جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
برنامهریزی آموزش بهداشت در مدارس
بيان يک طرح کلى و جامع براى مسائل آموزش بهداشت مدارس کارى مشکل است. چون تنوع پديدهها و مطالب بهداشتى به نسبت تنوع و وسعت فرآيندهاى حياتي، گسترده و رنگارنگ است. حالات مختلف و مشکلات زندگي، نيازها و دگرگونىهاى آن در ارتباط با مسائل هيجاني، عاطفي، جنسي، رشد و تکامل فيزيکى - روانى و ساير پديدههاى زيستي، هر يک به نحوى و از ديدگاهى مىتواند سرفصل آموزش بهداشت مدارس باشد. |
برنامهها بايد با ميزان درک و فهم دانشآموز متناسب باشد و براى تجسم بخشيدن و چاشنىدادن به بيان که طبع لطيف دانشآموز را به خود متوجه کند کوشش بيشتر شود و براى اينکه مطلب مشخصتر و به ذهن نزديکتر آيد مثالهايى ذکر شود. اينها روشها و تمهيداتى است که از طريق آن مىتوان آموزش بهداشت را بيشتر مورد استفاده قرار داد که خود مستلزم آگاهي، مهارت، ابتکار و ذوق شخصى يا اشراف فرد آموزشدهنده نسبت به اينگونه مسائل است تا موفق شود يک مطلب ذهنى و کم محتواى عينى را چنان تجسم و نمود بخشد تا بتواند به ذهن دانشآموز رسوخ و نفوذ کند و در زندگى وى مؤثر و مثمر شود. موضوع مهم ديگر اينکه، تعيين و پيشنهاد يک برنامه کلى آموزش بهداشت براى همه کشورها به همان اندازه بىمعنا است که ساختن و عرضهکردن فقط يک مدل خانه براى مردم مختلف جهان، زيرا: |
۱. مسائل و مشکلات بهداشتى از کشورى به کشور ديگر فرق مىکند. |
۲. سازمان و سيستم مدارس کشورها با هم متفاوت است. |
۳. زمينههاى فرهنگي، سنتي، اجتماعي، عادات و رسوم و اعتقادات و مذاهب کشورها بهنحو بارزى گوناگون و ناهمسان است. |
۴. سرويسهاى بهداشت عمومى کشورها مختلف است. |
۵. وجود و تعداد آموزشدهندگان مجرب و خبره مسائل بهداشتى در کشورها يکسان نيست. |
لذا برنامه آموزش بهداشت مدارس بايد با توجه کامل به فرهنگ و آداب و رسوم افراد و بر اساس مسائل زير طرح و عرضه شود: |
- درک معيارهاى کلى که بيشتر مورد نياز آموزش است. |
- به دست آوردن معيارهائى که بيشتر بتواند آموزش بهداشت را مفيد و مثمر سازد. |
- ارزيابى مسائل آموزش داده شده با برنامهريزى سازمان يافته. |
معيارهائى که بيشتر مىتواند نياز آموزشهاى بهداشتى دانشآموزان را مشخص کند عبارتند از: |
۱. پرسش از دانشآموزان در زمينه نيازهاى بهداشتى آنان. |
۲. مصاحبه با دانشآموزان براى آگاهشدن از نقطهنظرها و مشکلات بهداشتى آنان. |
۳. اعترافات ضمنى دانشآموزان در زمينه بيان مشکلات زندگى و مسائل فردى خود. |
۴. به دست آوردن عقايد و نظريات دانشآموزانى که در برنامه آموزشهاى بهداشتى دورههاى قبل بودهاند. |
۵. بررسى و ارزيابى ميزان سلامتى و يا ناسلامتى دو گروه دانشآموز، آموزش بهداشت ديده و نديده. |
۶. مراجعه به منزل دانشآموز و شناخت مشکلات بهداشتى آنان در خانه. |
۷. تجزيه و تحليل وضعيت بهداشتى کل جامعه. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
بنیامین نتانیاهو رهبر انقلاب انفجار مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان دولت بابک زنجانی مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی بارش باران آتش سوزی هلال احمر قوه قضاییه تهران پلیس شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش فضای مجازی
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب شهاب حسینی مسعود اسکویی تلویزیون تئاتر سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس چین ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل همراه اول تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت بیمه