|
|
|
|
|
گروههايى نظير مديريت سطح بالا، امور مالي، تحقيق و توسعه، خريد، توليد و حسابداري. تمام اين گروههاى به هم وابسته، محيط داخلى شرکت را بهوجود مىآورند.
|
|
|
|
|
|
اشخاص و مؤسساتى هستند که منابع مورد نياز شرکت را براى توليد کالا و خدمات فراهم مىکنند.
|
|
|
|
|
|
واحدهايى هستند که به شرکت در امر تبليغات پيشبردي، فروش و توزيع کالاهايش به خريداران نهايى کمک مىکنند. اين واحدها شامل دلالان، مؤسسات توزيعکننده کالا، آژانسهاى خدمات بازاريابى و واسطههاى مالى هستند.
|
|
|
دلالان از جمله واحدهاى توزيعى محسوب مىشوند که شرکت را در يافتن مشترى و فروش کالا به آنها يارى مىکنند. عمدهفروشان و خردهفروشانى که کالا را خريدارى مىکنند و آن را مجدداً به فروش مىرسانند در زمرهٔ اين واحدها بهشمار مىآيند.
|
|
|
واحدهاى توزيع فيزيکي، به شرکت در امر انباردارى و جابجايى کالا از مبدأ به مقصد کمک مىکنند. انبارها از جمله اين واحدها محسوب مىشوند. اين انبارها کالا را قبل از انتقال به مقصد بعدي، انبار مىکنند و از آن مراقبت به عمل مىآورند. مؤسسات حمل و نقل، شامل راهآهن، شرکتهاى ترابرى جادهاى و دريايي، هواپيمايى و ساير واحدهايى که در جابجايى کالا از مکانى به مکانى ديگر تخصص مىيابند از جمله واحدهاى توزيع فيزيکى بهشمار مىآيند.
|
|
| آژانسهاى خدمات بازاريابى
|
|
آژانسهاى خدمات بازاريابى شامل مؤسسات تحقيقات بازار، آژانسهاى تبليغاتي، رسانههاى جمعى و شرکتهاى مشاورهاى بازاريابى مىشوند که به شرکت در هدفگيرى و پيشبرد کالاهايش در بازارهاى مناسب کمک مىکنند.
|
|
|
واسطههاى مالي، شامل بانکها، مؤسسات اعتباري، شرکتهاى بيمه و ساير مراکزى مىشوند که شرکت را در تأمين مالى معاملات يا بيمه خريد و فروش کالا در مقابل خطرات يارى مىکنند.
|