شنبه, ۲۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 15 June, 2024


نقش مراکز آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی کشور
۱۴۰۳/۰۳/۰۱ / خبرگزاری ایسنا / ...

نقش مراکز آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی کشور

سومین نشست تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز به میزبانی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد.

نقش مراکز آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی کشور

ایسنا/یزد سومین نشست تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز به میزبانی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد. «ابراهیم مزاری» عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در این نشست که ظهر امروز سه شنبه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد، مفهوم حکمرانی آموزش عالی را متشکل از کلمات تخصصی و عبارات به دقت ساخته شده به منظور تولید معنا و اندیشه‌ای فهمیده شده برای منش‌ها و رفتارهای مشخص در وسعت آموزش عالی غیردولتی خواند.

حکمرانی مردمی‌ترین و مشارکتی ترین پدیده اجتماعی است

وی این تعریف را مربوط  به ساحت حکمرانی در عرصه سیاستگذاری و ماموریت گرایی برای نقش آفرینی ملی در حوزه آموزش عالی غیردولتی ذکر کرد و افزود: حکمرانی مردمی‌ترین و مشارکتی ترین پدیده اجتماعی شناخته شده است.

مزاری این موضوع را پیجیده ترین مهقوم اجتماعی با رویکردی میان رشته‌ای و بین رشته‌ای و فرارشته‌ای با عناصر و عوامل فراوان دانست و گفت: حکرانی به معنای حکومت کردن نیست بلکه یک کنش بسیار پیجیده با مشارمت تمام ذینفعان برای یک اقدام کلان است.

وی این مدل فکری را دارای کارکردها و ابزارهای مختلفی مانند خط مشی گذاری، تنظیم‌گری، فانون‌گذاری، تصمیم و اقدامات راهبردی  ذکر و عنوان کرد: دانشگاه نسل چهارم نیازمند یک نوع مدل حکمرانی برای رفع مشکلات جامعه و ذینفعانش است.

این استادیار بخش حکمرانی آموزش با اشاره به ویژگی‌هایی مانند نزدیک بودن به نیاز مخاطبان اموزشی و پژوهشی، سریع و چابک بودن به خاطر الزامات مالی و همچنین اندازه سازمانی کوچک و متوسط، پیشگام بودن و تغییر سریع نسبت به تحولات پیرامونی و ملی بودن از کلانشهرها تا عمق راهبردی کشور در آموزش عالی غیردولتی، خاطرنشان کرد: ادبیات حکمرانی و این ویژگی‌های آموزش عالی غیر دولتی منجر به سیاستگذاری، قانون گذاری و تنظیم کری در بستری ماموریت گرا با تصمیمات راهبردی مشخص با مشارکت تمام ذینعان خواهد شد.

وی به برخی سیاستگذاری‌های آموزشی و پژوهشی حکمرانی آموزش عالی غیردولتی اشاره و آنها را شامل مواردی مانند سیاست آمایش مداوم آموزشی استانی و منطقه‌ای و پرورش نیروی متخصص مناسب این آمایش، سیاست پدالوژیک در لبه دانش آموزش و سیاست فناورانه حرکت در لبه فناوری آموزش و حتی ورود به آموزش‌های سازمانی برشمرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که هر مرکز آموزش عالی غیردولتی براساس این حکمرانی می‌تواند ضمن شناسایی نیازهای پژوهشی استانی و منطقه‌ای در این رابطه سیاستگذاری آمایشی داشته باشد، ادامه داد: تعریف تیمهای حل مساله و ارتباط مداوم با دستگاه‌های اجرایی و صنایع منطقه‌ای نیز می تواند در این رابطه مورد اهتمام قرار گیرد.

مزاری در پایان تاکید کرد: حکمرانی آموزش عالی غیردولتی می تواند با ظرفیت مردمی و مخاطب محور بودن و پهنه ملی حضور آموزشی و پژوهشی در کنار انعطاف سرعت و پابکی برای حرکت در لبه دانش و فناوری موثر واقع شود.

«حامد فلاح» معاون پژوهش و فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر نیز در این نشست به نقش هوش مصنوعی در دانشگاه‌ حکمت بنیان پرداخت و گفت: مفهوم «حکمت» با واژه خرد و دانش قرابت و نزدیکی دارد و اگر حلقه اول آن یعنی داده به درستی پردازش شود، می‌تواند به اطلاعات و ابزاری برای مدیریت و تصمیم‌گیری تبدیل می شود.

وی با بیان این که دانش، ابزار مهمی برای تصمیم‌گیری جهت حل مسائل شناخته شده محسیوب می‌شود، عنوان کرد: البته لایه بالاتر از دانش، خرد است و در صورتی حاصل می‌شود که درک درستی برای رفع مسائل آینده داشته باشیم.

فلاح در بخش دیگری از سخنانش خرد و حکمت را انتهای زنجیره مدیریت در هر حوزه‌ای خواند و با این توضیح که دانشگاه حکمت بنیان نه تنها بر آموزش متکی است که به ارزش‌های اسلامی و بینش‌های اخلاقی و انسانی تاکید دارد، گفت: از طرفی در تفکر سیستمی هر اتفاقی حاصل یک سری ضوابط در پس آن رویداد است، لذا ذینعان می‌تواند بسیار موثر و حائز اهمیت باشند.

وی با اشاره به ذینعان دانشگاه‌های حکمت بنیان، آنها را در دو بخش داخلی و خارجی دسته بندی کرد و گفت: در نظر گرفتن روابط پیچیده و پویا بین این عناصر و ذینعان در این نسل از دانشگاه‌ها باید مورد اهتمام باشد.

معاون دانشگاه علم و هنر در ادامه به رشد روز افزون ابزارهای هوش مصنوعی و به تاثیرگذاری آنها به عنوان ابزاری جهت تحلیل داده‌ها و بینش‌ها، اتوماسیون و بهینه سازی فرایندها، پشتیبانی از تصمیم گیری استراتژیک، تحلیل ریسک و مدیریت بحرانها و همچنین تصمیم گیری در زمان واقعی اشاره کرد.

وی با برخی مزیت‌های و معایب هوش مصنوعی به عنوان رقیب انسان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: راهکار مناسب در این باره استفاده از این ابزار در کنار انسان برای رشد و شتاب بخشیدن به خرد و حکمت است.

فلاح در پایان تاکید کرد: دانشگاه به عنوان محل زایش دانش باید راهکارهای مناسب و جدید برای رفع مشکلات آینده بشر فراهم آورد و هوش مصنوعی در این رابطه می‌تواند به کمک دانشگاه به ویژه در مسائل پیچیده جوامع امروزی بیاید.

انتهای پیام   خبرنگار حمید رضا دهقان دبیر مریم ناظم پور لینک کوتاه برچسب‌ها: استانی-علمی و آموزشی دانشگاه علم و هنر حکمرانی مراکز آموزش عالی غیر دولتی دانشگاه حکمت بنیان هوش مصنوعی لینکستان خرید برنج ایرانی مستقیم از کشاورز با کف قیمت بازار آخرین قیمت انواع برنج ایرانی در سال 1403 خدمات سئو سایت دانلود آهنگ خرید بلیط هواپیما سانا‌پرس بوکینگ مبلمان اداری چوب ترمو دانلود آهنگ سویل موزیک جمینجا خرید سی پی ارزان آپ موزیک موزیکفا سایت تخصصی فیلم و سریال تماشای فیلم بلیط هواپیما فلای‌تو‌دی بلیط هواپیما تو‌ر دبی روغن هیدرولیک سرور مجازی ایران خبرگردون طراحی سایت پیوان قیمت ملیگرد امروز خرید هاست فروشگاه تخصصی تشک و تخت عطاری آنلاین در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود. نظرات شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید ارسال