جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا
مشاهده
مشاهده عملى ارادى و فعال است و با ديدن که عملى غير ارادى مىباشد، تفاوت دارد. مشاهدهگر بر اساس طرح و نقشهٔ معين و از قبل تهيه شدهاى مىکوشد فرضيهٔ خود را از طريق مشاهده تائيد و يا تکذيب کند. مشاور با مشاهدهٔ رفتار و اعمال دانشآموز، ابتدا فرضيهها را بيان مىکند و سپس به يافتن پاسخ مىپردازد. از طريق مشاهده، خصوصياتى نظير تنش، تحريکپذيري، زودرنجي، خستگي، تندخوئي، و افسردگى دانشآموز به سادگى قابل تشخيص است. مشاهده گرچه به ابزار و وسايل خاصى نياز ندارد، ولى مشاور براى انجام آن، بايد از آمادگى فنى و تخصصى کافى برخوردار باشد. |
براى آنکه نتايج حاصله از مشاهده دقيق و قابل استفاده باشد، رعايت نکاتى در اجراى آن ضرورى است: |
۱. مشاهدهگر قبل از آغاز مشاهده، بايد هدف از مشاهده را معين سازد و بداند که دقيقاً چه مورد و رفتارى را مىخواهد مشاهده کند. در غير اين صورت، متحيّر و سرگردان خواهد ماند |
۲. مشاهده بايد در موقعيتى واقعى انجام گيرد تا نتايج آن موثّق و معتبر باشد. براى نيل به اين هدف، مشاهده شونده نبايد بداند که مورد مشاهده قرار دارد و مشاهدهگر نيز بايد موقعيتهاى عادى و طبيعى را براى مشاهدهٔ رفتار انتخاب کند تا رفتار واقعى مشاهده شونده را بشناسد |
۳. بر اساس يک بار مشاهده نمىتوان دربارهٔ رفتار و اعمال کسى قضاوت کرد. زيرا ممکن است رفتار مشاهده شده، نمونهٔ واقعى رفتار فرد نباشد و در مواقع ديگر تکرار نگردد. از اينرو، مشاهدهگر بايد در دفعات متعدد و موقعيتهاى گوناگون به مشاهدهٔ رفتار فرد بپردازد و نتايج را با يکديگر مقايسه کند |
۴. در هر لحظه فقط رفتار يک نفر مورد مشاهده قرار گيرد تا دقت در مشاهده بيشتر شود. چنانچه مشاهدهگر در يک زمان، به مشاهدۀ رفتار چند نفر بپردازد، ديگر قادر نخواهد بود جزئيات اعمال آنان را به خاطر بسپارد و از آنها به درستى نتيجهگيرى کند |
۵. مشاهدهگر در هنگام مشاهدهٔ رفتار، بايد از يادداشتبردارى و ثبت نتايج، خوددارى کند و بلافاصله پس از پايان مشاهده نتايج مشاهده را بنويسد و مورد استفاده قرار دهد |
مشاهدهگر پس از ثبت نتيجهٔ مشاهده، بايد آن را تفسير کند و روابط بين رفتارهاى گوناگون و علل و انگيزههاى آنها را مشخص سازد. عقايد و نظرات و پيشداورىهاى مشاهدهگر در تفسير نتايج مؤثرترند و احتمال فراموششدن برخى موارد مشاهده شده همواره وجود دارد. از اينرو مشاهدهگر نبايد در شناخت دانشآموز، صرفاً بر نتايج مشاهده تکيه کند و از جمعآورى اطلاعات از طريق ساير روشهاى شناخت غافل بماند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور رئیسی مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی مجلس رافائل گروسی حجاب رهبر انقلاب
ایران آتش سوزی گروگانگیری هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران پلیس فضای مجازی بارش باران سیل آموزش و پرورش
گاز سهام عدالت دولت سیزدهم نمایشگاه نفت قیمت طلا قیمت دلار پالایش و پتروشیمی خودرو قیمت خودرو مالیات مسکن حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب ازدواج نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران سریال حضرت معصومه (س) محمدمهدی اسماعیلی سینما دفاع مقدس تئاتر
غزه رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه ولادیمیر پوتین رفح حمله به رفح نوار غزه چین مصر طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس ذوب آهن دورتموند
هوش مصنوعی فناوری فیبرنوری اپل ناسا ایلان ماسک سامسونگ گوگل پارک فناوری پردیس
تخم مرغ سرطان روغن زیتون هندوانه بیماران خاص کبد چرب ناباروری