یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
نقش والدین در کمک به فرزندان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل
از انتخابهاى مهم زندگى آدمي، انتخاب رشتهٔ تحصيلى و انتخاب شغل است. اين امر معمولاً در دورهٔ نوجوانى و جوانى صورت مىگيرد. در اين انتخاب مهم و پيچيده در ايران، علاوه بر خود دانشآموزان و اولياى مدرسه، والدين نقش مهمى را بر عهده دارند. لذا توجه به موارد زير ضرورى به نظر مىرسد: |
۱. آغاز بلوغ و ورود به دورهٔ نوجوانى را در ظهور تمايل و گرايش به سوى انتخاب رشته و شغل مؤثر مىدانند و سنين ۱۵-۱۴ سالگى را اغلب آغاز شکفتهشدن رغبتها، استعدادها، بويژه استعدادهاى خاص ذکر مىکنند. |
۲. در شناخت علايق و توانمندىهاى فرزندان، بايد از فنون و روشهاى مختلف کسب اطلاع، استفاده نمود. |
۳. به اصل تفاوتهاى فردى در فرزندان از نظر هوش، استعداد، علاقه، انگيزه، پيشرفت تحصيلى و ... توجه نمود و هر فرزند را به تناسب ويژگىهايش يارى نمود و از وى انتظار داشت. |
۴. با توجه به اينکه ارائهٔ اطلاعات تحصيلى و شغلى از دورهٔ ابتدايى ضرورت دارد، بايد از ابتدا با برانگيختن حس کنجکاوى دانشآموزان نسبت به مؤسسات آموزشى و دنياى حرف و مشاغل و سپس پاسخگويى به پرسشهاى آنان، زمينهٔ کسب اطلاعات لازم را فراهم نمود. |
۵. لازم است پيوند بين تحصيل، کار و زندگى و خدمت به مردم را از کودکى در دبستان و سپس در دورههاى تحصيلى بعد براى فرزندان مطرح نمود و دانشافزايى و کار کردن را به عنوان يک ارزش براى بقاء و ادامهٔ حيات فرد و جامعه مورد تأکيد قرار داد. |
۶. لازم است از طرق ممکن فرزندان را به نقش و اهميت هر رشتهٔ تحصيلى و يا اطلاحات حرفهاى و شغلى آگاه گردانيد و آنان را به تفکر و بحث در مورد انتخاب رشته و شغل تشويق نمود. |
۷. لازم است از طريق ارتباط با اولياى مدارس و مشاوران راهنمايي، با توانمندىها و محدوديتهاى فرزند يا فرزندان خود آشنا شد و به هنگام راهنمايى تحصيلى و شغلى آنان از اين اطلاعات استفاده کرد. |
۸. بايد از فشار و تحميل رشتهٔ تحصيلى يا شغل به فرزند يا فرزندان جداً خوددارى کرد و در صورت وجود تفاوت نظر از مشاوران و ديگر مراجع ذىصلاح کمک گرفت. |
۹. لازم است به کمک اولياى مدارس و مشاوران دورهٔ متوسطه، در برنامهريزى تحصيلى و شغلى فرزندان، به تناسب اطلاع و نياز وارد شد و از شکست و يا ضعف تحصيلى آنان به موقع جلوگيرى نمود. |
۱۰. لازم است مدارس متوسطه، در برنامههاى آموزش خانواده به بحث در مورد ويژگىهاى رشتههاى تحصيلي، ضوابط انتخاب رشته، وضعيت بازار کار و اشتغال، امکانات تحصيلى در رشتههاى فنى و حرفهاى بپردازند و خانوادهها در اين نوع برنامهها شرکت نمايند تا بتوانند فرزندان خود را در انتخاب رشته و شغل آگاهانه راهنمايى کنند. |
۱۱. با توجه به اينکه نمرههاى درسى بيشترين سهم را در انتخاب رشتهٔ تحصيلى دارد، لازم است والدين از طريق ارتباط با مدرسه و بررسى وضعيت تحصيلى و کارنامههاى فرزندان خود، زمينه را براى پيشرفت تحصيلى آنان بيش از پيش مساعد گردانند. |
۱۲. نظر به اينکه انتخاب رشته و ادامهٔ تحصيلى موفقيتآميز در يک رشتهٔ تحصيلى و يا ادامهٔ کار در يک شغل به عوامل متعددى بستگى دارد، والدين لازم است در کمک به فرزندان در اين زمينه، از تقليد و چشم و همچشمى جداً خوددارى نمايند. |
۱۳. با توجه به اينکه وضعيت پدران و مادران در ايران، در شهر و روستا، از نظر سطح تحصيل و نوع شغل متفاوت مىباشد، لازم است محاسن و محدوديتهاى شغل والدين براى فرزندان، به صورتى واقعبينانه مطرح گردد. |
۱۴. از آنجا که کشور ما به نيروهاى انسانى کارآمد در سطوح مختلف ۱۳۰۹۵۰۳۸۱۹۵۰ مهارت در بخشهاى کشاورزي، صنعت و خدمات نياز دارد، فراهم کردن زمينهٔ تحصيل در رشتههاى فنى و حرفهاي، يک ضرورت است. به ويژه آنکه بررسى وضعيت دانشآموزان در دورهٔ متوسطه نشان مىدهد که در سال تحصيلى ۷۶ - ۷۵، حدود ۱۷% در رشتههاى فنى و حرفهاى و بقيه در رشتههاى نظرى تحصيل کردهاند. لذا علاوه بر برنامهريزان آموزش و پرورش، پدران و مادران نيز در اين زمينه نقش مهمى دارند. |
۱۵. تأکيد بر يادگيرى حرفههاى مختلف جامعه براى زيستن، کسب درآمد و اشتغال و گذراندن دورههاى کارآموزى در بخش دولتى و خصوصى و استفاده از اوقات فراغت دانشآموزان در حرفه آموزي، از مواردى است که بايد پدران و مادران در مورد فرزندان خود توجه نمايند. |
۱۶. بيان شرح حال مردان و زنان موفق در امر تحصيل و يا کار و توليد و رموز توفيق آنان، به ويژه در مورد خوداشتغالى در زمينههاى فني، حرفهاي، ارزش دادن به کار و توليد و صنايعدستى و ... نيز از جمله اقداماتى است که لازم است توسط والدين، مسؤولان مدارس متوسطه و مراکز کاريابى اشتغال صورت گيرد. |
همچنین مشاهده کنید
- اصول برقراری رابطه انسانی با فرزندان(۲)
- اصول حیات اجتماعی
- علل سازش نایافتگی نوجوان
- راههای کاهش مشکلات تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه
- بهداشت روانی
- رشد روانی نوجوان
- اصول برقراری رابطه انسانی با فرزندان
- رشد اجتماعی نوجوان
- اثر تغییرات جسمانی بر نوجوان
- سن رشدیافتگی نوجوان
- نیازهای نوجوان
- عوامل مؤثر در راهنمایی شغلی دانشآموزان
- نوجوان چه کمکهایی نیاز دارد
- عوامل مؤثر بر رشد تحصیلی و حرفهای
- اصول برقراری رابطه انسانی با فرزندان(۳)
- نقش والدین در کمک به فرزندان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان مصر سازمان همکاری اسلامی دولت امیرعبداللهیان سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم حجاب مجلس
تهران سیل شهرداری تهران هواشناسی بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی یسنا آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی یارانه تورم خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا مسکن دلار بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین انگلیس یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل کولر
کبد چرب