جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نسخه‌ای برای رفع اهمال‌کاری


نسخه‌ای برای رفع اهمال‌کاری
برنامه پنج مرحله‌ای زیر می‌تواند به مفید واقع شدن شما کمک کند:
مشخص کنید کدام کار است که از انجام آن طفره می‌روید؟ آن را یادداشت کنید و سود و زیان آن را تحلیل نمایید. مزایا و زیان‌های انجام ندادن کار مورد نظر را با هم مقایسه کنید و به آنها امتیاز بدهید.
برنامه‌ریزی کنید. زمان شروع کار خود را به طور دقیق مشخص کنید. سپس فهرست مواردی را که ممکن است شما را از شروع کار بازدارد، تهیه کنید و راه‌حل‌هایی را که طرز برخورد با این مشکلات را نشان می‌دهد، بنویسید.
کار را ساده کنید. اگر به جای هدف‌های بسیار بزرگ و ایده‌آل، هدف‌های واقعی و به نسبت ساده را انتخاب کنید، کار دشوار ساده می‌شود. به دو شکل می‌توانید کار بزرگ را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید. یک راه برای این کار، انجام قدم به قدم کار است. برای مثال، اگر تصمیم گرفتید که دیوار اتاق را رنگ بزنید، قدم اول انتخاب رنگ است و قدم دوم مراجعه به رنگ فروشی و خرید رنگ. مرحله بعد تهیه یک نردبان و... راه دوم ساده کردن کار تقسیم‌بندی زمان است. زمان‌های کوتاه و محدودی را انتخاب کنید. این کار چند فایده دارد:
۱) کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم می‌کنید که در مدت کوتاه انجام‌پذیر باشد. با این رفتار دشواری کار کمتر به نظر می‌رسد.
۲) می‌توانید بلافاصله پس از شروع، کار را در پانزده دقیقه تمام کنید. احساس انجام دادن کار اغلب از شدت تنش شما می‌کاهد و انگیزه بیشتری تولید می‌کند.
۳) به طفره رفتن از انجام کار وسوسه نمی‌شوید، زیرا هرگز مجبور نیستید که در هر زمان بیش از ۱۵ دقیقه کار کنید. انجام کار حتی اگر ناخوشایند باشد در مدت کوتاه ۱۵ دقیقه قابل تحمل است.
۴) می‌توانید با کار کردن در فواصل زمانی کوتاه، خلاقیت بیشتری به خرج دهید. نوشتن یا مطالعه گزارش در پاره‌وقت‌های کوتاه راحت‌تر است. به عبارت دیگر، با تلاش کمتر بیشتر می‌آموزید و درک می‌کنید.
۵) مثبت فکر کنید. اندیشه‌های منفی مرتبط با کاری را که انجامش را به تعویق می‌اندازید، یادداشت کنید. با نوشتن افکار منفی متوجه می‌شوید که با طفره رفتن از کاری که قرار است بکنید در واقع خود را فریب می‌دهید. جای افکار غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه یا شناخت‌های مخل انجام کار را با افکار منطقی یا شناخت‌های کارگرا عوض کنید. برای مثال، با خود می‌گویید باید تمام این ظرف‌ها را بشویم. این تفکر همه یا هیچ است. می‌توانید به جای این جمله منفی به خود بگویید، مجبور نیستم همه را امشب بشویم. اما اگر دست کم تعدادی از آنها را بشویم، احساس بهتری خواهم داشت.
به خود امتیاز بدهید. وقتی کاری را که از انجامش طفره رفته‌اید شروع می‌کنید، بهتر است به جای بی ارزش جلوه دادن کار از خود به دلیل کاری که کرده‌اید، تشکر کنید. اگر به خواسته خود نرسیدید، می‌توانید از تجربه‌ای که کرده‌اید، درس بگیرید و به جای آنکه خود را شکست خورده و ناکام بدانید، زمینه را برای موفقیت‌های بعدی هموار سازید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید