پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
تحقیقات توصیفی
در تحقيقات توصيفى محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و مىخواهد بداند پديده، متغير، شىء يا مطلب چگونه است. بهعبارت ديگر، اين تحقيق وضع موجود را بررسى مىکند و به توصيف منظم و نظامدار وضعيت فعلى آن مىپردازد و ويژگىها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بين متغيرها را بررسى مىنمايد. |
تحقيقات توصيفى هم جنبهٔ کاربردى دارد و هم جنبهٔ مبنايي؛ در بُعد کاربردى از نتايج اين تحقيقات در تصميمگيرىها و سياستگذارىها و همچنين برنامهريزىها استفاده مىشود. تصميمگيرى و سياستگذارى در قلمرو کار مديريتها قرار دارد و کار مديران جامعه، اعمّ از مديران عالى سياسى يا مديران ردههاى پايين، چه در بخش دولتى و عمومى و چه در بخش خصوصى و شرکتها، تصميمگيرى است. دانستن وضعيت حيطهٔ مديريت و تحول متغيرها براى تصميمگيرى امرى ضرورى است و بدون آگاهى از وضع جامعه، گرايشها، ويژگىها، کيفيت متغيرها و نيز عوامل مؤثر در حيطهٔ مديريت نمىتوان تصميمگيرى و سياستگذارى نمود. براى آگاهى از اين امور تحقيقات توصيفى ضرورت دارد. |
براى برنامهريزى نيز تحقيقات توصيفى بايد انجام شود. برنامهريزى براى امور اجتماعي، اقتصادي، سياسي، اداري، امنيتى يا فضايى - جغرافيايى پديدهاى است که متضمن پيشبينى و برآورد است و با درجهاى از احتمال از نظر امکان وقوع همراه است. براى پيشبينى و برآورد وضع آتى و آيندهٔ امرى که موضوع برنامهريزى است دانستن وضع گذشته و حال آن امر يا موضوع و نيز آگاهى بر رفتار متغيرها و پارامترها و تعيين ضريب تغييرات آنها و شاخصسازى براى برآورد و پيشبينى آنها ضرورت دارد. دستيابى به اين شاخصها و تبيين وضع موجود و استوارسازى آينده بر پايهٔ وضع موجود مستلزم تحقيقات توصيفى است تا بتوان آن را براى برنامهريزى تصويرسازى کرد. |
ذکر اين نکته ضرورى است که کشف قوانين علمى و روابط علت و معلولى يا همبستگى بين متغيرها و عوامل به عنوان گزارههاى کلي، از طريق تحقيقات توصيفى امکانپذير نيست. |
از اينگونه تحقيقات مىتوان مثالهاى فراوانى را ذکر کرد که براى نمونه به چند مورد اشاره مىشود: بررسى وضعيت کارکنان يک اداره، بررسى وضعيت دانشآموزان يک شهر، بررسى وضعيت اقتصادى يک روستا، مطالعهٔ آداب و سنن مردم يک منطقه، مطالعهٔ ويژگىهاى جمعيتى يک کشور. |
در تحقيقات توصيفى محقق مىتواند به ارزيابى شرايط کار، موقعيت پديده، روشهاى کار، عقايد و اطلاعات جمعيتشناسانه بپردازد و در صورت لزوم روابط بين متغيرهاى مورد مطالعه را بررسى و شناسايى کند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا حجاب رهبر انقلاب کارگران دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم
سیل کنکور تهران شهرداری تهران هواشناسی فضای مجازی پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت قوه قضاییه
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو بورس سایپا تورم قیمت سکه
تلویزیون سریال مهران مدیری کتاب تئاتر فیلم سینمایی سینمای ایران رادیو شعر سینما انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب
دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی عملیات وعده صادق ترکیه اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی مریخ ناسا فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک اپل وزیر ارتباطات فناوری نخبگان سامسونگ
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست