جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
شاهنامهسرائی
پيش از فردوسى، دقيقى سرودن کتابى همچون شاهنامه را شروع کرده بود، اما مرگ نابههنگام به او مجال نداد کتاب خود را به پايان برساند، و در سال ۳۶۵ يا اندکى بعد کشته شد. از سخن فردوسى پيدا است که در اين زمان، خواندن [و نوشتن] داستانهاى باستانى بسيار گسترش يافته بوده. طبعاً شاعران نيز علاقه پيدا کرده بودند که آنها را به نظم درآورند: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چون فردوسى از سرانجام دقيقى و ناتمام ماندن کتاب او آگاه شد، در صدد برآمد کار او را دنبال کند، اما کتابى را که دقيقى از روى آن، داستانها را به نظم درمىآورد، نداشت. اين کتاب،کتابى بوده است بهنامِ يا معروف به 'شاهنامهٔ ابومنصوري' ، که به فرمان ابومنصور پسر عبدالرزّاق فرمانرواى خراسان گردآورى شده بوده است. فردوسى از ابومنصور بهنام 'پهلوان دهقاننژاد' و 'سپهبد' که جويندهٔ روزگار نخست (= علاقهمند به تاريخ زمانهاى گذشته) بوده، نام مىبرد: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابومنصور موبدان سالخورده را که از داستانهاى باستانى آگاهى مىداشتهاند گردآورده و از گفتههاى آنان کتابى تنظيم کرده بوده است: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گردآورى و تنظيم اين کتاب، به احتمال، پيش از سال ۳۵۰ انجام گرفته بوده، چه گفتهاند ابومنصور در اين سال کشته شده. فردوسى براى بهدست آوردن نسخهاى از اين کتاب بسيار جستجو کرد و گويا براى پيدا کردن آن، به بخارا نيز سفر کرده بود: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
'تخت' در اين بيت ظاهراً به معنى 'پايتخت' و مراد از 'شاهجهان' پادشاه سامانى است، اما فردوسى نتوانسته کتاب را بهدست آورد، تا اينکه دوستى مهربان، که او نيز مانند ديگر ايرانيان، به فرهنگ گذشتهٔ ايرانى علاقه داشته، نسخهاى از کتاب را به فردوسى مىدهد: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهنظر مىرسد که کسان ديگر نيز فردوسى را به سرودن شاهنامه تشويق کرده بودهاند. به هر حال شاعر بزرگ ما در حوالى سالهاى ۳۶۵ تا ۳۷۰ شاهکار بزرگ خود را آغاز کرده و علاوه بر همان شاهنامهٔ ابومنصورى از نوشتههاى ديگر و از سخن راويان نيز بهره مىجسته است. از جاىجايِ سخن فردوسى آشکار است که داستانها را از روى دفترهاى باستانى و از روى روايتهاى کهن به نظم درآورد و خود در آنها دخل و تصرفى نمىکرده است: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا عراق جنگ حماس نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس سیل معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال پایتخت مهران مدیری تلویزیون عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه فلسطین روسیه ترکیه نوار غزه اوکراین چین انگلیس ایالات متحده آمریکا بنیامین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل عیسی زارع پور تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت کاهش وزن