جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
شیوهٔ ادراکی مفهومی در تربیت بدنی
نمونهٔ بارزى از رويکرد ادراکى در تربيت بدنى مجموعهٔ مايهٔ اصلى است که توسط مربيان تربيت بدنى با نظارت اتحاديهٔ ملى تربيت بدنى و ورزش (AAHPERD) تدارک شده است. مشخص ساختن مبانى علمى برنامههاى تربيت بدنى و سازماندهى آن به روشى که به آسانى قابل استفاده باشد، از اهداف اين طرح است. مايهٔ اصلى بر ادراکات و مفاهيم پايه در قلمروهاى فيزيولوژى ورزش، حرکتشناسي، يادگيرى حرکتى و جنبههاى روانشناختى و اومانيستى و رشد و تکامل حرکتى به بيانى ساده و هوشيارانه پافشارى مىکند. اين طرح در دوران تحصيلى ابتدايى و متوسطه، زمانى که مبانى براى زندگى سالمندى پىريزى مىشوند، کاربرد دارد. |
مجموعهٔ مايهٔ اصلى به دو مجموعه تقسيم مىشود. کل اين مجموعه نُه کتاب است که شش جلد به مجموعهٔ اول و سه جلد به مجموعهٔ دوم اختصاص دارد. اين کتابها براى آموزش ضمن خدمت و همچنين براى دورههاى تربيت معلم طراحى شدهاند. |
مجموعهٔ اول چارچوب دانشى را که از ارزش تربيت بدنى پشتيبانى مىکند، نشان مىدهد. فصلهايى مرتبط با سؤالات مطرح شده از طرف دانشآموزان در هر کتاب از شکل سازمانى مشابهى برخوردار است. چه کمکهايى مىخواهى به من بکني؟ چگونه من مىتوانم به آن برسم؟ آن اتفاق چرا به اين طريق رخ داد؟ پس از تعليم مفاهيم به دانشآموزان، طريقهٔ کاربرد صحيح آنها نيز آموخته مىشود و همچنين علت ارزشى مفاهيم نيز در کتاب تشريح شده است. |
در مجموعهٔ دوم نمونههايى آموزشى از حرکات و فعاليتها براى معلمان جمعآورى شده است. اين فعاليتها به اوايل کودکى (Early child hood) بين ۳-۸ سالگي، دوران کودکى (child hood) بين ۹-۱۲ سالگى و نوجوانى (Adolescence) بين ۱۳-۱۸ سالگى اختصاص دارند. در مجموعهٔ اول دانش علمى دربارهٔ شش قلمرو مستقيماً به کلاس تربيت بدنى مربوط مىشود. و اطلاعات پايه و فعاليتهاى آموختنى را در اختيار دانشآموزان قرار مىدهد تا آنها از جنبهٔ بدنى تربيت شوند. اين مفاهيم عمومي، بهعنوان روشى براى يادگيرى مهارت جديد و کامل کردن اجراى شخصى و روشنکنندهٔ آثار سودمند تمرينات هستند. مفاهيم (ادراکات) بايد در برنامههاى فعاليتى گنجانده شده و دليل اهميت آنها نيز براى دانشآموزان و دانشجويان روشن شود و اين امر مهم با ارتباط دادن مفاهيم به خواستها و اميال مطلوب کودکان و نوجوانان ميسر مىشود، خواستها و اميالى چون تندرستي، آراستگى ظاهرى (Appearance)، استعداد و توانايي، علايق اجتماعى و زيبايىشناسى و سازگارى با محيط. |
مجموعهٔ مايهٔ اصلى تعليم مفاهيم (ادراکات) و بيان اهميت آنها در تربيت بدنى را ميسر ساخته و تسهيل مىکند. درک مفاهيم زيربنايى فعاليتهاى بدنى و اجراى همراه با تسلط مهارتهاى پايه و نگرش مناسب نسبت به شرکت در فعاليتها، موجب يادگيرى و آموزش مستمر در طول زندگى خواهد شد. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی توماج صالحی دولت مجلس شورای اسلامی سیدابراهیم رئیسی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد تهران خراسان رضوی وزارت آموزش و پرورش پلیس باران آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا چین بازار خودرو مالیات قیمت دلار مسکن ایران خودرو دلار تعطیلی شنبه بانک مرکزی
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران کتاب تلویزیون سریال فردوسی سینما دفاع مقدس
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین ترکیه یمن لبنان حزب الله لبنان
فوتبال استقلال تراکتور پرسپولیس مس رفسنجان جام حذفی لیگ برتر سپاهان لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل آیفون اپل سونی جراحی سرعت اینترنت عیسی زارع پور ایرانسل
بارداری کاهش وزن پوکی استخوان چای دیابت سرماخوردگی