سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

جهانگردی و تأثیر آن در منش و روش مردم


چگونه مى‌توان از عناصر تازه‌اى که به‌دليل جهانگردى در چارچوب زندگى مردم وارد مى‌شود بى‌خبر بود؟ تبليغات لوکس و خيره‌کننده و آگهى‌هائى که پى‌درپى در مورد جاذبه‌ها و زندگى مردم کشورها يا سرزمين‌هاى ديگر منتشر مى‌شود و گاه در و ديوار شهرها را مى‌پوشاند؛ تصويرهائى زيبا و با رنگ‌هاى خيره‌کننده از چشم‌اندازهاى طبيعى يا شهرهائى که هرکدام گنجينه‌هائى از نور شادى و خوشبختى هستند. در زندگى روزمرهٔ مردم دگرگونى به‌وجود مى‌آورند.
بديهى است برخي، اين آگهى‌هاى تبليغاتى را نوعى ابزار مردم‌فريب و گمراه‌کننده مى‌دانند. ولى در چه شرايطى اين تلقى ممکن است درست باشد؟ اين آگهى‌هاى زيبا و شادى‌آفرين تبليغاتى تا چه حد مى‌توانند در زندگى انسان امروزي، در قبل و بعداز مسافت تعطيلاتى او، مؤثر باشد؟ آيا کالاهائى که به همراه جهانگردان وارد شده‌اند يا اجناسى که براى جهانگردان وارد مى‌شود، رفتار و منش، الگوى تغذيه، اين ذائقه‌ها و سليقه‌هاى گوناگون، اين عناصر وارداتى از زبان بيگانه، اين دوستى‌هاى مصلحتى و شايد زودگذر تا چه حد مى‌تواند بر ساير راه‌هاى زندگى و بر شيوه‌هاى ديگر معاشرت انسان تأثير گذارد؟ بديهى است که حد تأثير اين عناصر بر آدمى متناسب با شخصيت، چگونگى انديشه و ميزان تأثيرپذيرى هر فرد خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید