شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
ویژگیهای معلمان دورهٔ راهنمایی
معلمان اين دوره بايد واجد صلاحيتهاى عمومى و اختصاصى باشند؛ از جمله: |
- متّقى باشند و الگوى مناسب و شايستهاى براى متعلّمان قرار گيرند. |
خواجهنصيرالدين طوسى معتقد است: |
معلم بايد عاقل و ديندار و شيرينسخن و نظيف و واقف به تربيت اطفال و باوقار و با هيبت و با مروّت باشد. کودک بايد حرمت معلم و مربى و استاد را نگاه دارد و در اوقات احتياج از بذل و معاونت به ايشان دريغ نکند. (تاريخ فرهنگ ايران؛ ص ۱۶۴) |
- از سلامت جسمانى و ثبات عاطفى و تعادل روانى برخوردار باشند. |
افلاطون گويد: |
اى گروه معلمين، وصايا و سفارشهاى مرا درک کنيد: روش شما با شاگردان روشى مستقيم و معتدل باشد. افراط و تفريط را به کار نداريد و به خدايى که ادب و آيين و دانش را آفريده شما را سوگند مىدهم که از حدود خود تجاوز ننماييد. ... عادات خويشتن را بشناسيد و مقام خود را حفظ کنيد. ... براى شاگردان همچون آيينهاى روشن باشيد تا آنها را مانند خود بار آوريد و آنها را از هر گونه زشتىها و تمايلات نکوهيده و اشتباهات باز داريد. |
- علاقهمند به کار با نوجوانان و تربيت آنان باشند. |
- در کمک به شاگردان و کاهش مشکلات آنان توانا باشند. |
راجرز از صاحبنظران مشاوره، تدريس را به رواندرمانى شبيه مىکند و مىگويد: همانطور که در رواندرمانى بيمار خودش، خودش را درمان مىکند و روانشناس فقط به او کمک مىکند تا به استعدادهاى خود پى ببرد و مشکلات خويش و راههاى رفع آن را بداند، در تدريس نيز دانشآموز خودش مطالب را فرا مىگيرد و معلم فقط به او کمک مىکند که به هدفهاى آموزشى نزديک گردد و موفق بشود. براى اينکه معلم بتواند در اين کمک و راهنمايى مؤثر و موفق باشد، بايد افراد را به عنوان يک انسان قبول داشته باشد و براى آنان ارزش قائل شود و آنان را درک کند و در موقع مشکلات با آنان همدلى کند. (تاريخ فرهنگ ايران؛ ص ۳۳). بنابراين معلم موفق معلمى است که به دانشآموزان ارزش دهد و آنان را در شناخت و کاهش مشکلات خود بهويژه مشکلات تحصيلى يارى دهد. |
- با فنون و روشهاى راهنمايى و مشاوره و کشف و پرورش استعدادهاى دانشآموزان آشنا باشند و بتوانند دانشآموزان را در انتخاب رشته تحصيلى يارى کنند. |
- با ويژگىهاى دانشآموزان دورهٔ راهنمايى که در مرحله نوجوانى هستند آشنا بوده و در ايجاد ارتباط مؤثر با نوجوانان مهارت داشته باشند. |
- از اهداف و برنامههاى دورهٔ راهنمايى تحصيلى مطلع باشند و در طراحى آموزشى و استفاده از روشهاى مناسب تدريس مهارت و تجربه لازم را بدست آورده باشند. |
- علاقهمند به خودسنجى باشند و در ارزشيابى از کار دانشآموزان با استفاده از روشها و فنون مناسب سنجش و اندازهگيري، مهارت داشته باشند. |
- ظاهرى آراسته داشته باشند و در ادارهٔ کلاس، جذب شاگردان و علاقهمند کردن آنان به يادگيرى و پرورش خلاقيت آنان از مهارت لازم برخوردار باشند. |
همچنین مشاهده کنید
- برنامه درسی دورهٔ راهنمائی
- کتابهای درسی دورهٔ راهنمائی
- اهمیت دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- اصول آموزش و پرورش دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- راههای تربیت و تأمین دبیران دورهٔ راهنمایی
- انواع مدارس راهنمائی
- خدمات راهنمائی در دورهٔ راهنمائی تحصیلی
- ویژگیهای دانشآموزان دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- اهداف دورهٔ راهنمایی
- ویژگیهای معلمان دورهٔ راهنمایی
- روشهای آموزش و پرورش دوره راهنمائی
- تاریخچه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان دولت چین سیستان و بلوچستان حسین امیرعبداللهیان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی عراق دولت سیزدهم رسانه حجاب
سیل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی باران سازمان هواشناسی فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر آموزش و پرورش
ایران بانک مرکزی دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی تلویزیون دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان صداوسیما ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام خواب آیفون دیابت اپل ناسا عکاسی موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما