پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
تحقیقات تجربی
در نگاه اول چنين بهنظر مىرسد که اين نوع تحقيقات به علوم تجربى و طبيعى اختصاص دارد و در حوزهٔ علوم انسانى مطرح نيست؛ زيرا اين تحقيقات براساس وجه مشخصهٔ اصلى خود يعنى کنترل متغيرها و مشاهده پديده و سنجش رابطهٔ علت و معلولى بين متغيرها و حضور فعال محقق در صحنهٔ آزمايش شناخته مىشوند. اگرچه بخش عمدهٔ تحقيقات علوم تجربى و طبيعى در آزمايشگاهها و با کنترل دقيق متغيرها انجام مىپذيرد، اينگونه تحقيقات منحصراً در حوزهٔ علوم تجربى و طبيعى انجام نمىشود، بلکه در ساير حوزهها نيز از آن استفاده مىشود. بدين لحاظ، تحقيقات تجربى در حوزهٔ علوم انسانى بويژه روانشناسي، تعليم و تربيت، جامعهشناسي، جغرافياى انساني، مديريت، تربيتبدني، اقتصاد و مانند آن کاربرد دارد. اما تفاوتى که تحقيقات تجربى در حوزهٔ علوم طبيعى و تجربى با تحقيقات علوم انسانى دارد، اين است که دقت و کنترل محقق در حوزهٔ علوم طبيعى بر محيط آزمايشگاه و انتخاب متغير و کنترل آنها همراه با نظارت بر فرآيند آزمايش مؤثرتر از تحقيقات تجربى در حوزهٔ علوم انسانى است. با وجود اين، از اين جهات براى محقق علوم انسانى مشکلات زيادى وجود دارد و نمىتواند با دقت محقق علوم تجربى عمل کند. |
در اينجا ذکر نکتهاى درخصوص تفاوت تحقيقات تجربى و همبستگى ضرورى بهنظر مىرسد. تحقيقات تجربى بر شناخت رابطهٔ علت و معلولى بين متغيرها تأکيد دارد و سخن از مطالعهٔ رابطهٔ يک سويه و تأثير متغير مستقل (علّت) بر متغير تابع (معلول) است و در پايان محقق بهطور قاطع نظر مىدهد که چنين رابطهاى وجود دارد يا ندارد؛ (روشهاى تحقيق در علوم انسانى با تأکيد بر علوم تربيتي؛ ص ۸۸) مثلاً محقق براى سنجش تأثير روش تدريس نوع الف بر پيشرفت تحصيلى دانشآموزان نسبت به روش قبلى (نوع ب)، بايد ار روش تحقيق آزمايشى استفاده کند و در پايان در صورتى که واقعاً روش الف مؤثرتر از روش ب بود، با صراحت اعلام کند که روش الف موفقتر از روش ب است. اما در تحقيق همبستگى هدف محقق الزاماً کشف روابط علت و معلولى نيست، بلکه قصد دارد ميزان درجات همبستگى ميان عملکرد و يا چند متغير را در يک گروه يا عملکرد يک عامل را در دو يا چند گروه مشخص کند؛ بنابراين، ضريب همبستگى به خودى خود رابطهٔ علت و معلولى را بيان نمىکند، هرچند محاسبهٔ اين ضريب گام اول براى پيداکردن روابط علت و معلولى بين متغيرها محسوب مىشود؛ زيرا اگر رابطهٔ علت و معلولى بين دو يا چند متغير محرز باشد به احتمال زياد همبستگى و رابطهٔ بالايى ميان آنها وجود دارد. (روشهاى تحقيق در علوم انسانى با تأکيد بر علوم تربيتي؛ص ۸۹) |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روز معلم مجلس شورای اسلامی دولت رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله قوه قضاییه پلیس راهور شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس نتانیاهو یمن افغانستان ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول فرودگاه واکسن تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه