چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024


جریان ضدآپارتاید براساس فطرت انسان در حال شکل‌گیری است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ / سایت فرهیختگان / سیاسی

جریان ضدآپارتاید براساس فطرت انسان در حال شکل‌گیری است

نشست هیات‌رئیسه بسیج اساتید کشور به منظور بررسی اولویت‌ها و رویکردهای آموزش عالی کشور و نحوه استفاده از ظرفیت‌های علمی و فراگیر اساتید بسیجی با حضور رئیس دانشگاه آزاد و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

۳ ساعت قبل۰0 0 تحلیل دکتر طهرانچی از وقایع اخیر دانشگاه‌های آمریکا:جریان ضدآپارتاید براساس فطرت انسان در حال شکل‌گیری استنشست هیات‌رئیسه بسیج اساتید کشور به منظور بررسی اولویت‌ها و رویکردهای آموزش عالی کشور و نحوه استفاده از ظرفیت‌های علمی و فراگیر اساتید بسیجی با حضور رئیس دانشگاه آزاد و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.دکتر طهرانچی در این نشست با بیان اینکه این روزها دنیا سر تعظیم بر خردمندی و خردورزی مقام‌معظم‌رهبری در عرصه سیاست و راهبری جامعه انسانی فرود آورده است، گفت: «آنچه که امروز در دنیای سیاست واقع شده، حاصل نگاه یک انقلابی به ارکان سیاست دنیا است. این نوع سیاست‌ورزی انقلابی باعث شده طوفانی برپا شود و نقاب از چهره واقعی نظام غرب که یک چهره بزک‌شده بود، برداشته شود و چهره کریه صهیونیستی آن بماند.»

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه نظام سلطه عین «صهیونیسم» است، اظهار کرد: «امروز آنچه که در حال اتفاق افتادن است، این است که نظام سلطه دیوانه‌وار دارد چهره خودش را نشان می‌دهد و این موضوع ناشی از نقش‌آفرینی حاکمیت صهیونیسم در نظام سلطه است. درواقع نظام سلطه آنچه که سال‌های سال بافته بود را دارد از دست می‌دهد. اینها از زمان جنگ جهانی اول اتفاقاتی را رقم زدند که این اتفاقات امروز به‌سان خانه عنکبوت فرو ریخته است. خانه عنکبوت دارای اجزای محکم اما ساختار ضعیف و سست است. درواقع ویژگی خانه عنکبوت این است که تار عنکبوت قدرتمندترین تار است، اما ساختار آن سست‌ترین ساختار است.»
وی ادامه داد: «آنچه که امروز به عنوان خیزش دانشگاه‌ها در غرب و نحوه مواجهه با آن واقع شده است، دلبستگان غرب را دچار چالش‌های اساسی کرده است. در این زمینه و در نظام آموزش عالی کشور، حمایت خوب است که صورت بگیرد، اما نکته مهم‌تر این است که ما باید بیانگر واقعیت‌های برهنه‌ای که امروز به «غرب‌شیفتگان» و «غرب‌الگوها» ارائه می‌شود، باشیم. ما امروز نیازمندیم که بیانیه‌نویسان را به بیانیه‌نویسی دعوت کنیم؛ در این زمینه باید بیانیه‌نویسان از منظر نقطه انصاف نسبت به آنچه که به جمهوری اسلامی به ناحق روا داشته شد، بپردازند و واقعیت‌ها را انعکاس داده و ارزش ولایت و نظام اسلامی را بدانند.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه در دانشگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران حتی در بحرانی‌ترین شرایط پلیس به دانشگاه وارد نشده و عقلانیت دانشگاهی بر ورود هر نوع نیروی انتظامی ترجیح داده می‌شود، گفت: «امروز شاهدیم چگونه وحشیانه در دانشگاه‌هایی که نقطه آمال برخی‌ها بود، استادی با شعار «من پروفسورم» به زمین کوبیده می‌شود. اینها واقعیت‌هایی است که لازم است درون جامعه انعکاس داده شود، لازم است در این زمینه برویم و چهره‌به‌چهره با تک‌تک عزیزانی که فکر می‌کردند، قبله آمال و الگو جای دیگری است، صحبت کنیم و این موارد را نشان دهیم که دوباره اشتباه نکردند و فریب نخورند.»
رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: «امروز بیش از هر اجتماعی لازم است که به درون آموزش عالی کشور نگاه کنیم، البته در این زمینه حمایت‌ها و بودن در صحنه نیز مهم است.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه یک جریان ضدآپارتاید براساس فطرت انسان درحال شکل‌گیری است، اظهار کرد: «پایه‌های آپارتاید صهیونیسم دارد سست می‌شود و ما باید به‌دنبال شبکه بین‌المللی ضدآپارتاید صهیونیسم‌محور باشیم. این فضایی است که درحال‌حاضر در آمریکایی جنوبی، آفریقا و اروپا میان عقل‌های سلیم جایگاه پیدا کرده و ان‌شاءالله برای این موضوع تدبیر پیدا کنیم.» وی در ادامه با بیان اینکه در جریان فرهنگ‌سازی، شش‌گانه‌ای وجود دارد، افزود: «هدف فرهنگ‌سازی اصلاح رفتار است. همان‌طور که در نامه مقام‌معظم‌رهبری به بسیج اساتید آمده است بسیج اساتید یک رفتارسازی جدید است که می‌خواهد جهاد علمی مستمر را پیاده کند، اما این رفتارسازی از کجا شروع می‌شود؟ مقام‌معظم‌رهبری در این زمینه در دیدار دانشجویان تاکید کردند باید حواس‌تان باشد دانشگاه یک هسته سخت و یک هسته پیرامونی دارد، در هسته سخت دانشگاه، علم، تربیت عالم و جهت‌دهی به علم و تربیت عالم قرار دارد و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، آینده‌نگری و... در هسته پیرامونی قرار گرفته است، پس رفتارسازی ما باید اول درون نظام علمی باشد و برون‌داد آن باید در هسته پیرامونی باشد، نباید ما در این زمینه خودمان را فراموش کنیم.»
وی با بیان اینکه برای رفتارسازی اول باید جریان‌سازی انجام شود، گفت: «پس از جریان‌سازی، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نهادسازی و سپس نمادسازی صورت می‌گیرد. دقت کنید ما نمادهایی مانند شهید چمران و... را داریم و نهادی چون بسیج اساتید را داریم.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «بین بسیج اساتید و اساتید بسیجی تفاوت وجود دارد. حواس‌مان باشد بسیج اساتید را به استاد بسیجی تقلیل ندهیم، استاد بسیجی خوب و لازم است، اما بسیج اساتید یک لایه نهادی است.» رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اهمیت بحث گفتمان‌سازی و جریان‌سازی اظهار کرد: «ما وقتی نهادسازی انجام می‌دهیم، حواس‌مان نیست این نهادسازی می‌خواست کار جدی‌تری را انجام دهد که اصل آن جریان‌سازی است. اگر جریان‌سازی نباشد، ابتر خواهد شد و کوثر نمی‌شود. نهادی که بدون جریان، گفتمان و شبکه باشد، پایدار نیست. باید در این زمینه جریان باشد.» وی در ادامه با بیان اینکه ما استاد بسیجی را باید «در» آموزش عالی و بسیج اساتید را «بر» آموزش عالی داشته باشیم، تاکید کرد: «جایی که بسیج اساتید را در آموزش عالی فروبکاهیم، بسیج اساتید را از کارکرد انداخته‌ایم. در این زمینه مقام‌معظم‌رهبری نیز می‌فرمایند سایه بسیج اساتید بر آموزش عالی باید وجود داشته باشد، نه حضور سیستماتیک در آموزش عالی.» دکتر طهرانچی تاکید کرد: «تشکیلات نهادی در ذیل «جریان‌سازی» و «رفتارسازی» است و این جریان همواره باید بر آموزش عالی حاکم باشد، نه در آموزش عالی اسیر باشد.»

دانشگاه آزاد یک ظرفیت بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است
در ادامه این نشست محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه دانشگاه آزاد یک ظرفیت بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: «این دانشگاه بار سنگینی را در حوزه آموزش عالی بر دوش کشیده و بحمدالله مسیر خوبی را طی کرده و پیش می‌رود.» وی در ادامه با بیان اینکه ما درحال‌حاضر شاهد رستاخیز جریان دانشجویی در کشورهای دنیا به‌ویژه غرب و آمریکا هستیم، اظهار کرد: «امروز غرب و آمریکا شاهد تحولاتی شگرف در حوزه نگرشی و در ارتباط با مسائل بین‌المللی و جهان اسلام هستند و این امر نشان از خون پاک مظلومان غزه است که با شهادت مظلومانه خود بیداری گسترده‌ای در جهان شکل داده‌اند و دانشجویان دانشگاه‌هایی دنیا به دفاع از این مظلومیت به پا خاسته‌اند.» وی ادامه داد: «ما شاهد سرکوب سنگین و ددمنشانه دانشجویان توسط دولت‌های غربی هستیم. دولت‌هایی که فریاد آزادی‌بیان آنها گوش فلک را کر کرده بود و قرآن سوزی را جز آزادی‌بیان می‌دانستند و با آن برخورد نمی‌کردند، حال امروز به‌طور وحشیانه‌ای با دانشجویان برخورد می‌کنند.» مردانی با بیان اینکه جریان دانشجویی کشور ما نیز در این زمینه فعالیت‌هایی را آغاز کرده است، افزود: «ما شاهد راهبرد حمایتی از خیزش دانشجویان کشورهای غربی هستیم و امیدواریم این حرکت پیش رود و تا خاموشی و نابودی صهیونیسم به راه خود ادامه دهد.»
وی در ادامه به ارائه گزارش مفصلی از اقدامات بسیج اساتید کشور پرداخت و گفت: «این سازمان براساس فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری، رویکرد جدیدی داشته و تکالیف سازمان بسیج اساتید در سند راهبردی اعتلای بسیج شامل دستیابی به جایگاه مرجعیت فکری و تصمیم‌سازی، تشکیل مرکز تخصصی افکارسنجی، شناسایی و شبکه‌سازی نخبگان، فرهیختگان و هواداران انقلاب در سطح بین‌الملل، طرح و استمرار احصای نظام موضوعات ایده‌ها و پیشنهادها، تشکیل مرکز تربیت مدرس بسیج و تدوین طرح تعالی بسیج است.» مردانی با اشاره به اولویت‌های سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: «جهاد تبیین و امیدآفرینی، انسجام‌بخشی و تعالی سازمانی، کمک به اعتلای آموزش عالی کشور و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور ازجمله این اولویت‌هاست.» وی در ادامه گزارشی از اقدامات علمی پژوهشی، اقدامات فناوری و نوآوری، اقدمات مرکز افکارسنجی نخبگان، اقدامات مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان، اقدامات تبیین و گفتمان‌سازی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، اقدامات تربیت و آموزش، اقدامات زنان و امور خانواده، اقدامات رسانه‌ای، اقدامات سرمایه انسانی، اقدامات بدیع و جدید در حوزه درون‌سازمانی و... ارائه کرد. مردانی در پایان از عملکرد دانشگاه آزاد در زمینه بسیج اساتید و یکپارچگی آن قدردانی کرد.
همچنین در ادامه این نشست سیدمحمود هاشمی، مسئول بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه آزاد به ارائه گزارشی از اقدامات این دانشگاه در حوزه بسیج اساتید پرداخت و گفت: «در سال 1402، چهار اجلاس با محوریت «انسجام‌بخشی سازمانی»، «جهاد تبیینی»، «جنگ ترکیبی» و «بازگشایی دانشگاه‌ها، باید و نبایدها» برگزار شد که در هرکدام از این محورها تعداد زیادی جلسه و پیش‌نشست برگزار شد.» وی ادامه داد: «همچنین در سال گذشته 640 اردوی راهیان علم، پیشرفت و فناوری برگزار شد. برگزاری کرسی‌های علمی ترویجی با محوریت نهضت استادی و مساله‌محوری از دیگر اقدامات بسیج اساتید دانشگاه آزاد است.» هاشمی با بیان اینکه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ کمی و کیفی بسیار موفق عمل کرده است، گفت: «دانشگاه آزاد از بسیج اساتید همواره حمایت کرده و یک ظرفیت قابل‌توجه در این زمینه دارد.»

برنامه دانشگاه آزاد برای افزایش دوبرابری تخت‌های بیمارستانی در تهران
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در ادامه دیدارهای سال جدید با معاونت‌ها و مراکز سازمان مرکزی، صبح دیروز با حضور در معاونت علوم پزشکی، با معاون، مدیران و کارکنان این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این نشست با قدردانی از زحمات و خدمات دکتر نفر در معاونت علوم پزشکی گفت: «دانشگاه آزاد تنها موسسه غیردولتی کشور است که در آموزش پزشکی فعالیت دارد و ان‌شاءالله در سال جاری شاهد یک جهش در این حوزه باشیم. افزایش دوبرابری تخت‌های بیمارستانی در تهران، یکی از بخش‌های جدی برنامه پنج‌ساله این معاونت است که نشان از اهمیت حوزه بهداشت و درمان در دانشگاه آزاد دارد.»
دکتر طهرانچی با اشاره به قرار گرفتن رشته روانشناسی بالینی و دامپزشکی ذیل معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اظهار داشت: «حوزه سلامت دانشگاه آزاد یک مدیریت جامع دارد و می‌تواند کارهایی انجام دهد که نظام گسسته قادر به آن نیست. ویژگی دانشگاه آزاد این است که از هر دو وزارت علوم و بهداشت، رشته و دانشجو دارد. این موضوع باعث شده از حوزه علوم پزشکی برای دیگر حوزه‌ها الگو بگیریم. به عنوان نمونه، امروز مفهوم عرصه و پایه در حوزه مدارس سما دانشگاه آزاد شکل گرفته و این مدارس عرصه تعلیم و تربیت هستند. بدین ترتیب معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد به صورت همزمان امور مربوط به حوزه آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم را پیگیری می‌کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «این اتفاق باید با شتاب بیشتری در حوزه روانشناسی بالینی، دامپزشکی و مهندسی پزشکی رخ دهد و اساتید این رشته‌ها به دو گروه عرصه و پایه تقسیم شوند. در مرحله بعدی نیز با تقویت رشته زیست‌شناسی باید بخشی از این رشته که مربوط به حوزه علوم پزشکی است، در این قالب قرار گیرد. نگاه ما در دانشگاه آزاد این است که برای رشته‌های تحصیلی پیشران‌های موضوعی داشته باشیم.»
وی با اشاره به ویژگی‌های رشته روانشناسی گفت: «بخشی از اعضای هیات علمی روانشناسی مامور به حوزه علوم پزشکی هستند. بخشی از روانشناسی که مربوط به حوزه دانش‌آموزان و مدارس می‌شود نیز ذیل دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و بخش دیگر نیز ذیل معاونت علوم انسانی و هنر قرار دارد اما نباید خط و مرزی بین آنها باشد.»
وی افزود: «امسال باید تحرکات جدی در حوزه علوم پزشکی داشته باشیم؛ چرا‌که هزینه‌های این حوزه افزایش یافته و برای جبران آن، باید تدبیر کرد. به همین دلیل، موضوع «عرصه و پایه» یک برنامه جدی در دانشگاه آزاد است. این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاهی که جامع رفتار می‌کند، می‌تواند برای کشور فرصتی به وجود آورد که بتوانیم از این الگو در جاهای دیگر استفاده کنیم.»
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «تجربه دانشگاه آزاد نشان داد که دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از وزارت علوم رشته بگیرند تا ضعف‌های جدی نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی رفع شود. واقعیت این است که سبد حوزه علوم پزشکی باید اقتصادی شود؛ چرا‌که برخی رشته‌های این حوزه بسیار پرهزینه است و می‌توان از طریق رشته‌های دیگر، درآمدزایی کرد.»
رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه آنچه مسائل اقتصادی را حل می‌کند، برنامه داشتن و حرکت رو به جلوست، گفت: «یکی از موضوعات مهم در دانشگاه آزاد، توجه به حوزه معیشتی است. معیشت کارکنان تصویری از ارزش‌آفرینی آنان است و به همین دلیل هرچه ارزش‌آفرینی بیشتر باشد، پاسخ آن نیز در معیشت دیده می‌شود. به عنوان مثال، باغ کشاورزی که قنات خود را لایروبی نکند، بعد از چند سال خشک خواهد شد. باید به ارزش‌آفرینی سیستم ازجمله برخورد با دانشجو، کیفیت امور، بیمارستان‌ها و... توجه داشت. اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد یک اقتصاد دولتی و یارانه‌ای نیست؛ بلکه اقتصاد تلاش و تدبیر است.»
وی ادامه داد: «همه اجزای سیستم باید ارزش‌آفرینی کنند. در این صورت، می‌توان بازخورد آن را در بهبود معیشت دید. ارتقای معیشت در دانشگاه «به فرموده» نیست بلکه بازتاب عمل فردی مجموعه مدیران و کارکنان است. به عنوان نمونه، اجرای طرح پویش اشتغال بعد از چهار سال تصویر جدیدی از دانشگاه آزاد را در جامعه شکل داده و جوانان فضای این دانشگاه را فضای اشتغال، نوآوری، کارآفرینی و... می‌دانند. در ایجاد فضای جدید تلاش‌های شبانه‌روزی و زحمات زیادی کشیده شده و این اقدام باعث شد هرساله بر تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه آزاد افزوده شود.»
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «در دهه گذشته، پنج سالی را تجربه کردیم که سالانه 150 هزار دانشجو کاهش می‌یافت اما در پنج سال بعدی که در آن قرار داریم، به همان اندازه به ‌جمعیت دانشجویی اضافه می‌شود. این امر نتیجه همت مجموعه کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد است. تغییر سخت است اما باید محکم پای آن بایستیم. این تغییر رویه‌ها باعث افزایش اعتماد مردم به دانشگاه آزاد شده است. افزایش اعتماد نیز منجر به رونق دانشگاه و رونق دانشگاه نیز منجر به بهبود و ارتقای معیشت می‌شود. بنابراین موضوع معیشت، کنش خودمان است.»
لازم به ذکر است در ابتدای این نشست، محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد گزارشی از وضعیت این حوزه ارائه کرد و گفت: «برنامه جدی معاونت علوم پزشکی دانشگاه، ارتقای کیفیت آموزش و خدمات‌رسانی بهداشتی و سلامتی است.» همچنین فرهاد ادهمی‌ مدیرکل توسعه آموزش و امور دانشجویان، وحدت مدیر خدمات سلامت و بیمارستان‌ها، شریعتمدار رئیس اداره تجهیزات پزشکی، مرجانی مشاور حوزه دامپزشکی و ‌هاشمی مشاور حوزه روانشناسی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد به ارائه گزارش‌هایی درخصوص فعالیت‌ها و اقدامات حوزه‌های متبوع خود پرداختند.

بیشتر بخوانید ۶۰۰ نفر از ۱۵ دانشگاه آمریکا تاکنون دستگیر شدند!5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکادکتر طهرانچیاعتراضات دانشجویان آمریکاییجریان ضدآپارتایدمحمدرضا مردانیرئیس سازمان بسیج اساتیدرئیس دانشگاه آزادلینک کوتاه: