
تعداد اندکی از افراد جویای کار که بیشتر آن ها را قشر جوان و تحصیل کرده تشکیل می دهند هر روز به امید یافتن آگهی های استخدامی مرتبط با شرایط تحصیلی و موقعیت خود، به ادارات، موسسات کاریابی، دکه های مطبوعاتی مراجعه می کنند و مدام در حال سوال و جواب از اطرافیان خود هستند که آیا کاری متناسب با شرایط آن ها حتی با حقوق اندک سراغ دارند؟!
از سوی دیگر هر روز شاهد اعلام آمارهای مختلف مبنی بر کاهش آمار افراد بیکار از سوی متولیان هستیم؟!
البته این که آمار بیکاری بر اساس چه معیارهایی اعلام می شوند و افراد دارای شغل کاذب نیز در کدام دسته قرار می گیرند؟سوالاتی است که متولیان باید پاسخگوی آن باشند.
اما از تمام این مسائل که بگذریم، یک نکته قابل توجه در خصوص آگهی های استخدامی وجود دارد و آن هم این که نگاهی گذرا به بیش از ۹۰ درصد آگهی های استخدامی نشان می دهند که بیشتر دوایر، سازمان ها، ارگان های دولتی و حتی غیردولتی خواهان پذیرش افرادی با سابقه کار هستند!
شاید تا حدودی بتوان حق انتخاب این شرط یعنی سابقه کار برای پذیرش یک نیرو را به نهادهای مختلف داد چرا که با توجه به کاربردی نبودن همه دروس دانشگاهی و گرایش بالای مدرک گرایی در جامعه و از سوی دیگر مسائل اقتصادی شاید امکان ریسک پذیری و سپردن کار به افراد بدون سابقه در توان نهادهای مختلف باشد اما کم نیستند جوانانی بسیار مستعدتر و کارآزموده تر از افراد با سابقه هستند اما متاسفانه فرصت آن به دلایلی از جمله زمان فارغ التحصیل شدن و برایشان پیش نیامده تا بتوانند سابقه کاری کسب کنند و به عبارتی به همه جوانان میدان نداده ایم و برایشان این فرصت را فراهم نکرده ایم تا مشغول به کار شوند و برای خود سابقه کاری فراهم کنند.
و نتیجه این امر آن است که جوانی که روزهای خوشی و ناخوشی، شب های بیداری و پر اضطراب امتحان، دوران پر تلاطم خدمت سربازی و در واقع خدمت به وطن، دین و آیین را به امید فردایی روشن سپری می کند، در زمانی که باید تمام این تجربیات را به عرصه عمل بگذارد و با جبران زحمات پدر و مادر عصای روزگار ناتوانی آن ها باشد مدام سر درگم و حیران به دنبال گمشده ای به نام سابقه کاری است!و به این دلیل معضل بیکاری همچنان گریبان گیر تعداد کثیری از جوانان توانمند ولایق است به طور حتم در بروز مسئله لاینحل بیکاری یک یا دو عامل دخیل نیست و این مشکل باید توسط افراد و مسئولانی که مدام شعار اشتغال زایی و رفع بیکاری می دهند به طور عمیق ریشه یابی شود.
مسئولان باید توجه داشته باشند که در نظر گرفتن شرایطی از جمله داشتن سابقه کار برای جوانانی که تازه فارغ التحصیل شده و فرصت کسب سابقه را نداشته اند، گاهی اوقات باعث خارج شدن مهره هایی مستعد و لایق از عرصه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بی ارزش شدن علم وافزایش ناهنجاری های اجتماعی و به کارگیری افرادی ناکارآمد اما دارای سوابق کاری و یا ... خواهد شد.

پناهنده
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید