جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ ژوئن ۲۰۰۴ ـ مقاله نیویورک تایمز درباره همکاری ایاد علاوی با «سیا» و بمب گذاری عوامل او در عراق


۱۰ ژوئن ۲۰۰۴ ـ مقاله نیویورک تایمز درباره همکاری ایاد علاوی با «سیا» و بمب گذاری عوامل او در عراق
«جی. برینکلی» در نیویورک تایمز نوشت: چند مامور سابق «سیا» به او گفتند که ایاد علاوی که از سوی شورای حاکمیت منصوب آمریکا در عراق به سمت نخست وزیر موقت این کشور تعیین شده است سازمانی را در تبعید اداره می کرد که اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت نظارت «سیا» به قصد سرنگونی صدام حسین گروهی را به بغداد فرستاده بود تا خرابکاری و بمب گذاری کنند و این افراد اعزامی از طریق شمال عراق وسائل منفجره و اتومبیل انفجاری به بغداد قاچاق کرده بودند، ولی این خرابکاری ها نتوانست به حکومت صدام آسیب بزند.
علاوی تحت فشار «برمر» فرماندار آمریکایی عراق بر شورای حاکمیت به نخست وزیری منصوب شد.
برینکلی ضمن بردن نام این ماموران سابق سیا اضافه کرده بود که این خرابکاری ها بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ صورت گرفت. این ماموران محل خرابکاری ها را بیان نداشتند ولی در آن زمان پلیس عراق چند مورد بمب گذاری از جمله انفجار سینما و اتوبوس مدرسه را گزارش کرده بود که تلفات سنگین داشتند. رابرت بائر مامور سابق سیا به برینکلی گفته بود که انفجار پرتلفات اتوبوس مدرسه در بغداد که به مرگ چندین کودک انجامید کار عوامل «علاوی» بود و در این زمینه «کنت پولاک» تحلیلگر سیا اظهارداشت که دزد را فرستاده بودند تا دزد را بگیرد.
این ماموران به برینکلی گفته بودند که «علاوی» در مبارزه با صدام نظری متفاوت از احمد چلبی داشت و به همین لحاظ هم بود که علاوی مورد علاقه و اعتماد «سیا» و بیشتر آژانسهای اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته بود، و چلبی تنها مورد اعتماد وزارت دفاع آمریکا!. چلبی از سال ۱۹۹۱ و علاوی از ۱۹۹۲ با «سیا» همکاری می کردند. سازمان سیا از کار کردن با علاوی راضی تر بود زیرا که وی قبلا از عناصر با نفوذ حزب بعث بود، در امور امنیتی مهارت و در داخل عراق نیز با عده ای ارتباط داشت ولی چلبی فاقد این امتیازات بود. همکاری علاوی با ماموران امنیتی دولت عراق از زمانی آغاز شده بود که در انگلستان تحصیل طب می کرد و از وضعیت دانشجویان عراقی برای دولت بغداد گزارش تهیه می کرد و جاسوس آنان بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید