بدون شناخت دانشآموزان، ارائهٔ خدمات راهنمايى به آنان امکانپذير نيست. کسب اطلاعات معتبر و موثّق در زمينههاى استعداد، رغبت، پيشرفت تحصيلي، هوش، وضع جسمانى و رواني، روابط خانوادگي، نگرشها، تجارب زندگي، نيز شناسائى محدوديتهاى دانشآموزان که از طريق فنون متعدد راهنمايى حاصل مىشوند، مشاور را يارى مىدهد تا توصيهها و شيوههاى درمانى مناسبترى را براى کمک به آنان پيشنهاد کند. شناسائى در صورتى معتبر و موثّق خواهد بود که اطلاعات حاصله از منابع گوناگون و با شيوههاى متعدد بهطريق درستى کسب شوند. روشهاى شناخت متعدد هستند و مىتوان آنها را به انواع عيني، ذهني، و عينى - ذهنى تقسيم کرد.
|