یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

روش‌های فردی


معلوم شده است که تماس فردي، يا همان تماس رو در رو، مؤثرترين راه تسهيل فرآيند يادگيرى در يک فرد است. تماس‌هاى شخصي، ارزش‌هاى مهم بسيارى از قبيل موارد زير را دارند:
- نفوذ شخصى يک کارگزار ترويج، در به‌دست‌آوردن همکارى و مشارکت در فعاليت‌هاى ترويجى و در انتخاب شيوه‌هاى بهبود‌يافته اهميت دارد.
- مردم به توصيه‌ها و پيشنهادهاى کارکنان ترويج گوش مى‌دهند، چون احساس مى‌کنند در مورد آنها شناخت دارند و شخصاً آنها را دوست دارند و براى دانش آنها احترام مى‌گذارند.
- در مورد اينکه آيا پيام با همان مفهوم مورد نظر درک شده يا نه، فوراً بازخورد مناسب به‌دست مى‌آيد.
در کشورهاى در حال توسعه، اين عوامل موجب بروز مشکلات قابل‌توجهى براى سازمان‌هاى ترويج مى‌شوند. از لحاظ کارکنان جاافتاده و با تجربه‌اى که براى انجام وظايف ترويجى آماده باشند، معمولاً کمبود جدى وجود دارد و سازمان‌هاى ترويج مجبور هستند که اساساً به آن دسته از جوان‌هاى شهرى اتکاء کنند که به تازگى صلاحيت لازم را به‌دست آورده‌اند و تجربهٔ ميدانى زيادى ندارند و براى آنها دشوار است که اعتماد و احترام متقابلى را که لازم است بين کارکنان ترويج و مخاطبان وجود داشته باشد، ايجاد کنند. در اجتماعاتى که براى سن و عقل بيشتر از تحصيلات رسمى احترام قائل هستند، اين مسئله ممکن است مشکلى فوق‌العاده جدى باشد. نياز براى جابه‌جا کردن کارکنان نسبتاً جوان در فاصله‌هاى زمانى کوتاه، به اين منظور که تجربهٔ آنها وسيع‌تر شود و دورنماى شغلى آنها بهبود يادب، باعث مى‌شود براى آنها حتى دشوارتر شود که در حوزهٔ کارى خود روابطى درازمدت با مردم برقرار کنند. از سوى ديگر، کارکنان با سابقه‌تر بيشتر ترجيح مى‌دهند تا نقشى را که کمتر فعال است، ايفا کنند؛ معمولاً براى آنها انگيزه‌هاى کمى وجود دارد تا سمت‌هائى را که غالباً متضمن مسافرت‌هاى زياد و ساعت‌کارى نامنظم است در دست گيرند. شايد بهترين حالتى که بسيارى از کشورها در اين مرحله مى‌‌توانند بدان اميدوار باشند، اين است که هستهٔ کوچکى از کارکنان با تجربه و با حقوق مکفى به يارى گروهى بزرگ‌تر و متحرک‌تر از افراد جوان‌تر و کم‌تجربه بشتابند.


همچنین مشاهده کنید