جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
لباس کارکنان هتل
وقتی دو نفر با هم روبهرو میشوند در درجه اول بیاختیار و بدون قصد و غرضی قیافه و شکل و ظاهر اندام یکدیگر را از نظر میگذرانند و به اصطلاح ورانداز میکنند و ممکن است سر تا پای وجود یکی مورد دقت دیگری قرار گیرد و بالعکس، از کلاه تا کفش فرد دیگر توجه طرف مقابل را به خود جلب کند. این نکته میرساند که طرز لباس پوشیدن و نوع آن و به طورکلی سر و وضع و ظاهر وجود اشخاص، وقتی که مقابل هم قرار میگیرند طبعاً نمیتواند از نظر پنهان بماند. بارها برای همه اتفاق افتاده است که وقتی کسی با دوست یا آشنائی روبهرو و همصحبت میشود، اگر یکی روی لباس دیگری موئی یا ریزه برگی یا اثر گرد و خاکی ملاحظه کند دستی به آن میکشد تا اثر آن چیز را از لباس طرف صحبت از بین ببرد و آن را پاک کند. |
بدون اینکه کلمهای بر زبان بیاورد یا اگر نخهای دگمهای سست شده و در شرف افتادن باشد به ملایمت اشاره و طرف را مطلع میکند. منظور از ذکر این نکتههای کوچک و به ظاهر بیاهمیت این است که مردم به وضع ظاهر یکدیگر بیتوجه نیستند. البته، غرض این نیست که انسانی تمام وقت خودرا صرف آرایش و پیرایش و صرف هزینه گزاف برای خوب جلوه دادن وجود خود بنماید، بلکه مراد این است که مرتب بودن و تمیز بودن و آراستگی ظاهر ولو با کفش و لباس ارزان قیمت برازنده یک انسان مفید و درخور شأن اوست. ارزش و حیثیت یک هتل نیز همانگونه که به وضع ظاهر و نمای ساختمان آن و طرز برخورد اولیه کارکنان با مسافر بستگی دارد، به همان نسبت با نوع لباس پوشش و وضع ظاهری کارکنان ارتباط دارد. |
بنابراین، باید سعی شود که کارکنان هتل لباس مرتب و ظاهری آراسته و خوشایند داشته باشند. زیرا در انظار مسافران و میهمانان، وضع ظاهر و طرز لباس پوشیدن و تمیز و مرتب بودن پرسنل، بیشتر جلب توجه میکند و حتی در روحیه خود کارکنان هتل نیز مؤثر است و سعی میکنند همواره خود را فعال و جدی و کوشا و آماده خدمت نشان دهند. در اینجا مسأله نوع و شکل و رنگ لباس پرسنل هتل مطرح میشود تا به آن طریق وجه تمایزی بین مسافران و پرسنل وجود داشته باشد، یعنی مأموران و خدمهٔ هتل با داشتن لباس یک دست مخصوص، مشخص و شناخته شوند. در هر هتل به نسبت درجه، کوچک و بزرگی و بنا به سلیقه مدیر هتل یا رئیس خانهدای و یا بنا به رسم و سلیقه شهر و کشور، اونیفرم مخصوصی برای کارکنان هتل تهیه میشود. |
البته هیچ گاه لباس کارکنان هتلها شبیه به هم نیست، حتی هتلهای طراز اول یک کشور هم لباس کارکنان خود را نظیر هم و متحدالشکل تهیه نمیکنند و دو هتل لوکس را در یک شهر سراغ نداریم که لباس کارکنان آن یکی باشد و فقط لباس مقسم یا کارکنان آشپزخانه و یا دربان هتل شبیه بهم است. البته، به نسبت سلیقه مسئولان هتل لباس همانها هم اندکی با هم فرق دارد. به طور مثال ممکن است دربان یک هتل رنگ لباسش سرمهای و رنگ لباس دربان هتل دیگر آبی باشد و مدل کت آنها نیز با هم فرق کند. ممکن است کلاه مقسم یا کارکنان آشپزخانه یک هتل خیلی بلند و پرچین باشد و کلاه کارکنان آشپزخانه و مقسم هتل دیگر کوتاه و سادهتر. البته، معمولاً از کلاه بلند و سفید استفاده میکنند. برای انتخاب لباس و کلاه کارکنان هتل بدیهی است که مسئولان هتلها میتوانند به سلیقه خود تغییراتی در آن بدهند و یا مدل و رنگ آن را به میل خود انتخاب نمایند. توضیح این نکته بیمورد نیست که معمولاً برای لباس شف آشپزخانه و مقسم از رنگ سفید استفاده میشود. |
با تمام نکاتی که ذکر آن گذشت، علاوه بر ذوق و سلیقه مدیران و مسئولان هتل و رنگ و شکلهای رایج و مرسوم و متداول، لباس کارکنان هتل باید مشخصات کلی زیر را داشته باشد: |
ـ شیک باشد. |
ـ تمیز باشد. |
ـ راحت باشد. |
ـ مرتب باشد. |
ـ پارچه آن از جنسی انتخاب شود که بادوام باشد. |
ـ رنگ پارچه ثابت باشد. |
ـ جنس لباس طوری باشد که شستشوی آن به آسانی انجام شود. |
ـ به مناسبت فصل، نوع پارچه نازک یا ضخیم باشد. |
ـ رنگ پارچه لباسها شاد و روشن باشد. |
ـ کفشهای کارکنان از نوع بیصدا انتخاب شود تا در موقع راه رفتن سرو صدا ایجاد نکند. |
ـ برای هر یک از کارکنان هتل باید چند دست اونیفرم تهیه شود تا موقع شستشو بدون اونیفرم نباشند. |
لازم به توضیح است که کت و شلوار گارسنها باید بدون جیب باشد تا چیزهای زیاد پر نکنند. البته، از نظر ظاهر جیب دار دیده میشود ولی سر جیبها دوخته شده است و نمای جیب معلوم میشود. فقط پشت شلوار گارسنها یک جیب و یک جیب کوچک ساعتی هم برای گذاشتن بطری بازکن و در بغل کت هم یک جیب کوچک به اندازه قرار گرفتن یک خودکار دوخته میشود. |
همچنین مشاهده کنید
- اهمیت انتخاب وسایل خدمات و کیفیت (۲)
- انتخاب موکت
- نکاتی که در ساختمان هتل باید رعایت شود
- پیشبینیها در راهاندازی هتل
- طراحی و ساخت و ساز هتل
- طراحی و ساخت و ساز هتل (۲)
- نگهداری وسایل نصب شده
- استفاده از رنگها برای طراحی در هتل
- نکاتی که در ساختمان هتل باید رعایت شود (۲)
- لباس کارکنان هتل
- اهمیت انتخاب وسایل خدمات و کیفیت
- شکل میزها و نحوه چیدن آنها
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم شورای نگهبان رئیس جمهور قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی احمد وحیدی
سیل مشهد تهران پلیس سازمان هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل فضای مجازی دستگیری
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس تراکتور استقلال سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل