پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
سینمای تایوان
با آنکه جمعیت ملت جزیرهنشین تایوان چهار برابر هنگکنگ است صنعت فیلم آن سراپا مقلد هنگکنگ بوده است و تا چندی پیش در سلطهٔ آن قرار داشت. در دههٔ ۱۹۶۰ مؤسسهٔ دولتی سنترال موشِن پیکچرز کُرپوریشن (CMPC) فیلمهای سینمائی لی هسینگ را سرمایهگذاری میکرد، کسی که غالباً بهعنوان معمار سینمای تایوان شناخته میشد و فیلمهایش در درجهٔ اول به مسائل مناطق روستائی کشور نظر داشتند. در دههٔ ۱۹۷۰ با صنعتی شدن سریع تایوان و ارتقاء سطح زندگی مردم موج فیلمهای تاریخی مربوط به هنرهای رزمی (غالباً با لهجهٔ ماندارین)، و ملودرامهای رنگ و روغن زدهٔ جوانان (غالباً با لهجهٔ تایوانی) به بازاری سرازیر شد که به هر حال بهشدت در سلطهٔ برادران شاو بود. مثلاً بیش از نیمی از ۶۰۹ فیلم سینمائی (۳۲۷ فیلم) تولید شده بین سالهای ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ در تایوان از گونهها شمشیربازی یا کونگفو بودند. اما در اوایل دههٔ ۱۹۸۰ نسل تازهای از فیلمسازان، که غالباً در خارج تحصیل کرده بودند و با هویت فرهنگی خویش بهخوبی آشناتر بودند، وارد صنعت فیلم تایوان شدند. آنها یک 'سینمای نوین' متمایز، با بودجهٔ اندک یا متوسط بهوجود آوردند که به واقعیتهای روزمرهٔ کشور خود میپرداخت، اما از نظر سبک در نهایت آثاری تجربی بودند. | ||
| ||
او در سالهای اخیرتر در فیلمی سه ساعته بهنام یک روز تابستان درخشان (۱۹۹۲)با دقتی وسواسآمیز یک جنایت خیابانی را تصویر کرده است و در آن توصیف دقیقی از جزئیات بافت اجتماعی تایوان در دههٔ ۱۹۶۰ بهدست میدهد. فیلم بعدی او، ابهام کنفوسیوسی (۱۹۹۴)، یک کمدی معاصر شهری است. آثار هو هسیائو - هسیِن بیشتر سنتی و نوستالژیک هستند و به فرهنگ و زندگی خانوادگی چینیها در دوران پیشاصنعتی گرایش دارند. | ||
تقریباً همهٔ فیلمهای او تا به امروز - پسرهائی از فنگکوئی (۱۹۸۳)؛ تابستانی در خانهٔ پدربزرگ (۱۹۸۴)؛ غبار در باد (۱۹۸۷)؛ دختر نیل (۱۹۸۷) - سردرگمی و تأثیرات ویرانگر زندگی شهری مردمی را منعکس میکنند که به تازگی از روستا به شهر آمدهاند. برخی از آثار هو از جمله زمانی برای زندگی و زمانی برای مرگ (۱۹۸۵) در قالب روزشمار خانوادگی ساخته شدهاند؛ در این فیلم سه نسل از روستائیان چینی تصویر شده که به شهر مهاجرت کردهاند و میکوشند با کشور در حال مدرن شدن خود کنار بیایند. هو در فیلم بعدی، مگنوم اُپوس شهری اندوهزده (۱۹۸۹) به سرنوشت خانوادهای تایوانی در جریان پس گرفتن جزیرهٔ تایوان از ژاپن و سپردن آن بهدست چینیها (۴۹ - ۱۹۴۵) میپردازد. این فیلم در سال پخش خود جایزهٔ شیر طلائی جشنوارهٔ و نیر را بهدست آورد. هو با فیلم استاد عروسکگردان (۱۹۹۳)، که در مکان واقعی در حومهٔ شهر فوجان فیلمبرداری شده، زندگینامهای ۱۴۲ دقیقهای از عروسکگردان قدیمی، لیتیین - لو را ارائه داد و جایزهٔ ویژهٔ داوران جشنوارهٔ کن را گرفت. چهرههای دیگر سینمای نوین تایوان عبارتند از، چانگیی (عشق سلیطه، ۱۹۸۵؛ این عشقی که من دارم، ۱۹۸۶)؛ فرِد تان (سرخی شمال، ۱۹۸۸)؛ ریجارد چِن (ماه پائیزی، ۱۹۹۰)، و اَنگلی (جشن عروسی، ۱۹۹۳ - برندهٔ خرسطلائی از جشنوارهٔ برلین - و فیلمی بهنام بخور، بنوش، مرد زن، ۱۹۹۴). سینمای تایوان با پایان دههٔ ۱۹۹۰ به اوج شکوفائی خود رسید و از ۱۹۸۶ به بعد موفق شد صنعت فیلم خود را مستحکم کند. تایوان، در مقایسه با ۱۲۹ فیلم در هنگکنگ، سالانه ۱۰۶ فیلم سینمائی در داخل کشور تولید میکند و در ۱۹۹۰ از نظر مالی، مکان فیلمبرداری و پرسنل رابطهٔ آن با هنگکنگ هر روز بیشتر شده است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا اسرائیل مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب مجلس خلیج فارس بابک زنجانی دولت سیزدهم
آتش سوزی تهران پلیس زلزله قتل آموزش و پرورش شهرداری تهران سیل قوه قضاییه سلامت دستگیری سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
سریال مشهد تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینمای ایران سینما فیلم رسانه ملی دفاع مقدس
مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه انگلیس ترکیه یمن اوکراین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل گوگل همراه اول اینستاگرام تبلیغات واکسن وزیر ارتباطات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب دیابت بیماری قلبی ویتامین کاهش وزن قهوه