|
|
| ارائهکننده و کانال ارائهکننده
|
|
عامل اصلى در سيستم ارائه است. همين عامل است که چهار فراروند پيامانديشي، پيامسازي، پيامپيرايى و پيامفرستى را انجام مىدهد. آنچه که نهايتاً به مخاطب مىرسد، حاصل عملکرد کانال ارائهکننده است. بنابراين کميت و کيفيت پيام، مستقيماً تحت تأثير همين کانال است.
|
|
کانال ارائهکننده، مجموعه خصوصيات شخصى و شخصيتى اوست.
|
|
|
کانال در سيستم ارائه عبارت است از تمام خصوصيات شخصى و شخصيتى انسان، يعنى مجموعهاى بسيار پيچيده از عناصر شخصى - شخصيتى انسان که در طيفى از انديشهاى تا فيزيکى جاى مىگيرند. پيامى که انسانى به انسان ديگر منتقل مىکند، از کانال ارائهکننده عبور مىکند و نيز پس از عبور از کانال مخاطب، به او مىرسد. از اينرو تمام خصوصيات انسان (که شايد بعض آنها هنوز چندان قابل شناسايى و تبيين نباشند) روى فراروند ارائه تأثير دارند.
|
|
فراروند ارائه، يک فراروند مرکب است، يعنى از تعدادى فراروند تشکيل شده است که هر يک از نگاهى دقيق مىتوانند از فراروندهاى ديگرى تشکيل شوند. فراروندهاى تشکيلدهنده ارائه عبارتند از:
|
|
- فراروند پيامانديشي
|
|
- فراروند پيامسازي
|
|
- فراروند پيامپيرايي
|
|
- فراروند پيامگيري
|
|
- فراروند پيامکاوى (آناکاوى - تحليل - پيام)
|
|
- فراروند فهم (عقلى يا شهودي) يا حسّ پيام
|
|
|
موضوعى که بايد منتقل شود و با استفاده از نمادهايى کد مىشود.
|
|
|
مجموعهاى از نشانههاى گفتاري، نوشتاري، تصويري، صوتى يا حرکتى و قواعد ناظر به آنها (به بيان ديگر زبان در معناى عام)
|
|
|
همانطور که گفته شد رسانه مجموعهاى از نشانهها و قواعد ناظر بر آنهاست. انواع رسانه عبارتند از: گفتاري، نوشتاري، تصويري، صوتي، حرکتى اشارهاي، ترکيبي، نمايشي
|