چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
![چراغهای راهنمایی چطور به خیابانهای تهران آمدند؟](/news/u/2024-05-11/isna-ty5tc.jpg)
۱۴۰۳/۰۲/۲۲ / خبرگزاری ایسنا / وبگردی
چراغهای راهنمایی چطور به خیابانهای تهران آمدند؟
در دهه ۳۰ شمسی اولین چراغهای راهنمایی پایتخت در تقاطعهای سپه (امام خمینی ره) و امیریه (ولی عصر عج) نصب شد و سپس محدوده معابر پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران و... صاحب چراغ راهنمایی مدرن شدند.
چراغهای راهنمایی چطور به خیابانهای تهران آمدند؟
در دهه ۳۰ شمسی اولین چراغهای راهنمایی پایتخت در تقاطعهای سپه (امام خمینی ره) و امیریه (ولی عصر عج) نصب شد و سپس محدوده معابر پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران و... صاحب چراغ راهنمایی مدرن شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری انلاین، امروز دیگر این تصور که یک چهارراه شلوغ و پررفت و آمد چراغ راهنمایی نداشته باشد غیرممکن است. یک قرن پیش نیز زمانی که خودروها به جای چهارپایان و درشکهها مسئولیت جابجایی مسافران را در خیابانهای تهران به عهده گرفتند، نخستین بار جای خالی چراغ راهنمایی در چهارراههای شلوغ پایتخت احساس شد.
هرچند ساکنان کلانشهرهای غرب، پیش از اختراع اتومبیل یعنی همان روزهایی که چهارپایان و کالسکهها در کلانشهرهای دنیا ترافیک ایجاد میکردند، با چراغ راهنمایی آشنا شدند و به قول علیرضا زمانی، «سال ۱۸۶۸ اولین چراغ راهنمایی پیش از اختراع اتومبیل در لندن نصب شد و لندنیها اولین مردمان جهان بودند که با چراغ راهنمایی آشنا شدند. در حقیقت این چراغ از دو فانوس گازی قرمز و سبز تشکیل میشد و با چراغهای امروز تفاوت بسیار داشت. پس از اختراع اتومبیل هم نوبت به چراغهای نسل جدید رسید که برای نخستین بار در خیابانهای دیترویت آمریکا ساخته و نصب شد.»
این تهرانپژوه در ادامه میگوید: «رانندگان تهرانی اما اولین بار توسط چراغهای راهنمایی که روی کولهپشتی نصب شده بود با این دستگاه آشنا شدند. در سالهای پیش از دهه ۳۰ ماموران راهنمایی و رانندگی این چراغها را که به صورت کوله پشتی بودند روی شانه میانداختند و در چهارراههای شلوغ میایستادند. این کوله پشتیها دو چراغ قرمز و سبز داشتند و نیز یک کلید برای خاموش و روشن کردن چراغها که روی سینه مامور قرار داشت.»
اولین چراغهای راهنمایی نصبی یا به عبارتی نخستین چراغهای راهنمایی مدرن تهران نیز پس از دهه ۳۰ در خیابانهای پایتخت نصب شد. زمانی میگوید: «در دهه ۳۰ شمسی اولین چراغهای راهنمایی پایتخت در تقاطعهای سپه (امام خمینی ره) و امیریه (ولی عصر عج) نصب شد و سپس محدوده معابر پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران و... صاحب چراغ راهنمایی مدرن شدند. اما نسل اولیه این چراغها با چراغهای مدرن امروزی فرق داشت. این چراغهای راهنمایی از فانوسهای لامپی تشکیل شده بودند و در روزهای آفتابی تشخیص رنگ سبز یا قرمز آنها دشوار بود. همچنین آن روزها خبری از چراغهای اتوماتیک نبود و ماموران راهنمایی به صورت دستی و بر اساس وضعیت ترافیک خیابان چراغ سبز یا قرمز را روشن میکردند.»
انتهای پیام دبیر منصوره زالی لینک کوتاه برچسبها: باغ ملی لندن تقاطعهای سپه امیریه چراغهای اتوماتیک چراغ راهنمایی و رانندگی لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
در دهه ۳۰ شمسی اولین چراغهای راهنمایی پایتخت در تقاطعهای سپه (امام خمینی ره) و امیریه (ولی عصر عج) نصب شد و سپس محدوده معابر پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران و... صاحب چراغ راهنمایی مدرن شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری انلاین، امروز دیگر این تصور که یک چهارراه شلوغ و پررفت و آمد چراغ راهنمایی نداشته باشد غیرممکن است. یک قرن پیش نیز زمانی که خودروها به جای چهارپایان و درشکهها مسئولیت جابجایی مسافران را در خیابانهای تهران به عهده گرفتند، نخستین بار جای خالی چراغ راهنمایی در چهارراههای شلوغ پایتخت احساس شد.
هرچند ساکنان کلانشهرهای غرب، پیش از اختراع اتومبیل یعنی همان روزهایی که چهارپایان و کالسکهها در کلانشهرهای دنیا ترافیک ایجاد میکردند، با چراغ راهنمایی آشنا شدند و به قول علیرضا زمانی، «سال ۱۸۶۸ اولین چراغ راهنمایی پیش از اختراع اتومبیل در لندن نصب شد و لندنیها اولین مردمان جهان بودند که با چراغ راهنمایی آشنا شدند. در حقیقت این چراغ از دو فانوس گازی قرمز و سبز تشکیل میشد و با چراغهای امروز تفاوت بسیار داشت. پس از اختراع اتومبیل هم نوبت به چراغهای نسل جدید رسید که برای نخستین بار در خیابانهای دیترویت آمریکا ساخته و نصب شد.»
این تهرانپژوه در ادامه میگوید: «رانندگان تهرانی اما اولین بار توسط چراغهای راهنمایی که روی کولهپشتی نصب شده بود با این دستگاه آشنا شدند. در سالهای پیش از دهه ۳۰ ماموران راهنمایی و رانندگی این چراغها را که به صورت کوله پشتی بودند روی شانه میانداختند و در چهارراههای شلوغ میایستادند. این کوله پشتیها دو چراغ قرمز و سبز داشتند و نیز یک کلید برای خاموش و روشن کردن چراغها که روی سینه مامور قرار داشت.»
اولین چراغهای راهنمایی نصبی یا به عبارتی نخستین چراغهای راهنمایی مدرن تهران نیز پس از دهه ۳۰ در خیابانهای پایتخت نصب شد. زمانی میگوید: «در دهه ۳۰ شمسی اولین چراغهای راهنمایی پایتخت در تقاطعهای سپه (امام خمینی ره) و امیریه (ولی عصر عج) نصب شد و سپس محدوده معابر پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران و... صاحب چراغ راهنمایی مدرن شدند. اما نسل اولیه این چراغها با چراغهای مدرن امروزی فرق داشت. این چراغهای راهنمایی از فانوسهای لامپی تشکیل شده بودند و در روزهای آفتابی تشخیص رنگ سبز یا قرمز آنها دشوار بود. همچنین آن روزها خبری از چراغهای اتوماتیک نبود و ماموران راهنمایی به صورت دستی و بر اساس وضعیت ترافیک خیابان چراغ سبز یا قرمز را روشن میکردند.»
انتهای پیام دبیر منصوره زالی لینک کوتاه برچسبها: باغ ملی لندن تقاطعهای سپه امیریه چراغهای اتوماتیک چراغ راهنمایی و رانندگی لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما ساناپرس ماهان موزیک بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلایتودی بلیط هواپیما تور دبی نهال گردو روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال
انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 فوتبال یورو 2024 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی پرسپولیس عید قربان ایران رژیم صهیونیستی