شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات


معمولاً در مورد تعداد مواد تبليغاتى مورد نياز براى جلب يک جهانگرد، پيشنهادهاى شتابزده و بدون مطالعه‌اى ارائه مى‌شود. قاعده‌اى کلى براى اين‌کار وجود ندارد. البته مشخصاً در ذهن مردم بين موفقيت و بودجهٔ تبليغاتى رابطه و همبستگى وجود دارد. مقصد به ميزان رشد مشخص و قابل توجهى دست مى‌يابد که بخشى از اين موفقيت مديون عمليات پيشبرد و تبليغات است. اين‌گونه استنباط و نتيجه‌گيرى مى‌کنند که بودجهٔ تبليغاتي، مناسب و درست طراحى و تدوين شده است.
در مورد ميزان درآمدهاى جهانگردى که بايد براى عمليات تبليغ و پيشبرد صرف شود، قواعدى بى‌حساب و نه چندان دقيق وجود دارد. اين قواعد و نظرها گاه گمراه‌کننده هستند. تبليغات مورد نياز فعاليتى است که بايد به دستيابى به نتايج برنامه‌ريزى‌شده منتهى شود، نه زياد و نه کم. تبليغات و پيشبرد و شکل و محتواى آن همواره مورد بحث و بررسى قرار مى‌گيرد. متغيرهاى بسيارى در حين کار وجود دارد که بدون در نظر گرفتن آنها نمى‌توان علل دقيق نتايج حاصل از يک بخش را تعيين کرد.
عمليات پيشبرد دستگاه دولتى جهانگردى زمينه را براى بخش خصوصى آماده مى‌کند، و از اين بخش حمايت مى‌نمايد. به‌عبارتي، عمليات پيشبرد اين دستگاه دانه‌ها را در بازار مى‌کارد و بخش خصوصى بايد باقى‌ کارها را دنبال کند. اين‌کار ـ ساخت ذهنيت است ـ بعد از اينکه بخش خصوصى کارها را پيگيرى کرد. دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردي، ديگر فعاليت‌هاى پيشبردى جهانگردى را انجام مى‌دهد.
انجام بازخورهاى ثابت از طريق تورگردان‌ها، مطبوعات تجاري، تحقيقات، مطالعات و تحقيقات دفاتر تبليغاتى و هتلداران ضرورى است. اين امر، اساس ارزيابى اثربخشى عمليات تبليغ و پيشبرد را فراهم مى‌آورد.
اندازه‌گيرى اثربخشى عمليات تبليغات و پيشبرد بخش خصوصى اغلب، ساده‌تر است. از طريق نتايج فروش حاصله مى‌توان اثربخشى کاتالوگ يک تورگردان (مهم‌ترين ابزار تبليغى در جهانگردي) را تا حدودى ارزيابى کرد. اما عوامل مؤثر بسيارى در تصميم‌هاى خريد يک شخص وجود دارد که تبليغات و پيشبرد يکى از اين عوامل است.


همچنین مشاهده کنید