سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
اصل همکاری و مشارکت
اصل همکارى و مشارکت مربوط به اجراء و عمل برنامهريزى است و در خورد توجه خاص مىباشد. آيا برنامهريزى آموزشى را بايد فقط چند نفر متخصص انجام دهند؟ چون آموزش و پرورش امرى است حياتي، و در زندگى فرد فرد همه مردم و حيات اجتماعى مستقيماً اثر مىگذارد، آيا چنين مهمى را مىتوان بهعهدهٔ چند نفر محدود واگذار کرد؟ متخصصان برنامهريزي، هر قدر هم در کار خود مسلط باشند، آيا آن چنان بصيرتى دارند که بتوانند همه نيازهاى آموزشى افراد و بخشهاى مختلف اجتماع را دريابند و پشت دربهاى بسته، خط مشى آموزش کشور را تعيين کنند، و در حقيقت آينده را در دست گيرند و احياناً با آن بازى کنند؟ |
برنامهريزى آموزش و پرورش به همکارى و مشارکت و تبادل نظر مؤثر نيازمند است. در اينجا با دو سؤال روبهرو مىشويم: |
- مشارکت در کداميک از مراحل و موضوعهاى برنامهريزى ضرورى است؟ |
- چه کسانى و مؤسساتى بايد در برنامهريزى آموزشى شرکت داشته باشند؟ |
مراحل برنامهريزى آموزش و پرورش که در فصول بعد به تفصيل شرح داده خواهند شد، به ترتيب فعاليتهاى زير را در بر مىگيرند: |
- تعيين هدفهاى ملى آموزش و پرورش و انتظارات و خواستهاى عمومى از آن. |
- تعيين منابع و امکانات و همچنين موانع و محدوديتها. |
- انتخاب اولويتها، هدفهاى مشخص آموزشي، و راهبردها. |
- تدوين برنامه و تنظيم طرحها و نقشههاى اجرائي. |
- اجراء. |
- ارزيابى مداوم و تجديد نظر. |
مهمترين موضوعى که در برنامهريزى به همکارى و تبادلنظر مؤثر نيازمند است، مسئلهٔ تعيين نيازهاى ملي، انتظارات و خواستهاى عمومي، اولويتها و هدفها، و راهبردها است. |
در اين موضوعها بايد علاوه بر اولياء امر و مقامات مسؤول، نمايندگان بخشهاى عمدهٔ کشوري، متفکران اجتماعي، روحانيون، هنرمندان، کارگران و اصناف، معلمان، اولياء اطفال، و شاگردان مشارکت داده شوند. مرحلهٔ تدوين برنامه و تنظيم طرحها و نقشهها، در حقيقت جنبهٔ فنى برنامهريزى است و کار عمده متخصصان و مسؤولان برنامهريزى مىباشد ولى در اين مرحله نيز مشارکت نمايندگان مجريان برنامههاى آموزش و پرورش، بهخصوص معلمان و مديران، بسيار مفيد خواهد بود. |
مرحلهٔ ارزيابى و تجديد نظر نيز احتياج به همکارى و مشارکت وسيع دارد و بهتر است از همه گروههايى که در بالا ياد شدند، نمايندگان مطلع و بصير و صالحى شرکت داده شوند. |
بهطور کلي، در برنامهريزى آموزش و پرورش علاوه بر مقاماتى که مسؤوليت ساختن اجتماع آينده را بر دوش گرفتهاند و متخصصان و مسؤولان برنامهريزي، بايد نمايندگان گروههايى که مستقيماً مجرى برنامههاى آموزشى خواهند بود، از قبيل معلمان و مديران، و نمايندگان گروههايى که اجراء برنامههاى آموزشى در زندگى آنها اثر مستقيم دارد، از قبيل شاگردان، نيز شرکت کنند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری