پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
کیفیات خاص
- علل گردشها و تطور ادبى: |
بايد دانست که اصل و بنياد نويسندگى براى ابقاء فکر و برجاى گذاشتن علوم و يا بيان مقصود خاصى است که يک تن يا جماعتى از آن بهره گيرند يا آن را دريابند، بنابراين به هر حال نويسنده بايد سعى کند که مقصود يا فکر خود را به سادهترين وجهى بيان کند تا دريافتن آن براى مردم دشوار نباشد. |
پس دانستيم که بنياد و اصل نويسندگى بر سادگى و روانى و آسانى لفظ و معنى است، مگر در جائى که قصد نويسنده اظهار ذوق و هنر و پيدا کردن شگفتى و حيرت در خواننده باشد، يا مخصوصاً بخواهد طرف مقابل خود را در ضمن اَلْغاز و مُعيّات و مطالب پيچيده و دشخوار به زحمت بيندازد و از اين راه مقصود ديگرى که نويسنده دارد حاصل آيد ـ اين شق اخير فعلاً از موضوع بحث ما خارج است و آن را در فصل مربوط به نثر فنى وانمود خواهيم کرد. |
به همين سبب بدون اينکه محتاج باشيم که از روى زمينههاى محسوس شاهدى اقامه کنيم از خارج مىدانيم که کتب تاريخِ و اخوانيّات و توقعيات و مراسلات دربارى و خطابيان و کتب علمى هر دوره به تناسب همان دوره به سادهترين طريقهٔ معمول عصر نوشته مىشده است، مگر در عصرى که همهٔ امور از حال طبيعى خارج از انقلاب کلى در احوال يک جامعه راه يافته باشد که بالطبع نويسندگان نيز برخلاف اين دستور طبيعى به مشکلنويسى و فضلفروشى يا تقليد از گذشتگان مىپردازند. |
پس در زمانهائى که علوم عقلى و ساير شئون اجتماعى بر وفق طبيعى روى به نمو و تکامل است، سبک نويسندگى نيز به حال طبيعى خود مشغول سير و حرکت است و ادبيات با اختلاف انواع و اجناس خود هر کدام ازين فيض (يعنى سادگى و روانى و سهلالتناول بودن) بهرهمند مىباشند ـ چنانکه در تاريخ قبل از اسلام نيز ديده شده که متن اوستا و متنهاى پهلوى در نهايت سادگى و روانى بود ـ و نيز از همين لحاظ مىدانيم که سبک نويسندگى در دورههاى نخستين ظهور نثر درى يعنى قرن چهارم و پنجم ساده و روان و آسان و همه کس فهم بوده است. |
ليکن نظر به انقلابات مختلف که از راه عوامل نامرئى و مؤثر خارجى و عوامل مؤثر و مرئى داخلى در مجموع حالات ملل راه مىيابد، در هر عصرى (که لااقل مدت تأثير آن عوامل از يک قرن نمىتواند کمتر باشد) آثارى در صنعت نثر و نظم از خود برجاى مىنهد که در ابتدا غيرمحسوس است و بهتدريج که آن آثار انبوه مىشود نتيجهٔ آن محسوستر مىگردد و در پايان مدت ديده مىشود که طرز تحرير يا شيوهٔ شعر تغيير يافت، و همين عوامل با همين طرز وقتى که پىدرپى تکرار يابد، ادوار مختلفى در تطور و گردشهاى ادبى بهوجود مىآورد و سبکهاى مختلف در نظم پيدا مىآيد، چنانکه در ايران قبل از اسلام ديدم و اينک ادوار بعد از اسلام را نيز خواهيم ديد. |
همچنین مشاهده کنید
- نثر فارسی از لحاظ تطور حرفی و لغوی
- دورههای مختلف نثر فارسی(۲)
- خط فارسی و ورّاق
- خط فارسی و ورّاق(۲)
- نثر در دورههای مختلف
- تصویر و تذهیب
- اوضاع تاریخی بعد از اسلام
- نثر فارسی بعد از اسلام(۲)
- نثر فارسی بعد از اسلام(۳)
- مقدمهای بر واژگان و اصطلاحات سبکشناسی
- نثر فارسی بعد از اسلام
- دورههای مختلف نثر فارسی
- کتابخانهها و کتب
- کیفیات خاص
- تأثیر زبانهادر یکدیگر
- زبان ایرانی
- خط در ایران
- نثر فارسی بیش از اسلام
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا اسرائیل مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب مجلس خلیج فارس بابک زنجانی دولت سیزدهم
آتش سوزی تهران پلیس زلزله قتل آموزش و پرورش شهرداری تهران سیل قوه قضاییه سلامت دستگیری سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
سریال مشهد تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینمای ایران سینما فیلم رسانه ملی دفاع مقدس
مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه انگلیس ترکیه یمن اوکراین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل گوگل همراه اول اینستاگرام تبلیغات واکسن وزیر ارتباطات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب دیابت بیماری قلبی ویتامین کاهش وزن قهوه