جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ ژوئن ۱۹۴۷ ـ نوآوری های یک شهردار، نزدیک بود آمریکا را سوسیالیست کند!


۲۴ ژوئن ۱۹۴۷ ـ نوآوری های یک شهردار، نزدیک بود آمریکا را سوسیالیست کند!
Emil Seidel امیل سیدل نخستین سوسیالیستی که شهردار یک شهر بزرگ در آمریکا شد ۲۴ ژوئن ۱۹۴۷ در ۸۳ سالگی درگذشت. وی هنگام تحصیل در آلمان، سوسیالیست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسیالیست آمریکا پیوسته بود.
امیل در انتخابات سال ۱۹۱۲ که از سوی حزب سوسیالیست نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا شده بود ۸۹۱ هزار رای به دست آورد که با جمعیت آن روز ایالات متحده، رقم بزرگی بود.
امیل که توسط مردم شهر بزرگ میلواکی آمریکا به سمت شهردار این شهر انتخاب شد در طول این سمت دست به کارهایی زد که قبلا در آمریکا (به دلیل وجود نظام سرمایه داری) سابقه نداشت؛ از جمله بستن فاحشه خانه ها و قمارخانه ها، پرداخت مستمری به شعراء، موسیقیدانها، تصویرگران و اهل هنر تا بکار و خلاقیت که خدمتی است عمومی ادامه دهند، پرداخت کمک هزینه به کسانی که واقعا نیاز به این کمک داشتند و یا عائله مند بودند و درآمدشان کافی نبود، استخدام مامورپلیس از طریق امتحان، تشویق سرمایه گذاری در آپارتمانسازی جهت اجاره دادن به افراد کم درآمد، تشویق اصناف به تشکیل اتحادیه و کارکنان به تاسیس سندیکا، تشویق مردم به تاسیس تعاونی های مختلف و از این طریق پایین آوردن قیمت ها، لغو انحصارات شهری، ایجاد کلانتری پلیس برحسب جمعیت محله ها (نه وسعت محله) و به همین صورت مراکز آتش نشانی، ایجاد درمانگاه دولتی (که قبلا در آمریکا سابقه نداشت و بعدا هم به وجود نیامد)، و ....
این نوآوری ها سبب شد که مردم شهرهای دیگر روشن شوند و به انتخاب کردن اعضای شوراهای شهر و شهرداران از میان سوسیالیست ها و چپها بپردازند که عوامل استثمار، مخالفان این نوع اصلاحات و اصحاب سرمایه و نفوذ نگران از دست رفتن منافع خود شدند، بپاخاستند و احزاب جمهوریخواه و دمکرات را با هم متحد کردند و در دوره های بعدی انتخابات شهری، سوسیالیستها را شکست دادند. با وجود این، هنوز حزب سوسیالیست آمریکا یک نماینده در کنگره این کشور دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید