روش واحد تجربى که يکى از جديدترين روشهاى آموزشى است که هنوز کاملاً عمومى نشده است. در اين روش ارتباط موضوع و فعاليتها افقى و عمودى است و نقطه اصلى و مرکز فعاليت رغبت و تجارب قبلى فراگيران است.
|
|
|
|
هدف اين روش تربيت افرادى لايق براى يک زندگى خوب است و بر حل مسأله بر اساس تمايلات و تجارب شاگردان تأکيد مىشود.
|
|
| انواع تجارب آموزشى واحد تجربى
|
|
کسب تجارب متفاوت مربوط به هدف، فعاليتها به صورت انفرادى و گروهي، بخصوص در گروههاى کوچک صورت مىگيرد.
|
|
| تنظيم تجارب آموزشى واحد تجربى
|
|
سازماندهى به صورت افقى و عمودى و متکى بر ادامه تجارب است.
|
|
|
همکارى مداوم بين شاگردان و معلم در طرحريزى وجود دارد.
|
|
|
اين روش پيرو نظريهٔ گشتالت است که در آن، متن کلى و صور بزرگ اهميت دارد. البته ارتباط موجود بين موضوعات و درک معنا در حل مسأله از اهميت خاصى برخوردار است.
|
|
|
علاقهٔ دروني، به تجارب لذتبخش منجر مىشود و شخص را به سوى تجربه بزرگتر و بهتر هدايت مىکند و کار دستهجمعى تقريباً بر سرعت پيشرفت واحد مىافزايد.
|
|
|
انضباط درونى مورد توجه است و تقويت مىشود و در نتيجه انضباط بيرونى و تحميلى در اين روش جايى ندارد.
|
|
|
سنجش دائم کليه هدفها با وسايل مختلف، از قبيل مشاهده، گزارش، فعاليتهاى کلاسى و خارج از کلاس و امتحان صورت مىگيرد.
|