جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ از ابتدا تا به کارگیری در IT
بشر از همان ابتدای آفرینش به طرق مختلف با مساله کیفیت درگیر بوده است و همیشه کیفیت بالا به نوعی در تصمیم گیری ها نمود پیدا می کرد.
اختراع ماشین بخار و به دنبال آن انقلاب صنعتی در قرن هجدهم میلادی سبب رشد صنایع و توسعه بازرگانی شد. تولید از صورت تک محصولی به صورت انبوه درآمده و مسائل جدیدی که معمولا شامل مسائل مدیریتی نیز بود بروز کرد و با به وجود آمدن مجموعه ای از عوامل فروش و واسطه ای شبکه گسترده ای از فعالیتهای توزیعی بین تولید کننده و مصرف کننده حایل گردید.
استاندارد در آن زمان مفاهیم زیر را در بر می گرفت.
▪ تناسب در ساخت محصول
▪ میزان عملکرد کاری محصول
▪ بازرسی محصولات از نظر تطبیق با استانداردهای تعیین شده
▪ واحد و مقیاس اندازه گیری ابعاد
یکی از مشخصه های نظام کاربرد مکانیزمهای کنترل کیفی در سطح شرکت ، مربوط به اصول بنیادی حاکم بر آن ، یعنی "مدیریت تضمین کیفیت " (Quality Asurance Management ) محصولات تولیدی است. این نگرش که از اواسط دهه ۱۹۵۰ به وسیله دکتر " ایشی کاوا " پیشنهاد شده است به صورت زیر تعریف می شود.
« تضمین کیفیت ، عبارت است از درجه ای از اطمینان به کیفیت محصول که با وجود آن مشتری ، محصول را با رضایت و اطمینان خاطر خریداری و در مدت زمان نسبتا طولانی مورد مصرف قرار می دهد»
مسیر تکاملی فعالیتهای مربوط به تضمین کیفیت در شرکتهای مختلف توسط دکتر کوبا یاشی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت . طبق این تحقیقات ، تضمین کیفیت در دهه ۵۰ اولویت اول را به بازرسی نهایی محصول قبل از بارگیری به مقصد مشتری می داد. در دهه ۱۹۶۰ این اولویت به اصلاح مستمر فرآیند تولید تغییر یافت به طوری که بازرسی نیز به همین منظور به کار گرفته شد. در دهه ۱۹۷۰ تضمین کیفیت مراحل طراحی محصول ، مهندسی روشهای ساخت محصول ، خرید مواد اولیه ، فروش ، فعالیتهای اداری و سایر بخشها و قسمتهای مهم تاثیر گذار بر فرآیند تولید را نیز شامل گردید.
سرانجام سازمان بین المللی استاندارد ، کمیته ای به نام کمیته ۱۷۶ را مامور تهیه استانداردهای مربوط به تضمین کیفیت نمود و این کمیته بالاخره در سال ۱۹۸۷ استانداردهای سری ISO۹۰۰۰ را منتشر کرد.
با توجه به سرعت روزافزون پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف این استانداردها نیز پس از ایجاد در مقاطع زمانی مختلف مورد بازنگری قرار گرفته است که آخرین مورد آن مربوط به سال ۲۰۰۰ میلادی می شود.
با توجه به کلی بودن این استاندارد و این که نوع خدمت و یا تولید در آن مشخص نشده است و فقط بحث بر سر سیستمهای اجرایی و تولیدی می باشد ، این استاندارد شمولیت بسیار گسترده ای دارد ، به نحوی که برای فعالیتهایی نظیر خدمات درمانی در بیمارستان ها تا بزرگترین کارخانه های تولیدی صنعتی این استاندارد قابلیت پیاده سازی دارد.
به منظور پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس سری استانداردهای ISO۹۰۰۰ در یک سازمان باید در ابتدا فرآیندهای موجود در سازمان و محصول سازمان تعریف شده و خط مشی و استراتژیهای مدیریت ارشد سازمان نسبت به تامین ، بهبود و تضمین کیفیت تعریف شده برای محصول مورد نظر تعیین گردد.
در صنایع مرتبط با IT که به نوعی خروجی و محصول آن یک نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتری می باشد. در اولین اقدام باید محصول یک فرآیند تعریف شده و شاخصهای کیفی آن چه در محصول و نیز در خدمات پس از فروش و پشتیبانی آن تعیین شده سپس نسبت به پیاده سازی بندهای استاندارد به منظور استقرار نظام مدیریت کیفیت اقدام نمود.
نویسنده : محمد علی فرقانی
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور دولت رئیسی افغانستان گشت ارشاد پاکستان توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سردار رادان هواشناسی قم سیستان و بلوچستان سازمان سنجش فضای مجازی خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو تهران قیمت خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ارز بانک مرکزی ایران خودرو سایپا مسکن
خانواده تلویزیون موسیقی فیلم سریال پایتخت ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه