دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
پلها
سرزمين پهناور ايران، فلاتى مرتفع با پستى و بلندىهاى متعدد است. ايران داراى شبکه گسترده و وسيعى از آبهاى روان چه بهصورت رودهاى دائمى و چه بهصورت رودخانههاى موقت است. | |||
رودخانهها موانع بزرگى بر سر راههاى کاروانرو بهحساب مىآمدند. لاجرم براى جادهسازى لزوم احداث پل بهشدت احساس مىشد. | |||
از دورههاى بسيار کهن، يعنى از همان هنگام که انسان توانست با انباشتن سنگها يا خاکها در جلو آبها سد ايجاد کند و آب رودها را به مسيرهاى دلخواه هدايت کند و با استفاده از تنه درختان عبور و مرور از رودها معبر ايجاد کند، کار پلسازى آغاز شده است. در ايران آثار تقريباً کافى براى بررسى هنر پلسازى از دوران کهن باقى مانده است. منابع و متون تاريخى اشاره به وجود پلهاى عظيمى مىنمايند که در عهد آشورىها، مخصوصاً بهوسيله فرمانروايان بابل، ساخته شدهاند. | |||
به عقيده برخى از مورخين و باستانشناسان اولين پل که تا حدى جنبه مهندسى داشته، پلى بوده که بر روى رودخانه فرات در شهر بابل زده شده بود. در سرزمين امروزى ايران، قديمىترين پلى که آثار آن بهجا مانده، پلى است که اورارتوها روى رود ارس که در حال حاضر مرز بين ايران و جمهورى آذربايجان است، بنا کردهاند. با اينکه اين پل حدود قرن هشتم قبل از ميلاد منهدم شده است، هنوز به اندازه کافى آثارى از آن بهجا مانده که بتوان با آن به وجود پل و طرح و اندازه آن پى برد. | |||
در دوره هخامنشيان پلهاى متعددى در مسير راه ساخته شده که امروزه آثار کمى از آنها وجود دارد. از دوران هخامنشى دو بنا از قديمىترين ترکيب پل و سد نيز در حدود شمال غربى تختجمشيد باقى مانده است. از پلهاى دوره اشکانى آثارى به دست نيامده، شايد در تحقيقات آينده باستانشناسان آثارى از اين قبيل بهدست آيد. | |||
ساسانيان در فعاليتهاى ساختمانى و معمارى داراى تاريخ درخشانى بوده و پلسازي، مانند ديگر فعاليتهاى معماري، مورد توجه قرار داشته است. هرچند قسمت اعظم پلهاى دوره ساسانى از بين رفته، ليکن آثار منتسب به اين دوره بهجاى مانده در منطقه فارس چون پل پيرين و خيرآباد، پل ساسانى درهشهر، پل دختر ممولان، پل ساسانى کشکان در منطقه لرستان گواه اهميت جاده و پلسازى در اين عصر است. | |||
در خوزستان نيز موارد متعددى از ترکيب پل و بند مشاهده مىشود. در بسيارى از موارد فقط پايهها متعلق به دوره ساسانى است و بقيه بنا، از جمله طاقها در قرون اوليه اسلامى احداث شدهاند. پلسازى در دو قرن اوليه اسلام دچار رکود گرديد. در مورد بناى اولين پل در دوره اسلامى مدارک و مآخذ موثقى در دست نيست. دوران ديلميان از نظر ساختماني، بهخصوص پلسازي، يکى از دوران درخشان معمارى بهحساب مىآيد. | |||
در لرستان کردهاى حسنويه، بهخصوص ابوالنجم بدرين حسنويه، در احداث ابنيه، بهويژه پلهاى عظيم کوشش نمودند. هم اکنون بقاياى پل عظيم کشکان، پل کلهر و چندين پل ديگر در منطقه لرستان از آثار وى ديده مىشود. | |||
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس دولت شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان رئیس جمهور گشت ارشاد
تهران شورای شهر دستگیری هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل سیل فضای مجازی کنکور وزارت بهداشت
دلار قیمت دلار خودرو مالیات قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو سایپا
تلویزیون سریال تئاتر زنان فیلم مست عشق سینمای ایران سینما ازدواج موسیقی سریال پایتخت بازیگر
خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق
فوتبال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران ایران استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل وزارت علوم آیفون ماه تبلیغات فناوری ناسا گوگل نخبگان مریخ
خواب موز افسردگی کاهش وزن بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی