دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

بنگلادش (۲)


   سياست توسعهٔ جهانگردى
طرح توسعهٔ صنعت جهانگردى کشور بنگلادش، در سال ۱۹۸۸، آماده شد (برنامهٔ عمران سازمان ملل و سازمان جهانى جهانگردي. ۱۹۸۸. نسخهٔ اصلى راهبردى طرح صنعت جهانگردى در کشور بنگلادش، مادريد: سازمان جهانى جهانگردي). اين يک طرح جامع و تفصيلى است که تمامى ابعاد اين صنعت را مورد بررسى قرار داده و پيشنهادهائى ارائه مى‌دهد. اين طرح، گردش‌هاى داخلى و جهانگردى را با هم مورد توجه قرار مى‌دهد. در اين طرح، جاذبه‌هاى جهانگردي، امکانات، خدمات و زيربناى آن توصيف و ارزيابى و تحليل‌هاى مفصلى از بازار جهانگردى داخلى و بين‌المللي، ارائه شده است. اين تحليل‌ها، اهداف مورد تقاضاى بازار را تا سال ۲۰۰۰، مشخص مى‌کنند. هدف کلى ورود بالغ بر ۳۰۰،۰۰۰ جهانگرد به کشور است، که اکثريت آنان از ديگر کشورهاى آسياى‌جنوبي، و تعداد کمترى از اروپا، شرق و جنوب‌شرقى آسيا، آمريکاى‌شمالى و نقاط ديگر باشند. انتظار مى‌رود که حدود دو‌سوم از شمار جهانگردان به امور تجارى مربوط باشد. پيش‌بينى مى‌شود که جهانگردان داخلى به سرعت گسترش يابد. اين طرح جزئيات ارکان نهادى صنعت جهانگردى را مورد بازبينى قرار مى‌دهد. همچنين اين طرح مسائل محيطي، اقتصادى و اجتماعى - فرهنگى را مورد بررسى قرار مى‌دهد.
با توجه به اهداف توسعهٔ جهانگردي، اين طرح، راه‌هاى گوناگونى را که اين صنعت، مى‌تواند از طريق آنها منافعى را براى کشور کسب کند، به اين شرح تعيين مى‌کند:
- افزايش درآمد ارزى به‌منظور اصلاح موازنهٔ پرداخت‌ها.
- تأمين درآمد براى شاغلين در صنعت جهانگردي.
- افزايش اشتغال در اين صنايع، که معمولاً کاربر هستند.
- استفادهٔ بهينه از سرمايه‌گذارى‌هاى موجود در فرودگاه‌ها، خطوط هوائى ملي، حمل‌ونقل و واحدهاى مسکوني.
- بر انگيزش محافظت از يادمان‌هاى تاريخى و نگهدارى از ذخاير طبيعى باقى‌مانده.
راهبرد و سياست توسعه جهانگردي، به‌منظور پاسخگوئى به اهداف مهم اقتصادي، فرهنگى و اجتماعى اين صنعت، در کشور تدوين شده است. سياست‌هاى حائزاهميت در اين طرح، به‌شرح زير خلاصه شده است:
- تعقيب توسعهٔ کنترل‌شده و تدريجي، جهانگردى داخلى و بين‌المللي.
- تمرکز و توجه منابع بازاريابى بر بازارهاى منتخب اصلى و بخش‌هائى از بازار، و ادغام ابتکار عمل بازاريابى بين‌المللى با ابتکارات ديگر مؤسسات و کشورها در منطقه.
- ايجاد مناطق توسعهٔ صنعت جهانگردى که بتوان در آنها سرمايه‌گذارى‌هاى اين صنعت را استحکام بخشيد و جاذبه‌هاى جهانگردى را جمع کرد.
- تشويق به حفظ و نگهدارى از سرزمين، حيات‌وحش و ميراث فرهنگي.
- ايجاد محيط جهانگردى پرجاذبه، از طريق آسان‌گيرى و تسامح در نظارت بر ورود محدود به کشور بنگلادش و سفر در داخل اين کشور.
- تبليغ و رواج فرهنگ و ورزش، و تشويق بر مشارکت از سوى مسافران داخلى و بين‌الملللى (به‌خصوص جوانان).
- تقويت پيوندهاى اقتصادى داخلى ميان - منطقه‌اي، کاهش ميزان واردات صنعت جهانگردي، و افزايش درآمدهاى ارزي.
- تقويت و بهبود زيربناى اين صنعت که شامل حمل‌ونقل و ترابرى مى‌شود.
به‌ موجب اين طرح، مى‌توان اين چنين بيان کرد که اجراء اين سياست‌ها، مستلزم تهيهٔ چارچوب مناسبى است که بر ميناى آن صنعت جهانگردى بتواند توسعه پيدا کند.


همچنین مشاهده کنید