پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

روند بازار جهانگردی


برعکس عوامل خارجى که ممکن است اثر منفى بر جهانگردى بگذارند، روندها باعث توسعه يا حرکت‌هاى اجتماعى مى‌شوند که ممکن است در آينده وقوع يابد. از آنجا که يک روند واقعى را نمى‌توان به راحتى تغيير داد، بنابراين برنامه‌ريزان بايد منتظر روياروئى با اين روندها باشند و در زمان‌هاى لازم اقدامات مقتضى به‌عمل آورند. آنچه در زير مى‌آيد نمونه‌اى از روندهائى است که مى‌توانند در سراسر دنيا بر صنعت جهانگردى اثرات مهمى بگذارند.
  تغيير سليقه مصرف‌کننده
تقريباً ۶۰ درصد مسافرت‌هاى کنونى با هدف تفريح و گردش و ۴۰ درصد با هدف بازرگانى و تجارت انجام مى‌شوند. در گذشته، اين نسبت معکوس بود و بيشتر مسافرت‌ها با هدف بازرگانى و تجارت انجام مى‌گرفت. از آنجائى که مسافرت‌هاى بازرگانى به توسعه کشورهاى اروپاى شرقى و منابع غنى آسياى جنوب شرقى (مثل مالزى و اندونزي) بستگى دارد، تعداد کسانى که با هدف تفريح و گردش به اين کشورها مسافرت مى‌کنند، رو به رشد خواهد گذاشت.
در بسيارى از کشورها هنوز به کارکنان مرخصى با حقوق داده نمى‌شود، در حالى که در کشورهاى توسعه يافته بسيار معمول است. البته به تدريج اين نوع تعطيلات به‌صورت يکى از بخش‌هاى مهم شيوهٔ زندگى مردم سراسر دنيا درمى‌آيد، زيرا افراد بر اين باور هستند که اين نوع مسافرت‌ها موجب کاهش تنش و فشار روانى مى‌شوند. براى مثال، دولت ژاپن افراد را تشويق به ساعت کار کوتاه‌مدت مى‌کند، که در اجراء اين سياست هر کارگر به‌طور متوسط در سال، ۱۸۰۰ ساعت يا کمتر کار مى‌کند. اجراء چنين سياستى باعث مى‌شود که افراد بتوانند در سال هفت هفته به تفريح، گردش و مسافرت بروند.
صنعت جهانگردى شاهد اين است که افراد مايل هستند مدت زمان بيشترى را به تفريح بگذرانند، به‌ويژه افراد مسن‌تر و کسانى که وقت آزاد بيشترى را در اختيار دارند و هم‌چنين نيروى کار جوان‌تر که مى‌خواهند نفسى تازه کنند؛ که براى رهائى از فشار کار هفتگي؛ دو يا سه شب در آخر هفته به نقاط ييلاقى يا خارج از محل کار هجوم مى‌برند.
  توسعه صنعت جهانگردى و رقابت
هر روز در سراسر دنيا، شاهد پيدايش مناطق جديدى براى جهانگردى هستيم. برخى از اين مناطق شامل ويتنام، کامبوج و لائوس در آسيا، کشورهاى تازه استقلال يافتهٔ اتحاد جماهير شوروى پيشين؛ شيلى در آمريکاى لاتين و کشورهاى منطقهٔ آفريقاى جنوبى مى‌شوند. در سال‌هاى اخير، ويتنام براى جهانگردان و کسانى که درصدد سرمايه‌گذارى در کشورهاى خارجى هستند، بسيار جالب توجه بوده است. حتى ژاپن که در قارهٔ آسيا بيش از بقيه جهانگرد جذب مى‌کند، درصدد است که مسافرت‌هاى رفت و برگشت به اين کشور را توسعه دهد. برخى از اين کشورها از نظر سطح خدمات بسيار پيشرفته بوده و از کمک‌هاى دولت برخوردارند که باعث دلگرمى و تشويق آنها در توسعه جهانگردى شده و درصدد ايجاد منابع جذابى براى بهره‌بردارى هستند (که باعث کسب موفقيت‌هائى چشم‌گير در آينده مى‌شوند)، با پيدايش اين مکان‌هاى جديد، رقابتى در سطح منطقه‌اى و بين‌المللى ايجاد شده است.


همچنین مشاهده کنید