یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ارتباط جمعی
اگر بخواهيم از ترجمهٔ تحتاللفظى mass communication استفاده کنيم شايد بتوان آن را به ارتباط توده ترجمه کرد ولى چون متداول نيست در اين کتاب بر مبناى اصطلاح مورد قبول عامه از اصطلاح ارتباط جمعى استفاده شده است. براى آگاهى يافتن از نامگذارى ارتباط جمعى به کتاب (معتمدنژاد، ۱۳۵۵، صفحات ۹۱ - ۱۱۵) مراجعه فرمائيد. |
براى ارتباط جمعى نيز تعاريف متعددى آمده است که بديهى است اگر به تعريفى کامل از ارتباط دست يافته باشيم، تعريف ارتباط جمعى کار دشوارى نيست. همانطور است براى ارتباط گروهى و ارتباط ميان فردي. |
نمونههائى از تعاريف مربوط به ارتباط جمعى در اينجا آورده شده است: |
ژان استوتزل در کتاب روانشناسى اجتماع، مىگويد: 'ارتباط جمعى يا بهتر بگوئيم ارتباطات در ميان تودهها عبارت از انتقال انديشهها به تعداد فراوانى از افراد در آن واحد است' (.Stotezel,1963,p786). |
ژوزف تى کلاپر در کتاب تأثير ارتباط جمعي، مىگويد: 'ارتباط جمعي، عبارت است از رساندن اطلاعات، ايدهها و برداشتها از طريق وسايل ارتباطى و دريافت اين اطلاعات بهوسيلهٔ عده زيادى از انسانها در يک زمان' (.Klapper,1960). |
او در اين مورد اضافه مىکند که ويژگىهاى ارتباط جمعى عظمت نفوذ آن است. سادنى هيد در کتاب برنامههاى راديو و تلويزيون در آمريکا در اينباره مىگويد: |
واژهٔ ارتباط جمعى حاوى پنج ويژگى است: |
۱. تعداد گيرندگان وسايل ارتباط جمعى نسبتاً زياد است. |
۲. ترکيب گيرندگان بسيار متنوع است. |
۳. با ارسال پيام از طريق وسايل ارتباط جمعى نوعى تکثير پيام بهوجود مىآيد. |
۴. توزيع پيام سريع است. |
۵. هزينه براى مصرفکننده کم است (.Head,1972,p105). |
رشيدپور ارتباط جمعى را از جهت ويژگى آن (سواى مختطبين خود) مورد بررسى قرار مىدهد و مىگويد: |
وقتى ارتباط، ارتباط جمعى است که داراى سه ويژگى زير باشد: |
- جنبه عمومى داشته باشد و مردم بتوانند آن را مورد ملاحظه و بررسى و کنترل قرار دهند. |
- جنبهٔ گذران داشته و براى مصرف در زمان حاضر تهيه شده باشد. |
- علاوه بر آن در ارتباط جمعى فرستندهٔ پيام يا برقرارکنندهٔ ارتباط نيز داراى ويژگىهاى خاصى است.... (رشيدپور،۱۳۴۹، ص ۵۳). |
فريدسون 'Freidson' در تعريف ارتباط مىنويسد: 'ارتباط جمعى از ايننظر ممکن است از ساير اقسام ارتباط متمايز باشد که قسمت بزرگى از عامه 'Public' را مورد خطاب قرار مىدهد نه تعدادى محدود يا بخش خاصى را. ارتباط جمعى همچنين اين تصوير مجازى را از پارهاى وسايل فنى انتقال ارتباط نيز بهوجود مىآورد. وسايل فنى که قادر هستند در يک زمان، انتقال ارتباط را به مردمى که بخشى از عامه هستند انجام دهند' ( Schramm and Robert, 1972, p199). |
رايت در اين مورد مىنويسد: |
اين فرم جديد از ارتباط مىتواند از نمونههاى قديمىتر بهوسيلهٔ مشخصات اصلى زير تمايز پيدا کند: |
- مستقيم بهسوى مخاطبان بالنسبه زياد، متجانس و ناشناس جهتگيرى مىشود. |
- پيامها براى عامه منتشر مىشود. |
- اکثر اوقات، آنچنان زمانبندى مىشود که بهدست اکثر مخاطبان، بهطور همزمان برسد. |
- از لحاظ نمادي، زودگذر و ناپايدار است. |
- ارتباطگر، تمايل دارد که ارتباط جمعى درون سازمان پيچيدهاى که ممکن است هزينهٔ زيادى داشته باشد عمل کند(Wright, 1971). |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت سیزدهم دولت مجلس شورای اسلامی مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی جنگ
تهران وزارت بهداشت آتش سوزی قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور فضای مجازی زنان پایتخت سازمان سنجش
خودرو بازار خودرو هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل