یکشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 2 June, 2024


ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در مسیر شعار «هر دانشجو یک مهارت»
۱۴۰۳/۰۲/۲۳ / سایت فرهیختگان / سیاسی

ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در مسیر شعار «هر دانشجو یک مهارت»

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد گفت: «مجموعه دانشگاه با ایده مهارت‌آموزی همزمان با اشتغال دانشجویان با شعار «هر دانشجو یک مهارت» گامی بلند در ایجاد فرهنگ فن‌آموزی برداشته است.»

۶ ساعت قبل۰0 0 هر دانشجو یک مهارت؛ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در مسیر شعار «هر دانشجو یک مهارت»سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد گفت: «مجموعه دانشگاه با ایده مهارت‌آموزی همزمان با اشتغال دانشجویان با شعار «هر دانشجو یک مهارت» گامی بلند در ایجاد فرهنگ فن‌آموزی برداشته است.»

مسعود کریمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: «راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با مأموریت ایجاد فضای مهارت‌آموزی در واحدهای دانشگاهی یکی از مهم‌ترین اقدامات سیاستگذاران دانشگاه بوده و در چند سال گذشته مجموعه دانشگاه آزاد با ایده مهارت‌آموزی همزمان با اشتغال برای دانشجویان، با شعار «هر دانشجو یک مهارت» گامی بلند در ایجاد فرهنگ فن‌آموزی در میان دانشجویان برداشته است.» وی بیان کرد: «دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد بجنورد سال ۱۳۹۹ ذیل معاونت سما راه‌اندازی شد و همزمان با ابلاغ چارت سازمانی، این دانشکده به‌صورت مستقل مأموریت خود را به‌منظور مهیاسازی بستر مهارت‌آموزی در حین تحصیل دانشجویان ادامه داده است.» عضو هیات‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد واحد بجنورد افزود: «نگاهی به عملکرد این دانشکده در واحد بجنورد گویای این واقعیت است که با وجود کاستی‌های شدید در حوزه منابع انسانی فراتر از توان نیروهای شاغل در این حوزه فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.» سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد بجنورد متذکر شد: «در سه ماه گذشته از زمان تصدی مدیریت جدید همواره تلاش بر این بوده تا با نگاهی علمی و عالمانه به موضوع مهارت‌آموزی ورود داشته باشیم و درتلاشیم با بسیج نیروهای مخلص و خبره در عرصه مهارت‌آموزی و بر بستر تفکر جهادی، اثر موانع پیش‌روی نیل اهداف دانشکده را به حداقل ممکن برسانیم.» کریمی یادآور شد: «از مهم‌ترین موانع پیش رو ضعف در تامین نیروی انسانی و نیز منابع مالی است و کاستی در حوزه‌ نیروی انسانی را با تلاش شبانه‌روزی و استمداد از ظرفیت علمی و تجربه اندوخته شده دانشکده تا حدی توانستیم مهار کنیم و به‌قدر استعداد دوره‌های مهارتی بسیار باکیفیت و اثرگذار در موضوع اشتغال دانشجویان برگزار کنیم.» وی با برشمردن دوره‌های پرمتقاضی در دانشکده بیان کرد: «تلاش بر این بوده تا از برگزاری دوره‌های کم‌بازده و کم‌تقاضا در بازار کار خودداری شود و در عوض دوره‌هایی که مستقیما در استخدام و اشتغال دانشجویان موثر باشد برگزار شود؛ ازجمله دوره‌های مهارتی بسار پرمتقاضی می‌توان دوره تکنسین قفسه‌چینی داروخانه، مهارتICDL، تعمیر تجهیزات پزشکی، پرورش قارچ و راه‌اندازی سالن تولید را ذکر کرد.» عضو هیات‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد واحد بجنورد اظهار کرد: «هدف غایی و مأموریت اصلی دانشکده‌ها ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی است؛ بنابراین باید پذیرفت که نگاه درآمدزایی برای دانشگاه از محل برگزاری دوره‌های مهارتی به‌گونه‌ای که سهم قابل‌توجهی در بودجه سالانه دانشگاه داشته باشد، نباید این هدف مهم را خدشه‌دار کند.» سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد بجنورد با بیان اینکه شهریه مصوب دوره‌ها با اقتصاد خانواده همخوانی ندارد، افزود: «شهریه مصوب دوره‌ها که همه‌ساله توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ابلاغ می‌شود، غالبا با اقتصاد خانواده‌ها همخوانی ندارد و برای این منظور تخفیف حداکثری را برای دانشجویان علاقه‌مند درنظر گرفته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که تنگناهای مالی مانع از حضور این عزیزان در عرصه‌های مهارت‌آموزی نشود.»
کریمی تشریح کرد: «مبحث شهریه برای خانواده همکاران دانشگاه با شرایط بسیار مطلوب‌تر انجام می‌گیرد، به‌گونه‌ای که شهریه آنان تا حد تامین دستمزد مدرسان محاسبه می‌شود.» وی خاطرنشان کرد: «از بهمن‌ ۱۴۰۲ رویکرد دانشکده مهارت و کارآفرینی به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی به‌گونه‌ای بوده که دانشجویان در شرایط بحران اقتصادی کنونی کشور از مزیت‌ها و فرصت‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه محروم نباشند و از سویی دانشگاه نیز بتواند هزینه‌های برگزاری دوره‌ها را از محل شهریه همان دوره تامین کند.» سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد بجنورد افزود: «در سه ماه کاری از زمان تصدی جدید دانشکده بیش از ۲۰۰ درصد درآمدزایی در تناسب با مدت زمان مشابه سال‌های گذشته فعالیت دانشکده محقق شده است.» عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد بجنورد با تبیین دستاوردهای دانشکده مهارت و کارآفرینی مطرح کرد: «به‌وجود آمدن فضای صمیمی میان دانشجویان و دانشگاه، ایجاد حس اشتیاق دانشجویان به شرکت در دوره‌های مهارتی، شناسایی استادان علاقه‌مند و خبره در حوزه‌های مختلف به‌منظور برگزاری دوره‌ها با حداقل دستمزد، ایجاد ارتباط میان دانشجوی شاغل به تحصیل و مراکز کارآموزی از دیگر از دستاوردهای دانشکده مهارت از زمان راه‌اندازی بوده است.»

بیشتر بخوانید دانشجو؛ برنده جریان دو سویه آموزش و یادگیری مهارتارتقای کیفیت آموزشی و مهارت آموزی دانشجویانمسعود کریمیمهارت‌آموزی دانشجویانلینک کوتاه: