دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
شیوع تصوف در خراسان
در عصر سامانيان تصوّف در خراسان شهرتى نداشته است و در سخنان فضلا و شعراء آن عهد اثرى از اين مذهب ديده نمىشود، به خلاف حکمت و زندقه و مجوسيّت و ايراندوستى که نمونههائى از آنها در ادبيات سامانى پديدار است، اما از تصوف اثرى موجود نيست. |
در عصر غزنويان بهواسطهٔ خشونت سبکتکين و پسر او محمود و نفوذ علماى دين و قرّايان و دانشمندان و فقها خاصه کَرَاميان که مردمى متعصب و سنّيانى خشک و سفاک بودند تصوّف را در خراسان راه نبود. |
پس از انقراض غزنويان بزرگ يعنى بعد از مرگ محمود و نفاق دو پسر او محمد و مسعود و انقلاب خراسان و ظهور ترکمانان که به تشکيل دولت سلجوقيان منجر گرديد ميدان براى متصوّفه باز شد. |
شيخ ابوالحسن خرقانى از طرفى و شيخ ابوالقاسم قُشَيرى و شيخ ابوسعيد فضلالله ابوالخير از سوئي، به نشر طريقت و دعوت مردم به سوى حقيقت شروع کردند. |
استاد ابوالقاسم قُشَيرى رسالهاى در شرح مبادى و حالات متصوفه به عربى در نيشابور تأليف کرد و شيخ ابوسعيد نيز در نيشابور منبر رفت و مجلس گفت و تذکير کرد و خانقاه داير ساخت و با علماى ظاهرى و حکما به محاوره و مباحثه پرداخت و ملاقاتها و مکاتبات او با شيخالرئيس ابوعلىسينا معروف و در دست است. |
شيخ ابوسعيد با ترکمانان و مقدّمان سلاجقه در عصر مسعودبنمحمود بىسروکار نبوده است و در اسرارالتوحيد اشاراتى به اين معنى هست و معلوم مىدارد که آن جماعت را نصيحت مىفرموده و از تشويق و ترغيب هم احياناً خوددارى نمىنموده است. |
خواجه نظامالملک را با شيخ ملاقاتى روى داد و طورى فريفتهٔ شيخ شد که بعد از مرگ شيخ و وزارت پهناور نظامالملک نه تنها خواجه با فرزندان شيخ به حدّ اعلاء عطوفت و نِگَرِشْ رفتار مىکرد بلکه خاصه سروکار او بعد از فقها با صوفيان و به قول امير معزى به روايت نظامى عروضى خواجه نظامالملک از ائمه و متصوفه به هيچکس نمىپرداخت (چهارمقاله طبع ليدن ص ۴۱) بالجمله تصوف پس از مرگ سلطانمحمود و ضعف غزنويان و برچيده شدن بساط کَرّاميان و ديگر ائمهٔ متعصب که ناگزير با سلاجقه هم نمىتوانستند گرم باشند کار صوفيان در خراسان رونقى بهسزا يافت، خاصه با رئيس پهلوان و قائد توانائى چون ابوسعيد که در عالم خود بىنظير بوده است؛ بنابراين در مدت نيمقرن در سراسر خراسان از نيشابور تا غزنه و هندوستان و صوفيگرى نشر کرد و ادبيات درى بر اثر نشر و رونق مذهب مذکور رنگ ديگر به خود داد، در شعر پيشقدم تصوّف حکيم سنائى عليهالرّحمه است، و در عالم نثر، مکاتيب ابوسعيد ابوالخير و سخنان او فعلاً قديمترين مأخذى است که در دست ما است و آنها را نبيرهٔ شيخ در قرن بعد بهصورت کتابى درآورده و به نام 'اسرارالتوحيد' مدوّن ساخته است. |
ديگر کسى که در عصر شيخ ابوسعيد، يا قدرى پس از او مىزسته است، شيخ ابوالحسن علىبنعثمان غزنوى است و کتاب نفيسى از او باقى است که در فارسى بىنظير است و به زبان فارسى بسيار ساده و به سبک قديم تأليف، شده است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت حجاب شورای نگهبان دولت سیزدهم بودجه جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی شورای شهر قتل دستگیری پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار ایران خودرو خودرو دلار قیمت خودرو بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا مسکن سایپا تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر موسیقی فیلم سینمای ایران بازیگر ازدواج سینما کتاب قرآن کریم
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه عراق ترکیه ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران فوتسال سپاهان بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک وحید شمسایی
اپل ایلان ماسک گوگل همراه اول آیفون تبلیغات ایرانسل ناسا فناوری سامسونگ ربات
مواد غذایی خواب قهوه سلامت روان پزشکی قانونی آلزایمر بارداری مالاریا دندانپزشکی